مهرداد غفارزاده نویسنده و کارگردان سینما، از جمع‌آوری فیلمنامه‌های کیانوش عیاری و چاپ و نشر متفاوت آن‌ها توسط نشر گیلگمش خبر داد.

فیلمنامه‌های کیانوش عیاری به کوشش مهرداد غفارزاده چاپ می‌شوند

مهرداد غفارزاده نویسنده و کارگردان سینما و روزنامه‌نگار قدیمی  از جمع‌آوری و چاپ فیلمنامه‌های کیانوش عیاری به عنوان مجموعه کتابی از نوشته‌های این کارگردان و نویسنده ایرانی در نشر گیلگمش (نشر چشمه) خبر داد و گفت: قرار است مجموعه کتابی بر اساس فیلمنامه‌های کیانوش عیاری که فیلم‌ آن‌ها را نیز خود ساخته‌ است مانند «شبح کژدم»، «تنوره و دیو»، «آبادانی‌ها» و… به زودی در نشر گیلگمش به چاپ برسد. این آثار در فواصل زمانی متفاوت منتشر خواهند شد و در اوایل تیرماه نیز اولین کتاب از این مجموعه با عنوان فیلمنامه «تنوره دیو» منتشر می‌شود.

او افزود: قرار است این آثار به صورت ماهانه و یا هر دو ماه توسط گیلگمش وارد بازار نشر شود.

این کارگردان درباره فصل‌های مختلف هر یک از این مجموعه کتاب توضیح داد: نکته‌ای که درباره این مجموعه کتاب باید عنوان کنم، این است که این کتاب‌ها تنها شامل فیلمنامه آثار آقای عیاری نیستند بلکه مقدمه‌ای درباره نحوه آشنایی با کیانوش عیاری، آثار و فیلم‌های او به قلم من و در ادامه نیز تحلیلی بر فیلمنامه آن کتاب، نوشته شده است. همچنین در این مجموعه کتاب برای هر فیلمنامه مصاحبه‌ای نیز با آقای عیاری صورت گرفته است که در آن درباره ایده و روند نگارش فیلمنامه و دغدغه این کارگردان از نگارش آن توضیح می‌دهد و در ادامه نیز کیانوش عیاری درباره فیلمی که بر اساس این فیلمنامه ساخته شده است و حواشی و اتفاقات پس از ساخت آن صحبت می‌کند.

او ادامه داد: بخش جذابی که در این کتاب مخاطب با آن روبه‌رو می‌شود، بخش پایانی کتاب است چراکه در پایان تصاویری از صحنه و پشت صحنه فیلمی که در آن کتاب از فیلمنامه آن گفته‌ایم قرار دارد و همچنین این تصاویر شامل یادداشت‌های پراکنده و برگه‌های دکوپاژ این کارگردان نیز است که فکر می‌کنم برای مخاطب علاقه‌مند به سینمای عیاری جذاب و جالب باشد.

غفارزاده با اشاره به حفظ قلم کیانوش عیاری برای چاپ فیلمنامه‌های او، بیان کرد: فیلمنامه‌هایی که کیانوش عیاری نزدیک به ۳۵ سال پیش نوشته است در این مجموعه کتاب نیز حفظ شده است و در ویراستاری کتاب نیز تمام سعی خود را کردیم تا قلم این نویسنده و کارگردان حفظ شود و نظر و نگاه کیانوش عیاری به صورت مسقیم بر روند انتشار کتاب‌ها وجود دارد به صورتی که تمامی اصلاحات و ویراستاری‌ها با نظر خود آقای عیاری اتفاق می‌افتد.

او ادامه داد: در این مجموعه کتاب‌ها به نوعی به زندگی کیانوش عیاری از کودکی تا به امروز نیز پرداخته می‌شود، به ویژه دوره‌ای که به تازگی با فیلم‌های هشت میلیمتری آشنا و به آن‌ها علاقه‌مند شده بود تا زمانی که اولین فیلم هشت میلیمتری خود را ساخت.

این کارگردان درباره چالش‌های گردآوری فیلمنامه‌های کیانوش عیاری عنوان کرد: چالش اصلی ما دسترسی به فیلمنامه‌های آثار کیانوش عیاری بود و نکته جالب در دسترس بودن فیلمنامه‌های آثاری مانند «تنوره دیو»، «شبح کژدم» و… بود که از اولین آثار کیانوش عیاری محسوب می‌شوند اما فیلمنامه آثار جدیدتر این کارگردان در دسترس وی نبود بنابراین با رایزنی‌های بسیار و کمک خود آقای عیاری و رضا صادق از دوستان و همراهان این کارگردان توانستیم به آن‌ها دست یابیم.

غفارزاده در پایان درباره دغدغه خود و روند جمع‌آوری این مجموعه کتاب بیان کرد: از آن‌جایی که ماموریت داشتم فعالیت‌های یک موسسه چند منظوره را دوباره راه اندازم، اولین ایده من انتشار کتاب آن هم انتشار فیلمنامه‌های کارگردان‌های مطرحی مانند کیانوش عیاری بود اما متاسفانه فعالیت این موسسه در ابتدای مسیر متوقف شد اما ایده این کار در ذهن من باقی ماند و به صورت شخصی و فردی تلاش کردم مسیری که آغاز کرده‌ام، با نشر چشمه ادامه دهم. یکی از مهمترین دغدغه‌های من جمع‌آوری این فیلمنامه‌ها و انتشار آن‌ها بود چراکه دوستداران و علاقه‌مندان به سینما بتوانند با ادبیات فیلمسازی آقای عیاری به شکل متفاوت‌تری آشنا شوند.

فیلمنامه‌های کیانوش عیاری به کوشش مهرداد غفارزاده چاپ می‌شوند/ انتشار مجموعه کتابی متفاوت
کیانوش عیاری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.