رسانه‌های اسرائیلی جزئیاتی را در مورد شب ۷ اکتبر و چگونگی مواجهه مسئولین امنیتی و نظامی رژیم صهیونیست با هشدارهای اولیه منتشر کرده‌اند که پیش‌ازاین اعلام نشده بود.

کوری و بی‌تفاوتی / انتشار جزئیات جدید از «شکست بزرگ اسرائیل در ۷ اکتبر»

رسانه‌های اسرائیلی خلاصه‌ای از تحقیقات جامع انجام شده توسط «عومری مانیف» خبرنگار «کانال ۱۲» رژیم صهیونیست در مورد حوادث ۷ اکتبر ۲۰۲۳ را منتشر و تأکید کردند که این تحقیقات «تصویری دشوار از یک اشتباه بزرگ را ترسیم می‌کند که به بزرگ‌ترین فاجعه در تاریخ صهیونیسم منجر شد».

طبق تحقیقات، چند ساعت پس از روشن‌شدن غیرمنتظره تلفن‌های همراه در سراسر نوار غزه، علاوه بر وجود «سیگنال‌های اضافی دیگری که حمله‌ای بزرگ را هشدار می‌داد»، افسر اطلاعات «الف» شروع به بیدار کردن سامانه کرد و اولین تماس را با «آهارون حالیوا» معاون رئیس اطلاعات نظامی «امان» برقرار کرد.

در تحقیقات مشخص شد که این تماس باعث نشد «حالیوا» تعطیلات آخر هفته خود در «ایلات» را رها کند. اما دومین تماس افسر اطلاعات، با فرمانده منطقه جنوب، سرلشکر «یارون وینکلمن» بود که پس از تماس، خانه خود را در شمال ترک کرد، به مقر فرماندهی رسید و در مورد آخرین تحولات به رئیس ستاد، «هرزی هالیوی» اطلاع داد.

پرس‌وجو از «یوسی شاریئیل» فرمانده یگان «۸۲۰۰»، هیچ حرکتی در پی نداشت، زیرا دارنده مهم‌ترین سمت اطلاعاتی در «اسرائیل» که نماد اطلاعاتی آن به شمار می‌رود - طبق توضیح تحقیقات - به بررسی و کشف این موضوع بسنده کرد که سیستم چند ساعتی است کار نمی‌کند و در پاسخ به افسر اطلاعات گفت: «رسیدگی به موضوع چند ساعت طول می‌کشد».

این شبکه در ادامه گزارش اشاره می‌کند که دو هفته پس از عملیات متوجه شده است این سیستم در طول شش ماه قبل از ۷ اکتبر مکرراً دچار اختلال شده است، اما اخباری که در این زمینه تهیه کرده بود سانسور شد. «کانال ۱۲» همچنین تأیید کرد که اعضای واحد «۸۲۰۰» آن شب متوجه رویدادهای غیرعادی در نوار غزه شدند، اما با کسی تماس نگرفتند و به ارسال ۶ ایمیل مختلف برای کاربرانی که هیچ ارتباطی با موضوع نداشتند اکتفا کردند.

این تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که طرح «دیوار اریحا» که به طور تخیلی از طرح حماس برای اشغال شهرک‌های اسرائیلی و پایگاه‌های ارتش «اسرائیل» شبیه‌سازی‌شده است و نگارش آن در اکتبر ۲۰۲۱ به پایان رسیده بود، نه به نتانیاهو ارائه شده بود، نه به وزیر دفاع «یوآو گالانت»، نه به «هالیوی» و معاونش «عمیر برعم»، نه فرماندهان عملیات و نه فرمانده نیروی هوایی.

در همین راستا، سرتیپ «یارون روزن»، رئیس اسکادران بالگرد در نیروی هوایی «اسرائیل» می‌گوید: ما بدون برنامه عملیاتی که پاسخگوی طرح عملیاتی طرف مقابل باشد به ۷ اکتبر رسیدیم و از اینجا بود که شکست آغاز شد.

آن طور که تحقیقات نشان می‌دهد، سه سال پیش - زمانی که «شاریئیل» فرماندهی واحد «۸۲۰۰» را برعهده گرفت - تابلوهای جدیدی در پایگاه‌های این واحد نصب شد بکه نشان می‌داد اهداف واحد تغییر کرده است؛ اصطلاحات «هشدار» و «اطلاعات» به نفع برتری عمل در بعد سایبری کاملاً از بین رفته بود.

منبع: المیادین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.