اخیرا هیئت وزیران مصوبه‌ای داشت که براساس آن سود بازرگانی واردات دام سبک و سنگین را صفر کرده تا این‌گونه بتواند بازار داخلی را کنترل و قیمت‌ها را برای مصرف‌کننده متعادل کند

تکرار تصمیم اشتباه واردات گوشت بدون تعرفه

به‌گزارش قدس آنلاین، به‌تازگی هیئت وزیران مصوبه‌ای داشت که براساس آن سود بازرگانی واردات دام سبک و سنگین را صفر کرده تا این‌گونه بتواند بازار داخلی را کنترل و قیمت‌ها را برای مصرف‌کننده متعادل کند، اما به گفته فعالان اقتصادی، این اتفاق سال گذشته هم رخ داد، اما درمقابل نه‌تنها شاهد کاهش قیمت‌ها در بازار نبودیم، بلکه باوجود افزایش سه‌برابری واردات نسبت به‌ سال قبل از آن، با افزایش قیمت‌های بی‌سابقه در بازار گوشت قرمز مواجه شدیم.

به ‌واردات دام برای کشتار نیاز نداریم

تکرار تصمیم اشتباه واردات گوشت بدون تعرفه  منصور پوریان، رئیس شورای تأمین‌کنندگان دام در گفت‌وگو با قدس ابتدا به ‌تشریح وضعیت تولید گوشت قرمز پرداخت و ضمن مثبت خواندن این شرایط، ابراز کرد: واردات گوشت به ‌میزان زیاد سبب شد بخشی از دام موجود در دست دامداران بماند که همین اتفاق وضعیت گوشت را نسبت به ‌سال گذشته تغییر داده است. قرار بر این بود برای تحریک و افزایش تولید گوشت گوساله، واردات گوساله پایه پروار انجام شود که بخشی از آن سال گذشته وارد و بخشی دیگر هم امسال وارد می‌شود.

وی ادامه داد: بالطبع وقتی دام پایه پروار با قیمت مناسب تهیه می‌شود، در پروسه نهایی یک‌سری مسائل مورد توجه قرار می‌گیرد که کاهش قیمت را به‌دنبال دارد. قرار شد این برنامه برای گوسفند هم پیاده شود، اما نکته این است که وضعیت گوسفند متفاوت‌تر از گوساله است، چراکه گوسفند موجود، هم از نظر جمعیتی و هم کیفیتی وضعیتی مثبت دارد.

تأثیر قیمت‌های غیرکارشناسی بر بازار عید قربان

رئیس شورای تأمین‌کنندگان دام کشور پیاده‌سازی این روش در حوزه دام سبک را نیازمند صدور اجازه به ‌دامداران داخلی برای صادرات دانست و ادامه داد: همان‌گونه که شاهد بودید در ایام عید قربان میزان جذب دام و خرید آن توسط مردم، نسبت به ‌پیش‌بینی‌ها کمتر بود که مهم‌ترین علت آن عدم همخوانی قیمت عنوان‌شده دام توسط مسئولان وزارت جهاد با جیب مردم بود؛ قیمتی که دفع مشتری کرد.

پوریان اضافه کرد: برای ایام عید قربان شاهد قیمت غیرکارشناسی ۳۳۰ تا ۳۵۰ هزار تومانی برای دام زنده بودیم؛ چنانچه شرایط دامی کشور ناپایدار بود، درنظر گرفتن این قیمت منطقی به‌نظر می‌آمد، اما امروز که در شرایط پایدار به‌لحاظ جمعیت دام هستیم و عرضه دام گسترده است، این نوع قیمت‌گذاری غیرکارشناسی است که نتیجه آن را هم دیدیم.

وی افزود: اختصاص این نرخ از جانب مسئولان، پرش قیمتی را در بازار رقم زد و ۳۳۰ هزار تومان ملاک قیمت‌گذاری شد؛ مسئولان برای همراه کردن بخشی از بدنه دامداری اقدام به ‌این کار کردند و این درحالی است که شاید در کوتاه‌مدت دامدار از این قیمت‌گذاری کسب سود کند، اما در بلندمدت به‌دلیل همخوانی نداشتن با جیب مردم، سیاست‌گذار ناگزیر از افزایش واردات می‌شود که دود آن به ‌چشم تولیدکننده می‌رود.

رئیس شورای تأمین‌کنندگان دام کشور تصمیمات و قیمت‌گذاری غیرکارشناسی را عامل ضربه به ‌تولید داخل دانست و خاطرنشان کرد: سیاست‌گذار باید توان رقابت در میان تولیدکنندگان داخلی با بازار جهانی را فراهم کند نه اینکه با تصمیمات غیرکارشناسی عامل ضرر شود.
پوریان در پایان تأکید کرد: در مصوبه جدید باید دید دام برای کشتار وارد می‌شود یا برای پروار، چنانچه برای کشتار وارد می‌شود باید گفت نیازی نیست، اما در حوزه پروار اگر با قیمت مناسب به ‌دست تولیدکننده داخلی برسد و تولیدکننده اقدام به ‌پروار آن کند با استقبال مواجه خواهد شد.

مصوبه‌ای خلاف قانون

تکرار تصمیم اشتباه واردات گوشت بدون تعرفه  افشین دادرس، رئیس اتحادیه دام سبک کشور هم ضمن زیر سؤال بردن این مصوبه، ابراز کرد: متأسفانه مصوبه‌ای که از طرف هیئت وزیران درخصوص صفر شدن سود بازرگانی واردات دام سبک و سنگین صادر شده، ماده ۱۱ نظام جامع دامپروری را نقض می‌کند (طبق این قانون به‌منظور حمایت مؤثر از منابع دام کشور و تشویق سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در این زیربخش، از تاریخ تصویب این قانون دولت موظف است برای ورود هر نوع دام زنده، گوشت تازه و منجمد (اعم از قرمز و سفید) و شیر (اعم از شیرخشک صنعتی و سایر محصولات لبنی) تعرفه مؤثر تعیین کند به‌گونه‌ای که نرخ مبادله به‌نفع تولیدکنندگان داخل کشور باشد) و این درحالی است که قانون ارجح‌تر از مصوبه هیئت وزیران است. همچنین این مصوبه منابع اجرایی ماده۱۸ قانون نظام جامع دامپروری را هم از بین می‌برد. (طبق این ماده دولت موظف است اعتبار لازم برای اجرای این ماده (هویت‌گذاری دام) را از محل درآمد حاصل از اخذ عوارض و تعرفه صادرات و واردات دام زنده و گوشت، در بودجه‌های سنواتی پیش‌بینی کند)؛ بنابراین این مصوبه خلاف قانون است و جای تعجب دارد که چگونه معاونت حقوقی نهاد ریاست جمهوری به ‌این مسئله توجه نکرده است.

وقتی واردات سه برابری هم نتیجه عکس می‌دهد!

وی درخصوص تأثیر واردات گوشت به ‌شکل فعلی بر قیمت دام در داخل، تصریح کرد: در سال۱۴۰۱، ۴۸هزار و ۵۰۰ تن گوشت وارد کردیم؛ این میزان در سال۱۴۰۲، به‌حدود ۱۲۹هزار و ۲۰۰ تن رسید و نکته جالب این است که براساس آمار کشتارگاه‌های مرکز آمار ایران در سال۱۴۰۱، میزان ۵۹۷هزار و ۷۰۰ تن کشتار گوشت قرمز داشتیم که این عدد در سال۱۴۰۲ به ۴۷۲هزار و ۱۰۰ تن کاهش یافت.

دادرس ضمن اشاره به‌اینکه در سال۱۴۰۲ حدود سه برابر گوشت قرمز وارد کردیم، اما میزان کشتار کاهش یافت، اضافه کرد: گزارشی را مرکز آمار تحت عنوان «متوسط اقلام خوراکی منتخب» منتشر کرده که این گزارش قیمت گوشت قرمز را در مقاطع مختلف ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ مقایسه کرده است. در این گزارش آمده در هر ماه از سال۱۴۰۲ نسبت به ‌ماه مشابه سال قبل از آن، دست‌کم ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان افزایش قیمت گوشت، آن هم در شرایط واردات سه برابری داشتیم!

رئیس اتحادیه دام سبک کشور اضافه کرد: براساس آمار گمرک ایران و وزارت جهاد کشاورزی برای این ۱۲۹هزار تن واردات گوشت گرم و منجمدی که در سال۱۴۰۲ داشتیم به‌علاوه ۴۸هزار تن سال قبل از آن، ۷۷۱ میلیون دلار معادل ۲۱ همت ارز اختصاص دادیم و نتیجه این شد که نه در تولید و نه در قیمت، اثر مثبت نداشت.

وی ضمن یادآوری این نکته که در سال۱۴۰۲ نیز مصوبه‌ای داشتیم که برپایه آن هیئت وزیران تعرفه واردات گوشت قرمز را به ‌صفر رساند، ابراز کرد: باوجود اینکه سیاست‌گذار در سال۱۴۰۲ شاهد بود که با صفر شدن تعرفه، قیمت کاهش نیافت، اما بار دیگر این سیاست را برای سال جدید در پیش گرفت!

دادرس خاطرنشان کرد: با این سیاست‌گذاری‌ها نه‌تنها قیمت‌ها کاهش نیافت و نمی‌یابد، بلکه شاهد خروج ارز از کشور هم هستیم، اما نمی‌دانم چه اصراری است که حضرات بر واردات تأکید دارند و در مقابل تولید را رها کرده‌اند.

رئیس اتحادیه دام سبک کشور افزود: آیا آقایان نمی‌توانند به‌جای کوبیدن بر طبل واردات، درجهت تحقق شعار سال، هزینه را کاهش و توان مصرف‌کننده داخلی را بالا ببرند تا در مقابل تولیدکنندگان دورنمای بازار را مثبت ببینند و جهش تولید رخ دهد؟

وی یادآور شد: امروز آقایان دنبال این هستند که بره پایه پروار بیاورند؛ بره پایه پروار تنها محصول گله‌داران دام سبک چه عشایر و چه غیرعشایر است، وقتی بره پایه پروار وارد کنیم بازار این دامداران را از بین می‌بریم، چراکه این گله‌داران بازاری ندارند که بخواهند تولید کنند در نتیجه دام مولد را کشتار می‌کنند و این یعنی همان اتفاقی که طی سه سال اخیر فریاد زدیم و به ‌مسئولان هشدار دادیم که بره پایه پروار درحال کشتار است!

دادرس تأکید کرد: امروز همان اتفاق‌های سه سال اخیر درحال تکرار است و گویا مسئولان اصرار دارند از یک سوراخ دوبار گزیده شوند. تا کی باید چوب اشتباه‌ها را بخوریم و برای اینکه پُست مدیریتی خود را حفظ کنیم تیشه بزنیم به ‌اقتصاد کشور و جیب واردکننده را پر کنیم؟

رئیس اتحادیه دام سبک کشور پیشنهاد داد: دولت باید توان اقتصادی مصرف‌کننده را به‌هر طریقی که می‌داند افزایش دهد به‌طور مثال برای خرید گوشت به ‌مصرف‌کننده تسهیلات ارائه کند و یا گوشت داخلی را جزو اقلام کالابرگ الکترونیک قرار دهد تا مصرف‌کننده بتواند گوشت تهیه کند و تولیدکننده هم بازاری برای تولید داشته باشد.

وی اظهار کرد: دولت به‌جای اینکه بودجه را صرف واردات کند، همان هزینه را به ‌توانمند کردن مصرف‌کننده اختصاص دهد تا توان اقتصادی را افزایش دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.