آمریکا که چندی قبل ناو مشهور آیزنهاور را به دریای سرخ آورد و بعد به خاطر قدرت دریایی یمنی ها ناچار شده از این منطقه دریایی، بیرون برود، امروز یکی از ناوهای خود را از دریای شرق به غرب آسیا آورد تا آن را جایگزین ناوهواپیمابر «دوایت آیزنهاور» کند.

در غرب آسیا چه خبر است؟/  آغاز فعالیت ناو هواپیمابر جایگزین «دوایت آیزنهاور»

به گزارش قدس آنلاین، با آغاز طوفان الاقصی، آمریکا که همواره از رژیم صهیونیستی حمایت کرده سعی کرد تا در عملیاتی یمن را نیز شکست دهد اما نه تنها به این هدف خود نرسید بلکه در عملیاتش شکست خورد.

یکی از این عملیات را می توان حضور  ناو هواپیمابر«دوایت آیزنهاور» عنوان کرد، آن طور که رسانه های آمریکایی گزارش داده اند یو اس‌ اس دوایت آیزنهاور (USS Dwight D. Eisenhower) یکی از ۱۰ فروند ناو بزرگ در گروه کلاس نیمیتز است که به عنوان مهمترین بازوان قدرت نیروی دریایی آمریکا شناخته می‌ شوند. این ناو هواپیمابر دارای یک رآکتور هسته‌ ای است و انجام مأموریت‌ های استراتژیک آن، ترتیبات امنیتی پیچیده‌ ای دارد. این ناو به طور رسمی در ۱۸ اکتبر ۱۹۷۷ راه اندازی شد و همواره یکی از مهمترین منابع قدرت دریایی آمریکا به شمار آمده است.

پس از عملیات تاریخی حماس که یک شکست تاریخی بی‌ سابقه را به رژیم صهیونیستی تحمیل کرد، آیزنهاور به منطقه آمد تا مثلاً امنیتی ترانزیت انرژی را تأمین کند اما هدف اصلی این بود که دورادور هوای رژیم صهیونیستی را داشته باشد و مانند یک پایگاه هوایی شناور عمل کند که هر وقت لازم شود، جنگنده‌ ها از روی این ناو به هوا برخیزند و در مدت زمانی کوتاه، مأموریت خود را انجام دهند. 

اما ناوبرهواپیمایی «دوایت آیزنهاور» بدون علت نرفت، اوایل خرداد ماه یمنی ها اعلام کردند ناو "دوایت آیزنهاور" آمریکا را زده اند، سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد که در عملیات اول از ۶ عملیات اخیر ارتش این کشور، ناو هواپیمابر «یواس‌اس دوایت آیزنهاور» در شمال دریای سرخ هدف حملات موشکی و پهپادی قرار گرفت.

ساعتی بعد پنتاگون با صدور بیانیه ای اعلام کرد که این ناوهواپیمابر آمریکا را از منطقه دریای سرخ بیرون کشیده است.

در این بیانیه که از سوی سرلشکر " پت رایدر" از سخنگویان پنتاگون صادر شده آمده است: ناو دوایت آیزنهاور قبل از بازگشت به کشور پس از بیش از ۷ ماه استقرار در حمایت از بازدارندگی و نیروهای منطقه‌ ای ایالات متحده، برای مدت کوتاهی در منطقه مسئولیت فرماندهی اروپایی ایالات متحده باقی خواهد ماند.

در ادامه این بیانیه آمده است: گروه ضربتی ناو یو اس اس تئودور روزولت (TR CSG) پس از اتمام یک رزمایش برنامه ریزی شده در اقیانوس هند و اقیانوس آرام، وارد منطقه مسئولیت فرماندهی مرکزی (سنتکام) ایالات متحده خواهد شد تا به ارتقای ثبات منطقه ای، جلوگیری از تهاجم و حفاظت از جریان آزاد تجارت در این منطقه (دریای سرخ) ادامه دهد.

حالا امروز وبگاه نیوی‌ تایمز در گزارش خود به این نکته اشاره کرده که وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در ژوئن اعلام کرد ناو هواپیمابر روزولت مستقر در سن‌دیگو حرکت می‌کند و در ژوئن جایگزین آیزنهاور می‌شود. گرچه انتظار می‌رفت ناو هواپیمابر «هری اس ترومن» مستقر در ساحل شرقی جایگزین آیزنهاور شود، اما همچنان در حال انجام مراحل کار برای دریافت مجوز استقرار است.

همچنین، تئودور روزولت و ناو گروه ضربت آن روز جمعه وارد منطقه عملیاتی ناوگان پنجم ایالات متحده شدند و به گفته فرماندهی مرکزی ایالات متحده، این اقدام «برای جلوگیری از تعدی، ارتقای ثبات منطقه‌ ای و حفاظت از جریان آزاد تجارت در منطقه» است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.