مدیرکل دفتر توسعه مشارکت‌های مردمی و سازمان‌های مردم نهاد ستاد مبارزه با موادمخدر ازجذب اعتباری بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان برای اشتغال بهبودیافتگان خبرداد وگفت:طی ۱۸ ماه گذشته حدود ۳۵۰۰ نفر از بهبودیافتگان متجاهر و خانواده‌هایشان مشغول به کارشدند.

کمک ۵۰۰ میلیارد تومانی خیران برای اشتغال بهبودیافتگان

فرزین رحیم نظری در نشستی با سازمان‌های مردم‌نهاد فعال امر مبارزه با موادمخدر که به مناسبت «روز تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی» برگزار شد، ضمن تبریک این روز به مدیران پر تلاش سازمان‌های مردم نهاد، بر نقش و اهمیت حضور سمن‌ها در دیشبرد و اهداف برنامه‌های ستاد تاکید کرد.

وی با اشاره به عملکرد دفتر توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد در ۱۸ ماه گذشته افزود: سال گذشته نقشه راه دفتر توسعه مشارکت‌های مردمی و مشارکت‌های مردمی ستاد تدوین شد که این نقشه چهار محور «توسعه کمی و کیفی سازمان‌های مردم‌نهاد»، «توانمندسازی سازمان‌های مردم‌نهاد»، «نظارت و گفتمان سازی همگانی» و «صیانت و اشتغال» را دنبال می‌کند.

رحیم نظری افزود: در محور توسعه کمی و کیفی سازمان های مردم نهاد در مجموع ۲ هزار و ۵۳۶ سازمان مردم نهاد در سطح کشور وجود دارند که ۱۷۵۲ سمن در حوزه فرهنگی و پیشگیری، ۷۵۳ سمن در حوزه درمان و ۱۴۲ سمن در حوزه صیانت فعالیت دارند.

این مقام مسئول در ستاد؛ اجرای طرح سراسری هر شهرستان یک سمن، اجرای طرح سراسری هر ایرانی یک سفیر پیشگیری از اعتیاد، اجرای طرح سراسری سطح‌بندی سمن‌ها، اجرای طرح حمایت از سمن‌های تازه تاسیس، اجرای طرح حمایت از سمن‌های شهرهای مرزی و مناطق پر آسیب از اهم اقداماتی است که در محور «توسعه کمی و کیفی سازمان های مردم نهاد» دنبال می‌کنیم.

رحیم نظری ادامه داد: در محور «توانمندسازی سازمان‌های مردمی»، اقدامات مهمی همچون حمایت از ۳۹۰ سمن برای اجرای ۴۱۶ طرح در کشور، برگزاری ۲۶۸۰ کارگاه آموزشی در جهت افزایش سطح آگاهی آحاد مردم، اجرای طرح های اطلاع رسانی و آگاه‌سازی برای ۱۳۷ هزار و ۸۳۴ نفر، برگزاری ۶ کارگاه منطقه ای در ۴ پهنه کشوری و توانمندسازی ۲۲۴ نفر از مدیران سمن‌های سطح دو و سه با برگزاری ۱۲ عنوان کارگاه آموزشی، برگزاری یک دوره ۴ روزه‌ی کارگاه توانمندسازی مدیران سمن‌های سطح دو و سه کشوری با همکاری un برای ۵۵ مدیر سمن و برگزاری ۱۵ عنوان کارگاه آموزشی در هتل همای شهر شیراز و برگزاری یک دوره سه روزه کارگاه توانمندسازی برای ۳۰ مدیر سمن ممتاز و سطح یک کشور با همکاری دفتر یونیسف در هتل همای پیروزی اصفهان انجام شد.

وی بیان کرد: در محور «نظارت و گفتمان سازی همگانی» سازمان‌های مردم‌نهاد بیش از ۲۵ استان مورد بازدید میدانی و مستمر قرار گرفتند و نمونه فعالیت‌هایشان نظارت و ارزیابی شد. همچنین طی یک و نیم سال گذشته مجمع خیرین یاریگران زندگی با هدف ایجاد اشتغال پایدار برای بهبودیافتگان از اعتیاد در تمام استان‌های کشور راه‌اندازی شد، مجمعی که مانند مجمع خیرین سلامت و دیگر مجمع‌های خیر مردمی تا سالها به یادگار خواهد ماند.

مدیرکل دفتر توسعه مشارکت‌های مردمی و سازمان‌های مردم‌نهاد ستاد اظهار کرد: با همت خیرین، شاهد ساخت و راه اندازی سوله‌های افزایش ظرفیت مراکز نگهداری، درمان و کاهش آسیب معتادان موضوع ماده ۱۶ قانون و سوله‌های اشتغال توسط خیرین در استان‌ها و تجهیز آن‌ها با جذب اعتباری بالغ بر ۳۱۸ میلیارد تومان به صورت نقدی و مبلغ ۲۳۴ میلیارد تومان به صورت غیر نقدی در ۱۸ ماه گذشته از زمان راه‌اندازی مجامع خیرین بودیم.

رحیم‌نظری ادامه داد: همچنین در این مدت شاهد جذب حدود ۲۵۰۰ خیر به عضویت هیات امنا مجمع خیرین کشور، مشارکت ۲۷۰ نفر در هیات مدیره مجمع خیرین استان‌ها، اشتغال حین درمان در مراکز ماده ۱۶ و ایجاد زمینه اشتغال برای حدود ۳۵۰۰ نفر از بهبودیافتگان متجاهر و خانواده های ایشان در مراکز اشتغال بودیم.

وی افزود: در محور «صیانت و اشتغال» نیز اقدامات مهم از جمله ارائه آموزش رایگان فنی و حرفه‌ای برای بیش از ۲۷۰۰۰ نفر از بهبودیافتگان و آسیب‌دیدگان اعتیاد از سوی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در قالب تفاهم‌نامه با این ستاد، برگزاری ۵ جلسه کمیته اشتغال، صیانت و توانمندسازی و تصویب ۲۷ مصوبه، اجرای طرح پایدارسازی شغلی (اعطای کمک هزینه بیمه سهم کارفرما) با هدف حمایت از اشتغال بالغ بر ۱۹۰۰ نفر از بهبودیافتگان و آسیب‌دیدگان از اعتیاد، حمایت از فعالیت‌های حرفه‌آموزی، توانمندسازی و اشتغال حین درمان در مراکز ماده ۱۶ با ایجاد و توسعه بیش از ۲۵۰۰ ظرفیت اشتغال در این مراکز، حمایت از اجرای طرح مدیریت مورد و حمایت از راه اندازی و فعالیت مراکز جامع توانمندسازی و صیانت اجتماعی با همکاری سازمان بهزیستی انجام شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.