انتخابات

سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در دویست و نهمین برنامه سه شنبه های علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، در محفلی قرآنی از دو قرآن دستنویس و کتاب غدیر برترین پیام آسمانی رونمایی به عمل آورد.

رونمایی از دو نسخه قرآن دستنویس مغربی و عراقی در کتابخانه حرم مطهر

در آغاز این مراسم که در ورودی تالار قدس، با جمع خوانی آیات ولایت توسط حاضران در جلسه همراه بود، حجت الاسلام و المسلمین حبیب الله فرحزاد، استاد حوزه و دانشگاه ، با اشاره به مناسبات مذهبی ماه ذی الحجه و ضمن برشمردن آیات و احادیث پیرامون شاد بودن و شاد زیستن، بر احیای این فرهنگ دینی تاکید کرد. 

وی با اشاره به در پیش بودن روز غدیر، برترین روز خلقت گفت: موضوع امامت مهمترین اساس دین است و بنا به فرموده امام هادی(ع) در زیارت جامعه کبیره، اگر کسی در کلاس درس اهل بیت(ع) بنشیند، خداوند معلم او خواهد بود.
 
فرحزاد ادامه داد: امروزه اسلام بزرگترین ضربه ها را از وهابی ها و داعشی های اسلام نما می‌خورد که به واسطه فاصله گرفتن از اهل بیت(ع) رو در روی اسلام قرار گرفته اند.   

این سخنران به خطبه ای از امام صادق (ع) پیرامون غدیر نیز پرداخت و گفت: در این خطبه امام معصوم سه مرتبه قسم یاد کرده است که بالاتر از غدیر خم، خداوند روزی را خلق نکرده است.

وی مغفول ماندن واقعه غدیر را ناشی از کوتاهی و کم کاری شیعیان برشمرد و تصریح کرد: در تاکید بر رسالت غدیر آمده است که این واقعه را حاضران به غایبان برسانند و این ابلاغ پیام تا روز قیامت، ادامه دارد. 
 

غدیر برترین پیام آسمانی
کتاب «غدیر برترین پیام آسمانی» به قلم حجت الاسلام حبیب الله فرحزاد که در این مراسم رونمایی و معرفی شد، کتابی با قلمی روان برای آشنایی عموم مردم با موضوع  غدیر است.

این کتاب سیری در معارف و شعائر غدیر و تحقیقی پیرامون این رویداد مهم  است که به بررسی آن و عظمت و فضائل غدیر و اعمال و آداب و مسائل پیرامونی آن، پرداخته است.

محتوای کتاب در 13 فصل به مباحث احیای غدیر، استدلالهای کوتاه در مسألۀ جانشینی، ماه ولایت و امامت، فضائل غدیر، اعمال و آداب عید غدیر، زیارت امیرالمؤمنین علیه السلام در روز غدیر، واقعۀ غدیر، پس از غدیر، متن و ترجمۀ خطبۀ غدیر، خطبه هایی دربارۀ غدیر، غدیر در کلام اهل بیت علیهم السلام، علامه امینی و الغدیر وگزارش تصویری فعالیت های غدیری، اختصاص یافته است . 
 

نسخ قرآنی دستنویس
نسخه دیگری که در این مراسم  رونمایی شد، قرآن دستنویس به خط نسخ مغربی است که به واسطه مرسوم بودن این شیوه کتابت در غرب جهان اسلام به خط مغربی معروف شده است .

 این قرآن  فاقد هر گونه ترجمه است که در ۴۴۰ برگ فرنگی آهار و مهره شده در ۱۴ سطر کتابت شده است، که دومین نسخه دارای خط نسخ مغربی در مرکز نسخ خطی کتابخانه مرکزی رضوی است  و نسخه دیگر آن، متعلق به قرن ۱۰ هجری و در سال ۱۳۹۳ به کتابخانه مرکزی رضوی اهدا شده است.

 اثر دیگری که در این مراسم رونمایی شد، نسخه دستنویس قرآن، اهدایی حمید حسن هادی الجواد است، این قرآن کامل به خط نسخ مشکول به شیوه عثمان طه بر روی کاغذ گلاسه شکری آهاری در اندازه اوراق  28×38 در 604 برگ 15 سطری، کتابت شده است.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.