۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۷
کد خبر: 1007901

دکتر ابراهیم خدایی، استاد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران و رئیس سابق سازمان سنجش آموزش کشور در یادداشتی نکات مهم در انتخاب رشته آزمون سراسری را مطرح کرد.

نکات مهم در انتخاب رشته آزمون سراسری ۱۴۰۳

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر ابراهیم خدایی در یادداشت با عنوان "نکات مهم در انتخاب رشته آزمون سراسری ۱۴۰۳" نوشت: انتخاب رشته دانشگاهی برای دانش‌آموزان یکی از گلوگاه‌های مهم و اساسی تصمیم‌گیری برای آینده پیش رو می‌باشد و انتخاب درست و عاقلانه متناسب با علاقه و استعداد برای هر فردی می‌تواند راهگشای آینده روشن توأم با پیشرفت و تربیت فردی مفید و مسئولیت‌پذیر برای جامعه باشد.

هر دانش‌آموز در انتخاب رشته دانشگاهی فارغ از هر گروه آزمایشی، به مجموعه‌ای از اطلاعات و دانش نیاز دارد که بتواند انتخاب رشته صحیح داشته باشد. این مجموعه به صورت خلاصه عبارتند از:

۱) آگاهی و شناخت از وضعیت علمی خود

۲) آگاهی از استعداد، علاقه و توانایی‌های خود

۳) داشتن برآوردی از دامنه قبولی رشته و دانشگاه با استفاده از داده‌های کنکور سال گذشته

۴) شناخت نسبی رشته و دانشگاه‌ها از قبیل نیاز جامعه و اشتغال، دوره، شهریه و...

۵) مشاوره با افراد حرفه‌ای آشنا با توانایی‌های دانش‌آموز و رشته‌های دانشگاهی

۶) تحلیل دقیق محتوی کارنامه صادره از طرف سازمان سنجش و آشنایی با ضوابط و مقررات

در توضیح بیشتر موارد فوق، ابزارها و نحوه رسیدن به اطلاعات کافی بمنظور انتخاب رشته مناسب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

اولین ابزار، کارنامه صادره از سازمان سنجش است که در کارنامه صادره، نمره، رتبه، سهمیه، نوع بومی و … ذکر شده است و دانستن این مفاهیم ضروری است.

 دومین ابزار، داشتن آمار و اطلاعات کافی از وضعیت شرکت‌کنندگان و پذیرفته‌شدگان سال گذشته و نسبت‌های آن ها، نوع رشته، نوع بومی رشته و دانشگاه است که در ویژه‌نامه‌های منتشره از طرف سازمان سنجش قابل دریافت است.

سومین ابزار، شناخت هر فرد از جایگاه خود متناسب با رتبه و سهمیه خود است که دامنه رشته و دانشگاه را مشخص می‌کند. این اطلاعات هم از طریق سیستم مجازی انتخاب رشته که توسط سازمان سنجش ارائه می‌شود برای فهمیدن دامنه قبولی کفایت می‌کند.

چهارمین ابزار در انتخاب رشته صحیح، شناخت عمیق علایق، توانمندی‌ها، استعداد و خودسنجی فرد از خود، شناخت رشته‌های دانشگاهی و آینده رشته از منظر اشتغال و نیاز کشور است که با مراجعه به مشاوران حرفه‌ای قابل بدست آوردن است، قاعدتاً در فهمیدن دامنه قبولی سیستم انتخاب رشته مجازی کفایت می‌کند و لازم نیست هزینه‌های هنگفتی به مؤسسات مختلف داده شود.

در پایان، این یادداشت راهنمای کلی انتخاب رشته است و هر دانش‌آموزی باید به مجموعه اطلاعاتی که از طرف سازمان سنجش منتشر می‌شود توجه کند و هدف این یادداشت که برای دانشگاه تهران نوشته شده است.طبیعتاً ترغیب دانش‌آموزان به انتخاب این دانشگاه با توجه نماد آموزش عالی بودن، مادر دانشگاه‌های ایران، سرآمدی در حوزه آموزش و پژوهش و فناوری، حرکت در مرز دانش و داشتن دانشجویان قوی و مستعد و اساتید سرآمد می‌باشد و با توجه به امکانات و ظرفیت‌های عظیم این دانشگاه و اول بودن در ارزیابی‌های داخلی و بین‌المللی می‌تواند انتخاب اول دانش‌آموزان در همه حوزه‌های علم و دانش باشد و باعث آینده روشن و بهتر برای دانش‌آموزان و قاعدتاً تربیت افراد مسئولیت‌پذیر و عالم و متخصص برای کشور است. ان شاء الله همه دانش‌آموزان با هر انتخابی که می‌کنند موفق باشند.

منبع: قدس آنلاین

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.