پیشنهاد سردبیر

آری مردم خونگرم پایتخت وحدت، شیعه و سنی، پیر و جوان با شور و شعفی وصف نشدنی، از مدت‌ها پیش به صورت خودجوش آماده شده‌اند تا در میرجاوه و زاهدان که در واقع گذرگاه عبور همسایگانمان از کشورهای شرقی به عراق است، پذیرای دلدادگان حسینی باشند...

شور شیدایی اربعینی‌ها در پایتخت وحدت

مرز آن طور که همه می‌دانیم خطی فرضی است در نقطه صفر که بناست خاکی را از خاک دیگر جدا کند. نقطه صفری که یک سویش وطن است و سوی دیگر غربت. این تعریف اینجا و آنجا هم ندارد چه در خاورمیانه باشی چه اروپا، مرز خطی است که برای فاصله ساخته شده است، الا اینجا؛ میرجاوه. گذرگاهی که بیشتر از آنکه جداکننده باشد، بهانه‌ای شده است برای وصل. نقطه‌ای شده است برای رساندن. نقطه‌ای که برای زائران پاکستانی که مسیر سخت کویته تا میرجاوه را طی کرده‌اند، محل امن و آسایش است. اینجا گذرگاه عبور زائران کشورهای همسایه شرقی به کربلاست، نقطه‌ای از ایران اسلامی که این روزها سراسر شور است و عشق به سرور و سالار شهیدان؛ چراکه عاشقان حسینی در این سرزمین کهن همچون محرم و صفر هر سال در تلاش هستند تا ارادت و دلدادگی خود را به امام حسین(ع) در لباس میزبانی نشان دهند، همان‌هایی که شاید توفیق میهمانی نیافته‌اند، بی‌صبرانه آماده پذیرایی از زائران اباعبدالله(ع) هستند، زائرانی که از کشورهای همسایه رخت سفر بسته‌اند و کیلومترها راه را می‌پیمایند تا همزمان با اربعین امام حسین(ع) زائر بارگاه آن حضرت باشند.

آری مردم خونگرم پایتخت وحدت، شیعه و سنی، پیر و جوان با شور و شعفی وصف نشدنی، از مدت‌ها پیش به صورت خودجوش آماده شده‌اند تا در میرجاوه و زاهدان که در واقع گذرگاه عبور همسایگانمان از کشورهای شرقی به عراق است، پذیرای دلدادگان حسینی باشند و این فرصت بی‌نظیر خادمی را از دست ندهند. آن‌ها همه دار و ندارشان را در طبق اخلاص گذاشته و با هر تخصصی به پا خاسته‌اند تا با ارائه خدمات بی‌منتشان به زائران امام حسین(ع)، خاطره‌ای ماندگار را برای زائران کشورهای همسایه به یادگار بگذارند.

برخی در لباس پزشک، عده‌ای در کسوت آرایشگری، افرادی با تخصص آشپزی و تعدادی نیز به عنوان راننده، خیاط، کفاش و... با جان و دل آماده خادمی زائران امام حسین(ع) هستند، زائرانی که هر چه به اربعین سرور و سالار شهیدان نزدیک‌تر می‌شویم، بر آمارشان افزوده و دلیلی می‌شود بر عزم راسخ‌تر مردمان این دیار برای نشان دادن ارادت هر چه بیشتر خود به اهل بیت(ع)...، لحظات نابی که حتی قلم توانایی توصیف آن را ندارد.

و اما از وصف شور و شوق مردم میهمان‌نواز سیستان و بلوچستان در این روزها که بگذریم، حال و هوای زائران خارجی امام حسین(ع) نیز در این گوشه از ایران اسلامی وصف‌نشدنی است، این را می‌توان در اشک شوقی که از چشمان تک‌تک این میهمانان جاری است و لبخند رضایتی که بر لب دارند، دید، آن‌ها نیز با عشقی بی‌نظیر، بدون توجه به خستگی کیلومترها راه، همه تلاششان این است تا از تمام برنامه‌هایی که محبان اهل بیت(ع) در سیستان و بلوچستان برایشان تدارک دیده‌اند، استفاده کنند.

میهمان‌نوازانی که خستگی را از تن زائران اربعین می‌زدایند

رضا یکی از زائران پاکستانی اربعین در حالی که مشغول مطالعه بسته‌های فرهنگی است که به آن‌ها اهدا شده، در این باره می‌گوید: مردم ایران به ویژه سیستان و بلوچستان که هر سال میزبان زائران کشورمان می‌شوند، با دل و جان در کنارمان هستند، آن‌ها هر چه دارند و ندارند را با خون‌گرمی تمام تقدیم زائران امام حسین(ع) می‌کنند. این را می‌توان در ایستگاه‌ها و موکب‌های بزرگی که برای پذیرایی راه انداخته‌اند و مواد غذایی و نوشیدنی‌های متنوعی که تقدیم زائران می‌شود، دید.

علاوه بر پذیرایی، مکان استراحتی که تدارک دیده‌اند در واقع خستگی را از تن زائران می‌زداید، مردان و زنان، کودکان و بزرگسالانی که از گوشه گوشه پاکستان عازم کربلا می‌شوند، پس از ورود به ایران، با دیدن میهمان‌نوازی مردم این کشور، همه خستگی راه را به فراموشی می‌سپارند.

این زائر پاکستانی ادامه می‌دهد: این اقدام مختص امسال نیست، بلکه مردم خونگرم سیستان و بلوچستان چند سالی است که به صورت جهادی به کمک زائران کشورهای همسایه در مرز ایران و پاکستان (میرجاوه) می‌آیند و نه تنها در مرز از ما پذیرایی می‌کنند، بلکه پس از استراحتی موقت در زائرسرای میرجاوه، با عزت و به زیبایی تمام، میزبانمان در زائرسرای امام رضا(ع) زاهدان می‌شوند و در نهایت احترام راهی کشور عراق می‌کنند.

رضا می‌گوید: از زمانی که این عشق و ارادت را در کشور ایران دیدیم، ماه صفر هر سال بدون هیچ نگرانی برای زیارت حرم مطهر امام حسین(ع)، امام علی(ع) و دیگر ائمه اطهار(ع) آماده رفتن به عراق می‌شویم. بدون تردید اگر همراهی مردم میهمان‌نواز سیستان و بلوچستان نبود، شاید هر سال نمی‌توانستیم به کربلا مشرف شویم و در واقع قدردان مردم اینجا هستیم.

وی می‌افزاید: مردمی که هر سال سفره میزبانیشان پربرکت‌تر و بزرگ‌تر می‌شود و با عشق بیشتری خود را به مرز ایران و پاکستان می‌رسانند تا غبار خستگی را از تن ما زائران پاکستانی اباعبدالله(ع) بزدایند و نه تنها اجازه نمی‌دهند در خاک ایران احساس غربت کنیم، بلکه با احترام زیاد کمک می‌کنند تا تشنگی و گرسنگیمان برطرف شود و پس از استراحتی چند روزه عازم مرز عراق شویم.

به گفته این زائر، برگزاری برنامه‌های متنوع ویژه محرم و صفر، برپایی موکب در بخش‌های مختلف شامل فرهنگی، هنری و رسانه‌ای، اهدای کتاب و بسته‌های فرهنگی به زائران، اجرای نمایش و تعزیه‌خوانی، مداحی به زبان اردو و... نشانه‌هایی دیگر از میهمان‌نوازی مردم سیستان و بلوچستان از زائران خارجی اربعین امام حسین(ع) در این خطه کهن است.

الگوی نوع‌دوستی

فاطمه یکی دیگر از زائران پاکستانی اربعین امام حسین(ع) نیز با ابراز رضایت از میهمان‌نوازی مردم سیستان و بلوچستان و تشکر از همکاری آن‌ها، می‌گوید: مردم این استان بسیار خونگرم و مهربان هستند، آن‌ها تمام توان خود را برای خدمت به زائران اربعین به کار گرفته‌اند و در هر زمینه‌ای، کمک حال ما هستند.

وی می‌افزاید: ایرانی‌ها مردمانی مؤمن و نوعدوست هستند، آن‌ها بدون منت و با تمام وجود هر خدمتی که در توانشان باشد به زائران امام حسین(ع) ارائه می‌دهند، در واقع می‌توان از آن‌ها به عنوان الگوی نوع‌دوستی یاد کرد، ما قدردان این مردم بخشنده و بااخلاق هستیم.

گوش به فرمان رهبر معظم انقلاب

محمدعلی عسکری یکی از خادمان اهل بیت(ع) که سال‌هاست عشق و ارادت خود به امام حسین(ع) را در خدمت به زائران پاکستانی اربعین نشان داده، اظهار می‌کند: من هم همچون دیگر مردم سیستان و بلوچستان گوش به فرمان شفاهی رهبر معظم انقلاب خطاب به مردم این استان مبنی بر اینکه حواسشان به زائران حسینی از پاکستان باشد، هستم و سال‌هاست همزمان با ورود این زائران به کشور سعی دارم پای کار باشم و از هر کمکی که در توان دارم، به این عزیزان دریغ نمی‌کنم.

وی می‌افزاید: در همین راستا علاوه بر همکاری با ستاد مردمی اربعین و کمک به زائران پاکستانی، با برپایی ایستگاه صلواتی سعی دارم پذیرای زائران و دیگر عشاق اهل بیت(ع) باشم، در این میان افراد زیادی هستند که به صورت خودجوش در موکب‌ها فعالیت دارند یا اینکه بسته‌های غذایی تهیه می‌کنند و در اختیار ما قرار می‌دهند تا بتوانیم به نحوی بهتر از زائران امام حسین(ع) پذیرایی کنیم.

عسکری ادامه می‌دهد: سفره امام حسین(ع) همیشه پربرکت بوده، این حاصل لطف خداوند است، عشق به سیدالشهدا(ع) فقیر و غنی، پیر و جوان، زن و مرد نمی‌شناسد، هر کسی با هر توانی پای کار است و ارادت خود را به گونه‌ای نشان می‌دهد، آن‌هایی که تمکن مالی ندارند، با حضور شبانه‌روزی در موکب‌ها، رسم دلدادگی را به جای می‌آورند و کسانی هم که امکان کمک مادی دارند، از هیچ تلاشی در این زمینه دریغ نمی‌کنند و هر آنچه نیاز است را در اختیار موکب‌ها قرار می‌دهند تا میان زائران اباعبدالله(ع) توزیع شود.

خبرنگار: حمیده ذوالفقاری، خبرنگار سیستان و بلوچستان زاهدان

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.