خطرات گرمای هوا به ما هشدار می دهد که در فصل گرما خطر بیماری های قلبی، تنفسی و بسیاری از بیماری ها جدی تر است.

چطور در این هوای داغ کلافه نشویم؟ / تاب‌آوری اجتماعی در این روزها

یک روانشناس و استاد دانشگاه با بیان این مطلب به قدس آنلاین می گوید: در حال حاضر یکی از مسائل مطرح دنیا شدت گرمای هواست. گرمای هوا در وضعیت فعلی یکی از بدترین بلاهای طبیعی است چراکه شمار قربانیان آن مانند قربانیان سیگار زیاد است. 

چه کنیم تا از عوارض گرمای هوا مصون بمانیم؟

دکتر مراد روشن بین می افزاید: بدن انسان اساسا جذب کننده گرماست. بنابراین در روزهای گرم از انجام کارهای دم دستی و اما مهم مانند نوشیدن آب کافی و ماندن در محیط خنک غافل نشویم. بسیاری از افراد به سبب شغل خود ناچارند زیر آفتاب داغ کار کنند بنابراین توصیه می شود حتما لباس رنگ روشن و شفاف بپوشند و از کلاه و چتر استفاده کنند تا گرما به طور مستقیم روی بدن اثر نگذارد.

این روانشناس و مددکار اجتماعی درباره رفت و آمدها در فصل گرما می گوید: رفت و آمدتان را با شرایط گرمای هوا تطبیق دهید و سعی کنید صبح ها تا قبل از ساعت ۹ و عصرها پس از ساعت ۶ به فعالیت بپردازید.

انجام فعالیت ها در هنگام شب

این استاد دانشگاه تصریح می کند: در برخی شهرها و کشورها به دلیل گرمای زیاد هوا فعالیت های اصلی از جمله فعالیت اقتصادی  از ۵ یا ۶ عصر  و در شب انجام می گیرد. در کشوری مانند عربستان یا حتی در خوزستان خودمان به خاطر تطبیق با هوای گرم در برخی موارد فعالیت های اقتصادی شان شب هنگام است.

روشن بین اذعان می کند: برخی نسبت به  اطلاعیه و آگهی ها بی تفاوتند و آن را برای خود نمی دانند در حالی که اخبار هواشناسی برای آگاهی رسانی همه است بنابراین باید آن را رصد کرد چراکه حد گرما، مقدار ابر، رطوبت هوا و غیره را نشان می دهد و دانستن آن در فصل گرما و سرما از اهمیت زیادی برخوردار است.

منافع جمعی در راستای منافع فردی

وی با اشاره به تاب آوری فردی در فصل گرما یا سرما می گوید: در تاب آوری فردی نیز باید روحیه مناسب و قوی داشته باشیم تا به طور فردی یا گروهی و حتی در خانواده هایی که مشاغل خانوادگی دارند و با هم کار می کنند روحیه همدلی افزایش یابد چراکه تقویت این روحیه به تاب آوری اجتماعی بیشتری ختم می شود.

این استاد دانشگاه و مددکار اجتماعی تصریح می کند: جامعه ای خوب است که حرکت منافع جمعی آن با منافع تک تک افرادش هماهنگ باشد بنابراین در شرایط سخت گرمای هوا همدیگر را درک و رعایت کنیم تا به تاب آوری اجتماعی بالاتری برسیم.

روشن بین ادامه می دهد: در شهرهای گرمسیر مانند اهواز، بندرعباس و غیره مردم روحیه خود را عادت داده اند به این که در دمای بالای ۵۰درجه زندگی و کار کنند اما مردم اروپا هنگامی که هوا به ۴۰درجه می رسد به دلیل عدم تطبیق روحیه خود با هوای گرم دچار تلفات می شوند. بنابراین تطبیق و سازگاری روحیه با شرایط آب و هوایی نیز یکی از گزینه های تاب آوری در فصل گرما یا سرماست.

تاب آوری فردی زیربنای تاب آوری اجتماعی

وی تأکید می کند: استانداری ها موظف هستند بر مبنای هوای گرم در راستای جامعه محوری و ساختار انسانی گام بردارند. همچنین فروشگاه ها، شرکت ها، مؤسسات و ادارات باید محیط کار را برای کارکنان شان با شرایط سخت گرما، متناسب سازی کنند تا افراد کلافه نشوند. حتی تمهیداتی از جمله در نظر گرفتن صندلی برای ارباب رجوع در نظر گرفته شود یا مغازه دار برای مشتری سایه بان ایجاد کند تا در تاب آوری او مؤثر باشد.

این استاد دانشگاه با آوردن مثالی درباره تاب آوری فردی می گوید: هنگامی که در هوای گرم در صندلی جلوی تاکسی در معرض سرمای کولر نشسته اید جای خود را به مسافر پیری که در صندلی عقب در معرض گرما نشسته بدهید. چراکه بخش فردی ما «من در اتوبوس، من در تاکسی، من در صف نانوانی» و غیره است که باید دیگران را رعایت کنیم و در واقع درک متقابل داشته و خود را جای دیگران بگذاریم تا از مهارت همدلی برخوردار شویم تا گرما برای همه قابل تحمل تر و ارتباطات زیبای انسانی در فرهنگ کشورمان پر رنگ تر شود.

نقش همدلی در میزان تاب آوری اجتماعی

روشن بین ادامه می دهد: درک همدیگر بخشی از تنظیم هیجانی است چراکه با وجود همدلی، تاب آوری اجتماعی افزایش می یابد و در گرما، سرما و بحران هایی مانند سیل و زلزله، به کمک مان می آید. برای مثال در بحرانی مانند زلزله فرد خودش را تنها نمی بیند و به سرعت به سمت طرف مقابل می رود تا ببیند آیا او آسیب دیده است یا خیر؟ بنابراین میزان تطبیق پذیری و آمادگی در همه بحران های اجتماعی در شدت یا ضعف تاب آوری اجتماعی مؤثر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.