رئیس انجمن علمی فیزیوتراپی ایران به قدس آنلاین می گوید: ماساژورها و برخی رشته های تربیت بدنی که عضو گروه پزشکی نیستند و به هیچ وجه صلاحیت در امور درمان ندارند سبب به خطر افتادن سلامت بیماران می شوند.

دخالت ماساژورها و برخی رشته‌های تربیت بدنی در کار فیزیوتراپ‌ها

دکتر ایرج عبداللهی درباره مشکلات فیزیوتراپی بیان می کند: یکی از مشکلات فیزیوتراپی دخالت افراد بدون صلاحیت در حوزه فیزیوتراپی مانند ماساژورها و برخی رشته های تربیت بدنی است که عضو گروه پزشکی نیستند و به هیچ وجه صلاحیت در امور درمان ندارند و با تبلیغات در فضای مجازی ضمن اینکه کار غیرقانونی انجام می دهند سبب به خطر افتادن سلامت بیماران می شوند.

سختگیری درباره تمدید پروانه فیزیوتراپی

وی سختگیری در تأسیس یا تمدید پروانه فیزیوتراپی ها را از دیگر مشکلات این رشته می داند و می گوید: با توجه به حوادثی که در برخی مراکز درمانی اتفاق افتاد از دو سال قبل وزارت بهداشت استانداردهای بسیار سختگیرانه ای درباره ایمنی، آتش سوزی، آسانسور و غیره برقرار کرده است و تأسیس و تمدید پروانه های مراکز فیزیوتراپی را منوط به دریافت یکسری مجوزها می داند. در نتیجه مراکز جدید، امکان تأسیس نداشته و بخش زیادی از مراکز موجود نیز توانایی کسب استانداردهای سختگیرانه را ندارند بنابراین یا تعطیل شده یا بدون مجوز به فعالیت می پردازند.

رئیس انجمن علمی فیزیوتراپی ایران تأکید می کند: در واقع رعایت استاندارد ایمنی خواسته همه است اما کسب استانداردها نیاز به یکسری ملزومات و زیرساخت ها دارد. هرچند در حال حاضر خوشبختانه با سازمان ملی استاندارد، نظام پزشکی و وزارت بهداشت رایزنی هایی درباره رفع مشکلات صورت گرفته است.

تعرفه های نامناسب

عبداللهی می گوید: از دیگر مشکلات مراکز فیزیوتراپی، تعرفه نامناسب است که با وجود اقدامات کارشناسی و تعیین قیمت تمام شده خدمات، اما در نهایت با تعرفه خیلی پایینی رو به رو هستیم که گردش مالی مراکز فیزیوتراپی را مشکل می کند.

وی ادامه می دهد: از طرفی قیمت تجهیزات فیزیوتراپی چندین برابر شده است و سازمان های بیمه گر نیز متأسفانه بخش کوچکی از خدمات فیزیوتراپی را پوشش می دهند و این موضوع سبب شده عمده فشار بار مالی (بین ۷۰ تا ۸۰درصد هزینه درمان) را بیمار بپردازد.

تعامل بیمه تأمین اجتماعی با مراکز فیزیوتراپی

رئیس انجمن علمی فیزیوتراپی به مشکلات ثبت نسخه های فیزیوتراپی در سامانه تأمین اجتماعی اشاره می کند و می افزاید: سامانه ثبت نسخ در تأمین اجتماعی در عین حال که کُند و وقت گیر است و با قطعی زیادی مواجه می‌شود، به گونه‌ای طراحی شده که بیشتر پزشکان در ثبت دقیق نسخه های الکترونیک خدمات فیزیوتراپی مشکل دارند و برخی خدمات در سامانه وجود ندارد. از طرف دیگر نحوه انتخاب نواحی درمان در سامانه دقیق نیست و مشکلات متعددی را برای پزشک و مراکز فیزیوتراپی ایجاد می‌کند.

وی می گوید: از آنجا که فیزیوتراپی، درمان تک جلسه‌ای نیست و طی جلسات مشخصی انجام می‌شود و به دلایل مختلفی مانند همراه نبودن یا ثبت نبودن تلفن همراه بیمار یا عدم آنتن دهی مناسب در برخی مراکز درمانی، مشکلات اینترنتی و موارد متعدد دیگر؛ عملاً امکان ثبت بسیاری از جلسات در این بازه زمانی کوتاه محقق نشده که نتیجه آن آزار و اذیت و ضرر مالی بیمار و مراکز درمانی طرف قرارداد با بیمه تأمین اجتماعی است.

توصیه ای برای مردم

عبداللهی به مردم توصیه می کند: در صورت نیاز به مراکز فیزیوتراپی حتماً به مراکز دارای پروانه معتبر مراجعه کنند و چنانچه برخی بیماران امکان مراجعه به کلینک ها را ندارند و ناچارند در منزل درمان شوند حتما از فیزیوتراپیست، کارت شناسایی معتبر (کارت نظام پزشکی فیزیوتراپی یا کارت انجمن فیزیوتراپی) درخواست کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.