انتخابات

استان اصفهان از جمله استان‌های بزرگ و گردشگرپذیر کشور است که سالانه پذیرای تعداد زیادی از مسافران و گردشگران از نقاط مختلف کشور است اما جاده ها و مسیرهای ارتباطی آن به دلیل کمبود اعتبار پیر و فرسوده شده اند.

پیر شدن جاده‌های اصفهان به دلیل کمبود اعتبار

از طرفی استان اصفهان، استانی صنعتی و محل تردد مرکزی کشور است و صنایع بزرگی مانند فولاد، سیمان و شهرک‌های صنعتی بزرگ در آن وجود دارند که به همین دلیل تردد کامیون و اضافه تناژ بار آن‌ها از عوامل خرابی مسیرها محسوب می‌شود.
به گفته رانندگان ناوگان عمومی جاده‌ای، خرابی جاده‌های اصفهان موجب خسارت شدید به ناوگان سنگین جاده‌ای می‌شود و این در حالی است که هزینه تعمیر ناوگان سنگین به مراتب بالاتر از ناوگان سبک است.
همچنین رانندگان حمل و نقل عمومی جاده‌ای در بخش بار و مسافر که کاربران حرفه‌ای جاده‌ها محسوب می‌شوند به ورودی‌های شهر اصفهان از سمت شاهین شهر و بهارستان اشاره کرده‌اند که به اعتقاد آنان وضعیت بسیار نامطلوبی دارد.
به گفته آنان، یکی دیگر از مشکلات جاده‌های ورودی اصفهان این است که این جاده‌ها 
خط کشی ندارد و همین امر آن‌ها را به جاده‌های ترسناک تبدیل کرده، این در حالی است که جاده‌های اصفهان بخشی از کریدور شمال جنوب محسوب می‌شود و بخش عمده‌ای از صنایع کشور در این استان قرار دارند.

تخریب هزارو۲۰۰کیلومتر جاده فرعی
اظهارات رانندگان ناوگان عمومی جاده‌ای در مورد خرابی جاده‌های اصفهان در حالی مطرح شده که مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان از خرابی هزارو۲۰۰ کیلومتری در جاده‌های فرعی این استان نیز خبر داده است.
فرزاد دادخواه می‌افزاید: شدت خرابی راه‌های استان اصفهان در چند سال گذشته به حدود هزارو۲۰۰ کیلومتر رسیده بوده که ۳۰۰ کیلومتر آن در سال ۱۴۰۱ اجرا و بهسازی شد.
وی ادامه می‌دهد: در یک سال گذشته ۴۰۰ میلیارد تومان به منظور رفع نقاط حادثه‌خیز و خطرساز هزینه شده که عمده اعتبارات این بخش ملی بوده است و ما در استان اصفهان نیازمند ۱۰ برابر این اعتبار هستیم تا بتوانیم همه کارهای باقیمانده در این بخش را انجام دهیم.
وی در جلسه شورای مسکن استان اصفهان نیز که با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار شد، به موضوع جاده‌ها اشاره و اظهار می‌کند: در زمینه احداث راه‌ها که عمدتاً توسط شرکت زیرساخت انجام می‌شود، در زمان ساخت باند دوم محورهای جدیدالاحداث و بزرگراه‌ها مشخصات فنی دو باند یکسان نبوده و نیاز است بهسازی راه‌های قدیم نیز مد نظر قرار بگیرد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان تصریح می‌کند: ۵۰ درصد از راه‌های استان اصفهان روستایی است و خرابی‌ها به دلیل عمر زیاد آسفالت بسیار زیاد بوده و در این حوزه وضعیت بحرانی است که اعتبارات لازم نیز برای آن فراهم 
نشده است.

جاده‌های پر خطر
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان نیز اظهار کرد: برخی از جاده‌های استان به دلیل فرسودگی و آمار بالای تصادفات با تلفات زیاد عنوان «جاده مرگ» به خود گرفته است.
منصور شیشه‌فروش می‌افزاید: در ۴۰ سال گذشته کمک بسیاری در قالب اعتبارات بالا به استان‌های کم‌برخوردار شده ولی اصفهان در این مدت اعتبارات کمتری دریافت کرده و نیاز است اعتبارات ویژه‌ای به این استان برای بازسازی و رفع خطر از این جاده‌ها تزریق شود.
وی اظهار می‌کند: هر سال می‌گویند ۶۷ نقطه حادثه‌خیز در استان وجود دارد ولی اقدام سریعی برای رفع آن‌ها به‌دلیل کمبود اعتبار انجام نمی‌شود و باید هرچه سریع‌تر با تزریق اعتبارات لازم برای رفع این نقاط خطرخیز اقدام شود.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با تأکید بر اهمیت ارائه راهکارهای مؤثر برای پیشگیری از رُخداد حوادث جاده‌ای ادامه می‌دهد: شناسایی مخاطرات توسط همه دستگاه‌ها به‌ویژه سازمان راهداری برای پیشگیری از بروز حوادث باید در دستور کار قرار گیرد.
وی همچنین بر ضرورت استفاده از ظرفیت خیران در حوزه راه تأکید کرده و خاطرنشان می‌کند: باید با ساماندهی و جلب مشارکت خیران در این حوزه مانند دیگر بخش‌ها نظیر مدرسه، مسجد و سلامت برای بهبود وضعیت راه‌های استان کوشید.

فرسودگی ۳۳درصد از جاده‌ها
استاندار اصفهان نیز با پذیرفتن اینکه برخی از راه‌های استان دچار فرسودگی قدیمی هستند و مشکلاتی در این حوزه وجود دارد، اظهار می‌کند: ۳۳ درصد از جاده‌های استان اصفهان فرسوده‌تر از دیگر جاده‌های کشور هستند.
وی با بیان اینکه ۱۳ درصد از راه‌های استان اصفهان فرسوده هستند، تصریح می‌کند: این امر بسیار جای تأسف دارد.
استاندار اصفهان با بیان اینکه ایمنی و پشتیبانی از پلیس باید در استان اصفهان متفاوت‌تر از دیگر استان‌ها باشد، می‌افزاید: نیروی انسانی و امکانات موجود پاسخگوی نیاز استان نیستند.
وی خاطرنشان می‌کند: تأمین مالی لازم برای قیر و آسفالت بزرگراه کاشان - اصفهان و همچنین بزرگراهی که به تبریز ختم می‌شود، محقق شده و در راه‌های آن مناطق شرایط مناسب‌تری خواهیم داشت.

آسیب به آزادراه‌ها
علیرضا صلواتی، مجری طرح‌های زیربنایی وزارت راه و شهرسازی در استان اصفهان نیز با بیان اینکه آزادراه کاشان اصفهان بیش از ۲۰ سال افتتاح شده است، اظهار می‌کند: این آزادراه آسیب زیادی دیده و نیازمند تخصیص قیر است، همچنین عوارض این آزادراه کمترین میزان نسبت به کل کشور است که باید بازنگری شود.
علیرضا قاری‌قرآن، مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان نیز مسئله مهم در حوزه راه و جاده‌سازی در اصفهان به ویژه غرب استان را بیشتر مرتبط با بحث نگهداری و میزان روکش آسفالت عنوان می‌کند و بر این باور است که اکثر راه‌های استان دچار فرسودگی شده‌اند.

انتقاد امام جمعه
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان نیز با اشاره به اینکه استان اصفهان در مرکز کشور قرار گرفته است و تردد خودروهای سنگین در آن بسیار است، بیان می‌کند: نیاز است در فاصله‌های کمتری مجتمع‌های خدماتی رفاهی تأسیس و امنیت ماشین‌ها تأمین شود تا راننده بتواند با آرامش خاطر، زمان کوتاهی استراحت کند.
آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد تصریح می‌کند: اصلاح جاده‌ها و پل‌ها کمک بسیاری به کاهش تصادفات جاده‌ای می‌کند، از طرفی ایجاد فضاها و امکانات مناسب برای رفع خستگی مسافران و رانندگان تأثیر بسزایی درکاهش تصادفات دارد.

عامل تصادفات
دادستان عمومی و انقلاب اصفهان نیز به موضوع ایمنی جاده‌ها ورود کرده و با تأکید بر ایجاد ایمنی جاده و خودروها در کشور و به ویژه در استان اصفهان اظهار می‌کند: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته فضای مجازی، جاده و متعلقات جاده و ایمنی خودروها و نقش خودروسازان بیشترین عامل تصادفات هستند.
علی اصفهانی ادامه می‌دهد: باید ورود جدی در زمینه ایمن‌سازی و استانداردسازی خودروها انجام شود و در کمیسیون اصل ۴۴ این موضوع مورد بررسی جدی قرار گیرد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.