۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۰
کد خبر: 1002058

در هفته گذشته اخبار متنوعی درباره بورس و سهام شرکت‌ها منتشر شد که توانست تنها یک روز بازار را سبزپوش کند.

تداوم واکنش سرد بورس به اخبار داغ

خروج پول از بازار سهام ادامه دارد، چرا که بازار به خبرهای مثبت واکنش نشان نمی‌دهد.هفته گذشته برای سهامداران هفته پر خبری بود. از مجامع و گزارش‌های سه ماهه تا خبر ابطال نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به گوش رسید، اما هیچ یک از این موارد نتوانست بورس بازان را برای ورود به بازار متقاعد کند.

نرخ خوراک هم نتوانست

بحث داغ بازار در مورد ابطال مصوبه نرخ خوراک پتروشیمی‌ها بود. شاخص کل از روز شنبه تا دوشنبه منفی بود اما روز سه‌شنبه فرمان بازار دست پتروشیمی‌ها افتاد. شاخص کل بورس تهران با خبر ابطال نرخ خوراک پتروشیمی‌ها پس از ۳ روز، مثبت شد و به سطح ۲ میلیون و ۱۷۷ هزار واحد برگشت.طبق این مصوبه قیمت نرخ گاز خوراک ۷ هزار تومانی برای شرکت‌های پتروشیمی و گاز ۴ هزار تومانی صنایع برای ۵ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۲ ملغی شد و وجاهت قانونی ندارد.البته رشد بازار تا آخر هفته پایدار نماند و حجم معاملات کم، اجازه تداوم رشد را به بازار نداد.

بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس

بازار روز چهارشنبه بازار چندان پر رونقی نبود و خیلی از نمادها در محدوده های صفر تابلویی قرار داشتند. این موضوع باعث شد تا عدد شاخص هم بدون تغییر خاصی کار خود را به پایان ببرد و تنها با افت 2600 واحدی مواجه شود.از منظر تکنیکالی همچنان مفروضات هفته‌های قبل پا برجاست. مفروضاتی همچون محدوده پر چالش 2.2 میلیون واحدی شاخص کل به همراه میانگین‌های 55 روزه و 200 روزه در نزدیکی شاخص کل و قرار گرفتن اندیکاتور RSI در حوالی 55 واحدی که نشان از تعادل خریداران و فروشندگان در بازار است. تقریبا می‌توان گفت که برای روزهای آینده بازار سرمایه فاکتور اعتماد مهم است که آن هم به دست دولت مردان چهاردهم باید ایجاد شود تا بازار باز هم روزهای خوب را به خود ببیند.

وضعیت مطلوب بورس از نظر تکنیکالی ‌و بنیادی

مجتبی دانشی، کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس گفت: بازار از نظر تکنیکالی و بنیادی در وضعیت مطلوبی قرار دارد. این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: اما در چند ماه گذشته دیده ایم این دو مولفه فضا را به موضوع اعتماد به بازار واگذار کرده اند و تا زمانی که اعتماد به بورس ترمیم نشود، نمی توان از تعادل در بورس صحبت کرد.وی افزود: سهامداران باید متقاعد شوند تا وارد بازار شوند. تا زمانی که حجم کل معاملات و معاملات خرد در این حد پایین است، نباید انتظار خروج بورس از زکود را داشته باشیم.

شاخص یک کانال و یک درصد ریزش کرد

در ابتدای هفته اخیر شاخص کل بورس تهران روز شنبه 10 هزار و 251 واحد ریزش کرد. روز یکشنبه شاخص 20 هزار و 222 واحد پایین آمد. روز دوشنبه نیز شاخص 3 هزار و 169 واحد افت کرد. شاخص در روز سه‌شنبه 8 هزار و 960 واحد رشد کرد. در روز چهارشنبه نیز شاخص کل 2 هزار و 620 واحد ریزش کرد. شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم 2 میلیون و 175 هزار و 342 واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل 27 هزار و 349 واحد پایین‌تر ایستاد و بازدهی هفته شاخص بورس منفی 1.2 درصد شد. شاخص کل هم وزن نیز در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 9 هزار و 809 واحد پایینتر ایستاد و بازدهی منفی 1.1 درصدی را ثبت کرد.

افت ارزش معاملات خرد بازار سهام

در این هفته، میانگین ارزش معاملات بازار سهام 18 هزار و 393 میلیارد تومان بود. میانگین ارزش معاملات خرد بورس نیز 2 هزار و 897 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 2 هزار و 985 هفته پیشین، کاهش 3 درصدی داشته است.

افزایش خروج پول حقیقی از بازار سرمایه

در اولین روز معاملاتی هفته، 208 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و روز یکشنبه 228 میلیارد تومان خارج شد.روز دوشنبه این رقم به 113 میلیارد تومان رسید و روز سه‌شنبه شاهد ورود 86 میلیارد تومان پول حقیقی بودیم. در آخرین روز معاملاتی هفته برای هفتمین روز متوالی پول حقیقی خارج شد که ارزش آن 137 میلیارد تومان بود.در مجموع کل هفته 600 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و میانگین روزانه خروج پول حقیقی 120 میلیارد تومان بود که نسبت به هفته پیشین 17 درصد کاهش یافته است.

منبع: خبرگزاری فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.