مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه نظری درباره انتخاب رشته دانش‌آموزانی که حدنصاب نمرات لازم برای ورود به یک رشته را کسب نکردند، توضیحاتی داد.

دانش‌آموزانی که نمرات لازم را ندارند چگونه انتخاب رشته کنند

نادر کریمی بیرانوند؛ با اشاره به آغاز ثبت‌نام از دانش‌آموزانی که در فرم هدایت تحصیلی اولویت "ب" را برای رشته مدنظر خود کسب کرده‌اند، اظهار کرد: مدارس در صورت داشتن ظرفیت خالی در رشته مدنظر از دانش‌آموزان با اولویت "ب" ثبت‌نام می‌کنند و در صورت نبود ظرفیت دانش‌آموز باید در رشته‌ای که اولویت "الف" برای او تعیین شده است، ثبت‌نام کنند.

وی افزود: اگر دانش‌آموز اصرار به ثبت‌نام در اولویت "ب" را داشته باشد باید به مدارس دورتر در سایر مناطق برود که ظرفیت خالی دارند و برای بررسی این موضوع باید به واحد هدایت تحصیلی در ادارات آموزش و پرورش منطقه خود مراجعه کنند.

ظرفیت خالی در مدارس غیردولتی

مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه نظری با اشاره به اینکه درصد ورود دانش‌آموزان به رشته‌های نظری و فنی و حرفه‌ای براساس شاخص توسعه در هر استان مشخص شده است، بیان کرد: مدارس غیردولتی ممکن است در برخی رشته‌ها ظرفیت خالی داشته باشند و دانش‌آموزان با اولویت "ب" می‌توانند در این مدارس ثبت نام کنند.

دانش‌آموزانی که حدنصاب نمره نیاوردند چه کار کنند؟

کریمی بیرانوند درباره شرایط دانش‌آموزانی که حدنصاب نمرات لازم برای ورود به رشته خاص را کسب نکردند، گفت: این دانش‌آموزان باید در امتحانات انتخاب رشته مجدد در دروس مورد نیاز رشته مربوطه امتحان دهند و در صورت کسب حدنصاب مورد نیاز و ظرفیت موجود در مدارس دولتی می‌توانند در رشته مدنظر خود ثبت‌نام کنند.

وی بیان کرد: حدنصاب برای ورود به رشته براساس نمرات پایانی سه سال دوره متوسطه در درس یا دروس مربوطه محاسبه می‌شود. نمره امتحان تعیین رشته همانند امتحانات درس‌های شهریور محاسبه می‌شود و در کارنامه تحصیلی و فرم هدایت تحصیلی ثبت شده و تأثیری در معدل کل دانش‌آموز ندارد.

گفتنی است دانش‌آموزانی که به دلیل کسب نکردن حدنصاب نمره برخی دروس، شرایط ثبت‌نام در رشته مورد نظر خود را ندارند می‌توانند با نظر کمیته هدایت تحصیلی منطقه در یکی از رشته‌های هنرستانی فنی و حرفه‌ای یا کاردانش ثبت‌نام کنند.

دانش‌آموزانی که شرایط احراز رشته‌ها را کسب کرده‌اند اما آن رشته در محل سکونت دانش اموز وجود ندارد با نظر کمیته هدایت تحصیلی منطقه با توجه به امتیازات کسب شده به نزدیک‌ترین رشته هدایت شوند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.