رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همزمان با هفته محیط زیست گفت: محیط زیست کشور با پول دولت قابل مدیریت کردن نیست.

معضلات زیست‌محیطی کشور؛ از پسماند تا نداشتن دامپزشک حیات وحش

علی سلاجقه با بیان این مطلب افزود: مدیریت محیط زیست اصلا دولتی نمی‌تواند انجام شود بنابراین باید از ظرفیت‌های مردمی استفاده شود بنابراین اصلی‌ترین اقدامات در خانه‌های محیط زیست آموزش، تسهلیگری، فرهنگسازی است.

سلاجقه با ذکر مثالی گفت: یکی از معضلات زیست‌محیطی کشور «پسماند» است که چهره‌های شهرها را مخدوش کرده است. هم برخی جوانان را در چرخه‌های ناسالم اقتصادی قرار داده است و شاهد زباله‌گردی هستیم و هم در سطح ملی یک مافیا با چرخه مالی حدود ۸۰  هزارمیلیارد تومانی به وجود آورده است این در حالیست که به‌راحتی می‌توان تفکیک از مبدا پسماند را در خانه‌های محیط زیست به مردم آموزش داد. در واقع خانه‌های محیط زیست یک کار زیربنایی و زیرساختی است تا با حداقل هزینه بتوان حداکثر دستاورد را داشته باشیم.

دستاوردهای علمی چندانی درباره یوز نداشتیم

وی درباره دستاوردهای سازمان محیط زیست در زمینه حفاظت از محیط زیست طبیعی گفت: حدود ۲۱ گونه جانوری در معرض خطر انقراض در کشور وجود دارد. طرح مدیریت جامع همه آن‌ها آماده شده است که سمبل همه آن‌ها که مردم به آن علاقه زیادی دارند، «یوز» است.

سلاجقه اضافه کرد: تعداد یوزها کاهش زیادی پیدا کرده بود یعنی از خط قرمز عبور کرده بود. زاد و ولدی انجام شد. مادر این یوزها از قاچاقچیان گرفته شده بود و در شرایط جسمی نامناسب و در یک فضای بسته به سن زاد و ولد رسیده بود.

وی با اشاره به تولد توله یوزهای «ایران» - یوزپلنگ ماده در اسارت – گفت: محیط زیست سرمایه اجتماعی بالایی دارند. وقتی یک توله یوز متولد می‌شود، ایرانی در هر کجای دنیا احساس شادی و غرور می‌کند. در عین حال وقتی این گونه‌ها به هر دلیلی تلف شدند،‌همه ایرانی‌ها موضع گرفتند و حق داشتند چون گونه‌هایی مانند یوز مخلوقات خداوند هستند و زندگی ما را خیلی شیرین و جذاب می‌کنند.

رئیس سازمان محیط زیست اضافه کرد: پشتوانه علمی خاصی در این زمینه نداشتیم. در تربیت نیروی انسانی در دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست کارشناس حیات وحش تربیت کرده‌ایم ولی دامپزشک حیات وحش اصلا نداریم. دامپزشکی ما مربوط به طیور، آبزیان، دام‌های سبک و سنگین است. در این شرایط از تجارب کشورهای دیگر استفاده کردیم.

سلاجقه اضافه کرد: سه توله «ایران» در آن شرایط متولد شدند ولی بعد از مدتی تلف شدند ولی این فرایند یک دستاورد خوب علمی برای ما بود. خوشبختانه همکاری ما با کشورهای دیگر مانند آفریقای جنوبی ادامه دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.