دعوت از بنیامین نتانیاهو، همان که امروز در دادگاه لاهه با برچسب جنایتکار جنگی شناخته می‌شود، به منظور ایراد سخن در کنگره و به صف شدن نمایندگان آمریکایی و کف و سوت زدن آن‌ها برای قصاب غزه در میان اعتراضات گسترده مردمی، بدل شده است.

طرد صهیونیست‌های بی‌وطن از واشنگتن تا پاریس

حضور نتانیاهو در واشنگتن البته از همان ابتدا حاشیه‌ساز شد و واکنش‌های منفی بسیاری به‌دنبال داشت؛ از تحریم سخنرانی او توسط نزدیک به ۱۰۰ قانون‌گذار دموکرات تا شرکت نکردن جو بایدن و حتی کامالا هریس، معاونش در نشست استقبال و سخنرانی «بی‌بی» در کنگره. بیرون از «کپتول هیل» هم غوغایی بود. پرچم‌های حماس، دیوارنویسی در حمایت از مقاومت و آتش زدن پرچم‌ها و مجسمه‌های به دار آویخته شده نتانیاهو، تنها بخشی از تصاویر اعتراضات در پهنه جغرافیای ایالات متحده علیه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بود.

آتش زدن پرچم آمریکا مقابل کنگره
فیلم منتشر شده که آتش زدن پرچم آمریکا و جایگزین شدن آن با پرچم فلسطین را همزمان با سخنرانی نتانیاهو در کنگره و تنها در چند قدمی این مراسم نشان می‌دهد نیز بسیار بازتاب داشت. فعالان حامی فلسطین، البته استقبال درخوری از نخست‌وزیر رژیم اشغالگر داشتند. طبق آنچه رخنه امنیتی خواند شده، آن‌ها به هتل «واترگیت» در واشنگتن وارد شده‌ و چندین کرم و سوسک را روی میز غذای نتانیاهو گذاشتند.البته، جشن استقبال از نتانیاهو در کنگره از سوی نمایندگان و تشویق‌های مکرر وی را علاوه بر غیبت بسیاری از نمایندگان و سناتورها و تظاهرات‌ هزاران معترض به او در اطراف ساختمان کنگره، حضور تنها نماینده فلسطینی‌تبار کنگره آمریکا به‌خوبی خنثی کرد. رشیده طلیب 
در حالی که چفیه بر گردن داشت و پرچم فلسطین را با یک سنجاق به لباسش الصاق کرده بود، تابلو کوچکی در دست داشت که روی یک طرف آن «جنایتکار جنگی» و روی طرف دیگر آن «مجرم نسل‌کشی» نوشته شده بود.

اثبات حرف حق چهل‌وپنج ساله جمهوری اسلامی
فؤاد ایزدی، کارشناس مسائل آمریکا در گفت‌وگو با قدس در ارزیابی سفر نتانیاهو به واشنگتن گفت: فارغ از همه حواشی، یکی از نکات مهم، قدردانی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از ایالات متحده بابت کمک‌های نظامی بود. حقیقت آن است اگر این حمایت‌های مالی، تسلیحاتی و لجستیکی نبود رژیم یک روز هم در منطقه دوام نمی‌آورد و این نشان‌دهنده پوشالی بودن قدرت اسرائیل است. نتانیاهو با آگاهی از این مسئله به واشنگتن رفت و سعی می‌کند با سخنرانی در محافل سیاسی آمریکا، میزان حمایت از تل‌آویو را گسترش دهد.این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، درباره حواشی این رویداد افزود: تعدادی از نمایندگان و چهره‌های سیاسی آمریکا سخنرانی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را به دلیل نسل‌کشی و استمرار جنایت در غزه تحریم کردند، ولی نتانیاهو با سخنرانی خود قصد داشت علاوه بر حضور در میان نمایندگان مجلس و جلب حمایت بیشتر، چهره سیاه تل‌آویو نزد مردم آمریکا را تغییر دهد و برای اقدامات خود در غزه توجیهی قابل تأمل ارائه دهد. وی به یکی از نشانه‌های موجود در سخنرانی نتانیاهو اشاره کرد و گفت: امروز سیاستمداران آمریکایی از جنگ‌های منطقه غرب آسیا خسته شده‌اند ولی نخست‌وزیر صهیونیست در سخنرانی خود ۱۶مرتبه به جمهوری اسلامی اشاره کرد و از نمایندگان کنگره خواست فشار خود را علیه سیاست‌های منطقه‌ای ایران افزایش دهند.
ایزدی درباره اتفاقات حاشیه‌ای و به آتش کشیدن پرچم آمریکا توسط معترضان جنگ غزه هم عنوان کرد: در حال حاضر بیش از ۳۹هزار زن و کودک بر اثر جنایات رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده‌اند و هر انسانی که این جنایات را مشاهده کند به نژادپرستی و نسل‌کشی دشمن پی خواهد برد. آنچه پرچم فلسطین را در برابر کنگره آمریکا به اهتزاز درآورد، در واقع نماد انسانیتی است که امروز در جهان به‌ویژه در کشوری که به‌عنوان اصلی‌ترین حامی صهیونیسم مطرح است، در حال گسترش است. این مسئله نشان می‌دهد جوانان آمریکا به واقعیت‌های وجودی ایالات متحده آمریکا در حمایت از ظلم پی برده‌اند؛ همان حرف و رویکردی که مردم در جمهوری اسلامی ایران در ۴۵ سال گذشته فریاد زدند. 

نمایندگان فریفته نمایش ضد ایرانی نتانیاهو
مهدی مطهرنیا نیز در تشریح ابعاد اهمیت سفر نتانیاهو به آمریکا گفت: نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی امروز در شرایطی به واشنگتن سفر کرد که وی تا پیش از عملیات ۷اکتبر، در لبه برکناری از سمتش قرار داشت و اقدام جنجالی در اجرای اصلاحات قضایی، او را به مرز ورشکستگی کشانده بود.
کارشناس مسائل آمریکا تصریح کرد: نتانیاهو در طول نخست‌وزیری خود، چهار مرتبه به ایراد سخن در جمع سناتورهای آمریکایی پرداخته و این بار نیز باوجود مخالفت چهره‌های دموکرات شامل نانسی پلوسی و کامالا هریس، نامزد حزب دموکرات‌ در انتخابات ۲۰۲۴، اقدام به چنین کاری کرد و ۵۸بار هم توسط نمایندگان مورد تشویق قرار گرفت، چراکه وی وحدت میان آمریکا و اسرائیل را راهبرد دقیق برای مقابله با تهدیدهای منطقه‌ای و نظام جهانی عنوان کرد.
این استاد دانشگاه اظهار کرد: روند نزدیکی میان واشنگتن و تل‌آویو در حالی صورت می‌گیرد که نتانیاهو به واسطه نسل‌کشی در غزه، در مظان اتهام قرار داشته و جایگاهش در عرصه جهانی متزلزل شده است. در واقع جنگ غزه و تلاش نتانیاهو برای بهره‌برداری از این رخداد و مطرح کردن دوباره خطر ایران یک ضد واقعه‌ای است که او توانسته از آن بهره ببرد. حتی شاهد بودیم  هنگام سخنرانی نخست‌وزیر در کنگره عده‌ای علیه او شعار دادند، اما او در کنگره مقامات آمریکا را تهدید می‌کند و می‌گوید اگر در جنگ غزه از اسرائیل حمایت نکنید خطر مقاومت تا کنار گوش شما خواهد آمد. همین ترفند سیاسی نتانیاهو است که سبب شده اکنون با وجود گذشت ۱۰ماه از جنگ در غزه و همه جنایات رژیم صهیونیستی، شاهد ارتباط مستحکم میان تل‌آویو و کاخ‌سفید و چشم بستن ایالات متحده بر همه جنایات ماشین جنگی اسرائیل باشیم.

انزجار از صهیونیست‌ها؛ از واشنگتن تا پاریس
مرتضی مکی، دیگر کارشناس مسائل آمریکا نیز معتقد است در ماه‌های اخیر پس از رسانه‌ای شدن جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، به‌شدت  فضای ضد اسرائیلی در کشورهای اروپایی و ایالات متحده آمریکا شکل گرفته، به‌طوری‌که جریان‌های اجتماعی و سیاسی که تا پیش از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ به نوعی حامی صهیونیسم در جهان بودند، امروز خواستار برخورد با جنایات و نسل‌کشی این رژیم در غزه هستند.
وی حاشیه‌های سفر نتانیاهو به آمریکا را همانند سفر دیگر مقام این رژیم به پاریس دانست و افزود: هفته گذشته زمانی‌که «اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم صهیونیستی برای شرکت در مراسم افتتاح بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس به فرانسه سفر کرد، با تهدیدات گسترده امنیتی در فرودگاه مواجه شد، به‌طوریکه مقامات فرودگاه بین‌المللی پاریس از ترس حادثه امنیتی علیه هرتزوگ اجازه پیاده شدن از هواپیما را ندادند، ضمن اینکه در مسیر حرکت وی در پاریس تعداد زیادی از مخالفان سیاست‌های رژیم صهیونیستی علیه او شعار می‌دادند. سفر نتانیاهو به واشنگتن نیز مشابه سفر هرتزوگ به پاریس بود. حتی امروز اشغالگران در فلسطین اشغالی هم برکناری وی از نخست‌وزیری و پایان جنگ غزه را فریاد می‌زنند. امروز نتانیاهو با یک چالش جدی در عرصه داخلی و بین‌المللی و فقدان مقبولیت مواجه شده است و سفر وی به آمریکا در راستای کسب محبوبیت داخلی بوده و صرفاً جنبه تبلیغاتی دارد. مکی بیان کرد: هرچند نتانیاهو سعی کرد سیاست اشغالگری خود در غزه را برای نمایندگان و سناتورها آمریکایی توجیه کند اما واکنش محا��ل سیاسی و رسانه‌ای غرب به وی نشان داد در میان یکی از بزرگ‌ترین حامیان خود از کمترین پایگاه سیاسی و اجتماعی برخوردار است.

خبرنگار: سیدحسین حسینی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.