یک کارشناس اقتصادی: وقتی بنزین را با قیمت ۵۰ هزار تومان وارد می ­کنیم، مردم شاید از بنزین یارانه ­ای ۱۵۰۰ یا ۳ هزار تومانی استفاده کنند، اما به صورت نامحسوس همان ۵۰ هزار تومان را می­ پردازند. زیرا در بخش­ دیگر دچار افزایش قیمت می شوند.

عدم اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر به ضرر مردم و موجب ناترازی بنزین شده است

بنزین به عنوان یک ماده اساسی و استراتژیک در دنیای ماشینی امروز مطرح است. در شرایطی که مردم وابستگی حیاتی به حمل و نقل دارند، بنزین به یک کالای مهم و غیرقابل چشم ­پوشی تبدیل شده است.

زمانی صادرکننده بنزین بودیم و در این زمینه به خودکفایی رسیدیم. اما حالا به صورت آشکارا حدود ۴ الی ۵ میلیارد دلار در بودجه برای واردات بنزین پیش ­بینی می­ کنیم! این در حالی است که به گفته کارشناسان، میزان تولید بنزین در کشورمان کم نیست و باید برای جمعیت کشور پاسخگو باشد.

بسیاری از کارشناسان، دلیل ناترازی بنزین را اضافه مصرف و تقاضای کاذب می ­دانند. آن­ها به ویژه به موضوع قیمت سرکوب شده بنزین اشاره می­ کنند و معتقدند که این امر به قاچاق بنزین و هدررفت سوخت در کشور منجر شده است.

در شرایط فعلی، مصرف­ کنندگان هیچ دلیلی برای مدیریت مصرف­شان نمی­ بینند. زیرا بنزین را با قیمت ۱۵۰۰ یا ۳ هزار تومان تهیه می­ کنند. در حالی که قیمت واقعی بنزین وارداتی بین ۴۵ تا ۵۰ هزار تومان است و بنزین تولید داخل نیز نصف این مبلغ برایمان تمام می ­شود.

نظرات حسین محمودی اصل، کارشناس اقتصادی را در ادامه در خصوص لزوم اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر توسط دولت چهاردهم می­ خوانید.

محمودی با اشاره به این که در حال حاضر موضوع بنزین تبدیل به یکی از مسائل مهم کشور شده است و باید برایش چاره ­اندیشی اساسی داشته باشیم، تصریح کرد: اقداماتی که در حوزه بنزین به اجرا می ­گذاریم می­ تواند متنوع باشد. در زمینه تنظیم، بسته­ بندی، مصرف و بهبود کیفیت خودروها  می­ توانیم دست به اقدام بزنیم. گسترش خطوط اتوبوس­رانی و حمل و نقل عمومی در کشور نیز می­ تواند کمک­ کننده باشد. 

وی ادامه داد: به نظر می ­رسد، نیاز است به اقدامات چندوجهی در زمینه بنزین مبادرت کنیم. اگر قرار است به اصلاحات در حوزه بنزین بپردازیم و مصرف را کنترل کنیم، نیاز به پیش زمینه ­هایی داریم. در وهله اول، باید به ایجاد زیرساخت­های لازم به لحاظ توسعه وسایل حمل و نقل عمومی بپردازیم. اگر قرار است مردم مصرف بنزین را مدیریت کنند و به استفاده از اتومبیل شخصی ­شان به صورت تک سرنشین نپردازند، باید به توسعه وسایل حمل و نقل عمومی مبادرت کنیم.

این کارشناس اقتصادی توضیح داد: برای موضوعاتی مانند تاکسی­ های اینترنتی که از بنزین ارزان قیمت برخوردار می­ شوند و خودروهای تک سرنشین را تبدیل به خودروهای تک سرنشین کرده ­اند، باید فکری کنیم. نیاز است هر چه بیشتر مردم را به سمت استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی مانند مترو و اتوبوس سوق دهیم. به عبارت دیگر، مهم­ترین چالش پیش­روی دولت برای تغییر سهمیه بنزین و یا اصلاح قیمت آن، همین تاکسی ­های اینترنتی هستند که باید برایشان چاره­اندیشی کنیم.

محمودی گفت: واقعیت این است که حتی اگر هیچ اقدامی در حوزه بنزین انجام ندهیم و روال فعلی ادامه پیدا کند. باز هم مردم از این شرایط متضرر می ­شوند. وقتی بنزین را با قیمت ۵۰ هزار تومان به ازای هر لیتر وارد می ­کنیم، مردم شاید از بنزین یارانه ­ای ۱۵۰۰ یا ۳ هزار تومانی استفاده کنند، اما در نهایت و به صورت نامحسوس همان ۵۰ هزار تومان را برای هر لیتر بنزین می­ پردازند. زیرا در بخش­ های دیگر دچار افزایش قیمت می­شویم.

وی ادامه داد: با توجه به توضیحاتی که در بالا داده شد، نباید تصور کنیم که در حال حاضر مردم از بنزین ۱۵۰۰ یا ۳ هزار تومانی استفاده می­ کنند. این وضعیت فقط در حرف است، اما در عمل مردم هزینه ۵۰ هزار تومانی برای هر لیتر بنزین را در جاهای دیگر می­ پردازند. بنابراین، اصلاح وضعیت فعلی به نفع مردم است.

این کارشناس اقتصادی توضیح داد: هزینه واردات چند میلیارد دلاری در حوزه بنزین در نهایت به صورت تورم بر گردن مردم خواهد بود. مردم از مضرات افزایش ترافیک در کشور صدمه می ­بینند و نتایج منفی هدررفت انرژی در کشور در نهایت به مردم می ­رسد. با توجه به جمیع این مسائل، اختصاص سهمیه بنزین به نفر به نفع مردم است. زیرا به کنترل مصرف کمک می ­کند و ما را از وضعیت فعلی که مصرف و تقاضا بی رویه در حال افزایش است، نجات می ­دهد.

وی ادامه داد: اختصاص سهمیه بنزین به نفر به نحوی که افراد میزان مشخصی سهمیه بنزین یارانه­ ای در ماه داشته باشند و کسانی که مصرف بیشتری دارند، آن را با قیمت بالاتری تهیه کنند، به عدالت اجتماعی نزدیک است. بایستی از شرایط فعلی عبور کنیم و تعارفات را کنار بگذاریم و بنزین به نفر را اجرایی کنیم. بنابراین، بهترین راه برای تحقق عدالت اجتماعی به نفع مردم و حل معضل ناترازی بنزین، اختصاص سهمیه بنزین به هر فرد است تا به سمت اصلاح شرایط فعلی گام برداریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمدی ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۷
    0 0
    اگر مردم میدونستن، دولت و مجلس با ارزان بودن دستوری انرژی ( مخصوصا بنزین) ، چه ظلمی میکنه و چه آسیبهای وحشتناکی برای مردم و کشور داره (بیکاری، مشکلات اقتصادی و پایین بودن دستمزدها، بیماری، مرگ و میرناشی از آلودگی هوا و و بدتر از همه خشکسالی که این مملکتو نابود میکنه استفاده زیاد از خودروهای شخصی و ، و اتلاف وقت زیاد در ترافیک و اعصاب خوردی ، کسری بودجه و تورم، ، افزایش شدید اختلاف طبقاتی) دولت رو مجبور میکردن قیمتا رو اصلاح کنه همه مشکلات بزرگی که بالا شمرده شده تا حد خیلی زیادی با اصلاح قیمت انرژی و سوخت حل میشه اصلاح قیمت و پرداخت سهمیه قابل مبادله انرژی و سوخت بر اساس کد ملی بسیار به سود همه مردم و دولت است و بسیاری از معضلات اقتصادی و زیست محیطی کشور را حل میکند.