رسانه‌های عبری گزارش می‌دهند که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیست از طریق شروطی که به پیشنهاد کنونی آتش‌بس و تبادل اسرا اضافه کرده، در پی به تأخیرانداختن دستیابی به توافق در غزه است.

رسانه‌های عبری: نتانیاهو عمداً مذاکرات را پیچیده می‌کند و جان اسرا را به خطر می‌اندازد

شبکه تلویزیونی «کان» و روزنامه «هاآرتس» به نقل از منابعی در تیم مذاکره‌کننده گفته‌اند: اگرچه نتانیاهو در دیدار با خانواده‌های اسرای اسرائیلی - آمریکایی در جریان سفر خود به واشنگتن متعهد شد که «اسرائیل ظرف چند روز یک پیشنهاد جدید را به حماس ارائه خواهد کرد» اما او می‌کوشد مذاکرات را عمداً وارد بحران کند، زیرا معتقد است با این کار می‌تواند موقعیت خود را بهبود بخشد و این به معنای خطری محاسبه‌نشده برای جان اسرا است.

به گزارش «هاآرتس»، از جمله شروط جدید اسرائیل، ایجاد «مکانیسم امنیتی» ویژه برای جلوگیری از بازگشت نیروهای حماس به شمال نوار غزه است. یکی از مذاکره‌کنندگان ارشد به این روزنامه گفته است: «تیم مذاکره‌کننده به روشن‌ترین شکل ممکن به نخست‌وزیر اطلاع داد که ما در هفته‌های آینده مکانیسمی برای جلوگیری از افزایش تعداد نیروهای حماس پیدا نخواهیم کرد و این شروط یک ضربه مهلک به مذاکرات است».

«هاآرتس» فاش کرد که هیئت اسرائیلی شرکت‌کننده در مذاکرات، تصمیم گرفته است تا سفر خود به دوحه، پایتخت قطر را - پس از برنامه‌ریزی برای هفته گذشته - به دلیل «خواسته‌های جدیدی که احتمال شکست مذاکرات را افزایش می‌دهد» تا هفته جدید به تعویق بیندازد. این روزنامه به نقل از یک منبع آگاه می‌نویسد: نخست‌وزیر از این هیئت برای ایجاد این تصور که مذاکرات در حال انجام است سوءاستفاده می‌کند، درحالی‌که همه منتظر پاسخ رسمی اسرائیل هستند.

منبع: روسیا الیوم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.