رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم گفت: در سال ۱۴۰۱، ۸۳ میلیارد تومان از خوابگاه‌ها درآمدزایی داشتیم و در سال ۱۴۰۲ این مبلغ به بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

درآمدزایی از خوابگاه‌ها به بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان در ۱۴۰۲ رسید

مسعود گنجی در اجلاس رؤسای دانشگاه‌های کشور که با حضور محمدعلی زلفی گل وزیر علوم در محل سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران برگزار شد، با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ از نزدیک شاهد مسائل و مشکلات در اغلب امور خوابگاهی در دانشگاه‌ها بودیم و اغلب مسائل خوابگاه‌ها از سوی مسئولان رها شده بودند؛ تاکید کرد: در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ اغلب خوابگاه‌های دانشجویی را با تمام توان و با کمک مسئولان دانشگاه‌ها راه‌اندازی کردیم.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم گفت: اگر به ۲ تا ۳ سال گذشته برگردیم، مشاهده می‌کنیم خوابگاه‌های دانشجویی با بحران خاصی مواجهه بودند صندوق رفاه دانشجویان هم از این موضوع مبرا نبود. به طوری که در سال‌های ۹۸ و ۹۹ به افزایش بودجه صندوق توجه نشده است و بودجه صندوق وزارت بهداشت که قبل از آن سال‌ها حدود ۱۰ درصد بودجه صندوق رفاه دانشجویان وزارت عتف بوده است در سال ۱۴۰۰ بودجه آن صندوق بیش از بودجه صندوق وزارت عتف می‌شود.

وی تصریح کرد: در دولت سیزدهم، تعداد ۱۲۶ بازدید از دانشگاه‌ها برای احصای مسائل و مشکلات در زمینه خدمات رفاهی دانشجویان داشتیم که پس از احصاء مشکلات رفاهی دانشجویان دانشگاه‌ها، دو طرح ۵۰، ۵۰ و طرح ۴۰، ۳۰، ۳۰ را در هیئت امنا مصوب کردیم تا هر دانشگاهی تمایل داشت، بتواند خوابگاه‌های خود را ارتقا دهد و با حمایت‌های وزارتخانه و دانشگاه‌ها توانستیم بر این مشکل غلبه کنیم و در حال حاضر، هیچ گونه مشکل حادی در خوابگاه‌ها نداریم.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم با بیان اینکه در حال حاضر چند خوابگاه در دانشگاه در رتبه ۴ و ۵ داریم که در آینده به رتبه یک و دو ارتقا می‌یابند؛ تاکید کرد: امسال، بهترین سالی است که مسائل و مشکلات حادی که تاکنون گریبان‌گیر دانشگاه‌ها بوده باشد را نداشتیم.

وی درباره میزان هزینه کرد برای تعمیر و تجهیز خوابگاه‌ها اشاره کرد و گفت: تاکنون، حدود ۷۰۰ میلیارد تومان برای تعمیر و تجهیز خوابگاه‌ها هزینه شده است. ضمناً حدود ۲۵ هزار نفر به ظرفیت خوابگاه‌های ملکی دانشگاه‌ها در سه سال گذشته اضافه شده است. همچنین، ۳۱ هزار واحد به ظرفیت کلیه خوابگاه‌های در سطح کشور اضافه شده است که در حال حاضر ظرفیت خوابگاه‌ها به به ۲۲۴ هزار نفر رسیده است.

گنجی ادامه داد: در سال ۱۴۰۱، ۸۳ میلیارد تومان از خوابگاه‌ها درآمدزایی داشتیم و در سال ۱۴۰۲ این مبلغ به بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم گفت: سال گذشته به بیش از ۲۵۰۰ دانشجو برای سفر به عتبات عالیات وام توسط یکی از بانک‌های عامل پرداخت کرده‌ایم.

گنجی به افزایش بیش از ۳ برابری وام‌های دانشجویی اشاره کرد و گفت: برای دانشجویان دکتری ۷ میلیون تومان درنظر گرفته شده که اگر متأهل باشند دو برابر دریافت خواهند کرد، همچنین وام‌ها در مقطع کاردانی به کارشناسی ۵ میلیون تومان رسیده است و وام ودیعه مسکن از ۱۵ میلیون تومان به تا ۱۵۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده و ۲۵ میلیون تومان به تا ۲۵۰ میلیون تومان رسیده است.

وی افزایش سقف مبلغ ضمانت وام دانشجویی و تحصیلی و شرایط ضامنین و گواهی کسر از حقوق را تا ۱۲۰ میلیون تومان ذکر کرد و گفت: در سال ۹۹، ۴۲۷ میلیارد تومان وام پرداخت شده است که در سال ۱۴۰۲ این میزان به ۱,۲۶۷ میلیارد تومان رسیده است که افزایش تقریباً ۳ برابری داشته است.

گنجی ادامه داد: در طول ۳ سال گذشته دانشگاه‌ها حتی یک مشکل صنفی هم نداشتند که این موضوع درایت و حساسیت رؤسای دانشگاه‌ها را به امور رفاهی دانشجویان را نشان می‌دهد.

منبع: خبرگزاری ایلنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.