شیوع دردهای اسکلتی عضلانی در مشاغل اداری و کارمندان پشت میز نشین روز به روز افزایش پیدا می‌کند. در بین کارمندان پشت میز نشین افرادی که با رایانه و یا لپ تاپ کار می‌کنند به نسبت دیگر کارمندان بیشتر دچار آسیب‌های اسکلتی عضلانی می‌شوند.

خطر مرگ در انتظار این گروه از کارمندان/ دردهای اسکلتی رتبه دوم بیماری‌های شغلی

یک متخصص فیزیولوژی ورزشی و استاد دانشگاه به قدس آنلاین می گوید: سازمان بهداشت جهانی پس از آسیب های تنفسی شغلی، آسیب های اسکلتی عضلانی ناشی از کار را در رتبه دوم بیماری های شغلی قرار داده است.

دکتر محسن ودود می افزاید: نشستن طولانی مدت آسیب های زیادی به بدن ما وارد می کند که از آن جمله می توان به بیماری های قلبی عروقی، ضعیف شدن عضلات، و مشکلات اسکلتی اشاره کرد.

این استاد دانشگاه می گوید: مطالعات نشان داده مردانی که بیش از ۲۳ساعت در هفته تلویزیون تماشا می کنند ۶۴ درصد بیشتر از مردانی که تنها ۱۱ ساعت در هفته تلویزیون می بینند در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی قرار دارند. بنابراین محاسبه کنید کارمندانی که در هفته چندین ساعت مجبورند در حالت نشسته کار انجام دهند در معرض چه آسیب هایی قرار می گیرند؟

ودود بیان می کند: یکی از آسیب های نشستن طولانی مدت برای کارمندان ضعیف شدن عضلاتی مانند عضلات پایین تنه، عضلات کُر یا مرکزی بدن است چراکه وزن روی صندلی می افتد.

متخصص فیزیولوژی ورزشی ادامه می دهد: ساختار ستون فقرات انسان ساختار S شکل است و انحناهایی که بر اساس این ساختار وجود دارد سبب کاهش فشار می شود بنابراین هنگامی که فرد در حالت نشسته قرار می گیرد ساختار ستون فقرات به حالت C شکل در می آید و فشارهای ستون فقرات بسیار افزایش پیدا می کند و سبب ضعف عضلات مهمی مانند عضلات مرکزی می شود که در طولانی مدت سبب کمردردهای مزمن و آسیب های ستون فقرات می شود.

وی اضافه می کند: از جمله عضلات دیگری که در نشستن های طولانی ضعیف می شود عضلات سرینی (باسن)، همسترینگ، چهارسر، ساق پا و در مجموع عضلات پایین تنه است چراکه تحمل وزن بر روی صندلی انجام می گیرد و عضلات پایین تنه فشاری را تحمل نمی کنند.

راهکارهایی برای پیشگیری و کاهش آسیب ها

دکتر ودود درباره راهکارهای پیشگیری از آسیب نشستن های طولانی برای کارمندان می گوید: یکی از راهکارهای مهم استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی است چراکه کارمند را مجبور می کند تا از محل ایستگاه مترو، اتوبوس و ... تا محل کار چند قدم پیاده برود و همین پیاده روی سبب درگیر شدن عضلات پایین تنه و مرکزی بدن می شود و تحرک فرد را بالا می برد.

این استاد دانشگاه می افزاید: چنانچه فرد مجبور باشد با خودروی شخصی به محل کار برود بهتر است خودرو را دورتر از محیط کار پارک کند و تا محل کار پیاده برود تا همین فاصله سبب افزایش فعالیت بدنی او شود.

متخصص فیزیولوژی ورزشی به ارتباطات داخل سازمانی کارمندان اشاره می کند و ادامه می دهد: کارمندان برای ارتباط با یکدیگر و ارسال پیام، بیشتر از تلفن داخلی استفاده می کنند در حالی که بهتر است از روی صندلی بلند شوند و حضوری پیام خود را به همکار برسانند چراکه همین برخاستن و نشستن می تواند در پیشگیری از آسیب نشستن طولانی، بسیار کمک کننده باشد.

برگزاری جلسات در حالت ایستاده

ودود به مدیران توصیه می کند: از آن جایی که بیشتر جلسات به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه و حتی بیشتر در حالت نشسته برگزار می شود بهتر است گاهی مدیران جلسات خود را در حالت ایستاده برگزار کنند چراکه ایستادن ساختار ستون فقرات را به همان حالت S شکل برمی گرداند و عضلات پایین تنه و عضلات کر یا مرکزی را درگیر و به سلامت ما کمک می کند.

وی می افزاید: بسیاری از کارمندان، تلفنی سفارش غذا می دهند و حاضر نیستند چند قدمی از محل کار دور شوند و تحرک داشته باشند بنابراین یکی دیگر از راه ها برای پیشگیری از آسیب های نشستن طولانی سفارش غذا به صورت حضوری است تا فرد مجبور باشد مسافتی را هرچند کوتاه، پیاده روی کند.

این استاد دانشگاه با اشاره به وجود آسانسور در ادارات بیان می کند: استفاده از پله به جای آسانسور نیز یکی دیگر از فعالیت های ساده ای است که عضلات پایین تنه و مرکزی بدن را به چالش می کشد.

دو دقیقه تحرک به ازای هر یک ساعت نشستن

ودود راهکار مهم دیگری برای افزایش فعالیت بدنی و افزایش ضربان قلب و سوخت و ساز پایه پیشنهاد می دهد و می گوید: به ازای هر یک ساعت نشستن بر روی صندلی، ۲ دقیقه تمرین و تحرک برای کارمندان تعریف شود. به عنوان مثال چنانچه کارمند مجبور است ۸ ساعت در روز مشغول به کار باشد ۸ ضرب در ۲ دقیقه یعنی در مجموع ۱۶ دقیقه در شیفت کاری می تواند فعالیت بدنی داشته باشد به این صورت که برنامه ریزی با زمان بندی دقیق و مدون در تابلوی اعلانات محیط کار نصب شود و اگر در محیط کار پله وجود داشت از پله و در غیر این صورت با استفاده از استپ، پای چپ و راست را بالا و پایین ببرد.

وی ادامه می دهد: بالا و پایین بردن پا با استفاده از پله یا استپ سبب افزایش ضربان قلب می شود و در فاصله ای که ضربان قلب به حالت استراحت برمی گردد سوخت و ساز بدن فرد افزایش پیدا می کند که می تواند به تناسب اندام و جلوگیری از تحلیل عضلات مرکزی و پایین تنه کمک کند.

ودود خاطرنشان کرد: با رعایت نکات ساده ای که عنوان شد می‌توان از آسیب‌های اسکلتی عضلانی تا حد زیادی جلوگیری کرد و فردی پر انرژی، سالم و شاد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.