۱۸ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 998703

بر اساس گزارش‌هقای رسمی رژیم اسرائیل، مذاکرات غیرمستقیم بین تل آویو و حماس برای دستیابی به توافق مبادله اسرای صهیونیست با اسرای فلسطینی و آتش بس در غزه از سر گرفته شده است.

مذاکرات آتش بس غزه در چه مرحله است؟

به گزارش قدس آنلاین، در حالی که از یک سو رژیم صهیونیستی به بمباران غزه ادامه داده است و از سوی دیگر گروه های مقاومت فلسطین و حزب الله همچنان سرزمین اشغالی را موشک باران می کنند از هفته گذشته رسانه های رژیم صهیونیستی اعلام کرده اند که مذاکرات غیرمستقیم این رژیم برای مذاکرات آتش بس آغاز شده است.

گرچه در ۶ ماه مه (۱۷ اردیبهشت)، گروه‌ های مقاومت فلسطینی با پیشنهاد مصر و قطر برای توقف جنگ و مبادله اسیران موافقت کرده بودند اما رژیم اسرائیل آن را رد کرد و مدعی شد که این پیشنهاد انتظارات تل آویو را برآورده نمی‌ کند و شروع به حمله به شهر رفح در جنوب نوار غزه کرد که با مخالفت جامعه جهانی مواجه شد.

همچنین، روزنامه الاخبار در گزارش خود درباره آخرین تحولات مربوط به مذاکرات برای برقراری آتش بس در نوار غزه با استناد به مطالب رسانه های رژیم صهیونیستی و رسانه های آمریکایی نوشت: «دیوید بارنیا» رئیس سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی موسوم به (موساد) که صبح جمعه به دوحه رفته بود، پس از برگزاری نشست هایی چند ساعته با مسئولان قطری از جمله «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» نخست وزیر قطر به تل آویو بازگشت. قطر و مصر در طول ۹ ماه اخیر نقش میانجی را برای دستیابی جنبش حماس و رژیم صهیونیستی به توافق آتش بس ایفا کرده اند.

به نوشته الاخبار، تل آویو شرط جنبش حماس درباره حق انتخاب نام اسیران فلسطینی دربند رژیم اسرائیل برای مبادله اسیران با این رژیم را رد کرده است و خواستار تضمین برای ازسرگیری جنگ علیه نوار غزه درصورت عملی نشدن تعهدات جنبش حماس است.

این روزنامه لبنانی افزود: از سوی دیگر، ارتش اسرائیل این مذاکرات را فرصتی برای دستیابی به توافق می داند و معتقد است که نبرد با جنبش حماس، به چند سال زمان نیاز دارد.

علاوه بر این، پایگاه صهیونیستی «واللا» در ارتباط با درخواست جنبش حماس برای دریافت تضمین های مکتوب در مفاد آتش بس پیشنهادی نوشت: مقامات اسرائیلی می گویند اگر حماس تضمین مکتوبی از سوی آمریکا، مصر و قطر دست یابد، قادر خواهد بود که مذاکرات برای مرحله دوم توافق را تا مدت نامعلومی و حتی پس از پایان آتش بس (احتمالی) ۴۲ روزه، تمدید کند.

واللا اضافه کرد: مقامات اسرائیل معتقدند با چنین شرطی از سوی حماس، کار اسرائیل برای از سرگیری جنگ در صورت عملی نشدن تعهدات حماس بسیار دشوار است و حتی اگر همه اسیران آزاد نشوند، کاری از دست اسرائیل برنمی آید.

اما امروز سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از منابع اعلام کرد: رهبران دستگاه‌ های امنیتی از بیانیه دفتر «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل درباره معامله تبادل اسرا شوکه شدند. شرکت‌کنندگان در نشستی با نتانیاهو برای بررسی روند مذاکرات آتش‌بس و تبادل اسرا از پیش‌ شرط‌ های وی درباره این معامله انتقاد کردند.

پیش از این دفتر نتانیاهو فهرستی از چهار درخواست را منتشر کرد که به گفته او این درخواست‌ ها قابل مذاکره نیستند در حالی که میانجی‌ ها برای دیدار این هفته در قاهره و دوحه آماده می‌ شوند.

لیست مطالبات غیرقابل مذاکره بدین شرح است:

۱. «هر توافقی به اسرائیل اجازه خواهد داد تا زمانی که اهداف جنگی‌ اش محقق نشود، به نبرد بازگردد.»

۲. «قاچاق سلاح به حماس از مرز امکان پذیر نخواهد بود.»

۳. بازگشت هزاران فرد که به ادعای آنها «تروریست مسلح» خوانده شده به شمال نوار غزه امکان پذیر نخواهد بود.

۴. رژیم صهیونیستی تعداد اسیران زنده را که از اسارت حماس بازگردانده می‌ شوند افزایش خواهد داد.

بیانیه دفتر نخست وزیری ادعا کرد که امتناع نتانیاهو از توقف عملیات زمینی ارتش اشغالگر در رفح «آن چیزی است که حماس را به میز مذاکره بازمی‌ گرداند» و نتانیاهو «به حمایت قاطعانه از اصولی که اسرائیل قبلا با آنها موافقت کرده بود ادامه می‌ دهد.»

در پایان بیانیه آمده است: «چارچوب مورد توافق اسرائیل و استقبال جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، تل‌آویو را قادر می‌ سازد تا اسیران را بدون آسیب رساندن به دیگر اهداف جنگ بازگرداند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.