موکب رسانه‌ای امام رضا(ع)

نماینده اصفهان و ورزنه در مجلس: در حوزه بنزین در حال اعطای یارانه بدون توجه به عدالت هستیم و هزینه‌های زیادی را پرداخت می‌کنیم و در نتیجه این اقدامات غلط مجبور به واردات بنزین شده‌ایم.

فنر قیمت‌ها در حوزه بنزین فشرده شده است/ اختصاص سهمیه بنزین به نفر در راستای عادلانه‌سازی توزیع یارانه سوخت

بررسی شواهد در کشور نشان می‌دهد که در حوزه بنزین به مرز بحران رسیده‌ایم. برای کشوری که دارای منابع عظیم نفت و گاز و تولیدکننده میزان زیادی بنزین است، واردات این ماده استراتژیک و حیاتی قابل قبول نیست. نظرات کارشناسان نشان می‌دهد که وابسته شدن کشور به واردات بنزین به صلاح نیست و منافع‌مان را به خطر می‌اندازد.

در حالی که در گذشته نزدیک به صادرات بنزین می‌پرداختیم حالا تبدیل به واردکننده شده‌ایم و سالانه چند میلیارد دلار در این زمینه هزینه می‌کنیم. این در حالی است که به گفته کارشناسان، میزان تولید بنزین در کشور کم نیست و قاعدتاً باید پاسخگوی نیازمان باشد.

کارشناسان بر این اعتقادند که یکی از مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر مصرف بی رویه بنزین در کشور، قیمت‌های سرکوب شده است. قیمت پایین بنزین به مشکلاتی همچون عدم مصرف بهینه و قاچاق دامن زده است. به زعم آنان، نیاز است به هر طریقی که امکانش وجود دارد، به سمت واقعی‌سازی قیمت بنزین گام برداریم و بستر را برای مصرف بهینه سوخت در کشور فراهم کنیم.

کارشناسان بر این عقیده‌اند که روش تخصیص سهمیه بنزین به نفر راهکاری در راستای ایجاد عدالت اجتماعی در توزیع یارانه سوخت و بستری برای کمک به مصرف بهینه بنزین در کشور است.

مزیت‌های متعددی برای تخصیص یارانه بنزین به نفر مطرح شده است. به طور مثال، می‌توان به افزایش عدالت در توزیع یارانه بنزین، مصرف بهینه سوخت، مقابله با قاچاق بنزین و دور شدن از قیمت‌گذاری دستوری این ماده استراتژیک اشاره کرد.مهم‌ترین دستاورد تخصیص سهمیه بنزین به نفر این است که می‌توانیم به مدیریت مصرف سوخت در کشور بپردازیم و مشکلات فعلی را حل و فصل کنیم.

در ادامه نظرات حامد یزدیان، نماینده اصفهان و ورزنه در مجلس شورای اسلامی را در خصوص لزوم چاره‌اندیشی برای حوزه بنزین در کشور می‌خوانید.

یزدیان در گفت و گو با خبرنگار قدس با اشاره به این موضوع که اجرای تخصیص سهمیه بنزین به نفر جزو کارهای اولویت‌دار کشور است و باید انجام شود، تصریح کرد: این طرح به لحاظ توزیع عادلانه یارانه سوخت حتماً کمک‌کننده است. تمامی افراد جامعه از یارانه سوخت بهره می‌برند و عدالت بیشتری در این زمینه ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: تخصیص سهمیه بنزین به نفر به لحاظ کنترل مصرف نیز برایمان سود دارد. وقتی افراد بدانند میزان معینی سهمیه بنزین یارانه‌ای دارند و اضافه مصرف را باید با قیمت واقعی و آزاد خریداری کنند، به مدیریت مصرف سوخت می‌پردازند.

عضو مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اختصاص سهمیه بنزین به نفر طرحی است که باید اجرایی شود. دولت نیز در این زمینه وظایفی برعهده دارد. به طور مثال، وقتی قرار است از طریق اختصاص سهمیه بنزین به نفر، مصرف را کاهش دهیم و مواردی از قبیل تک سرنشینی را حل کنیم، باید دولت نیز اقدامات لازم را در راستای تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی انجام دهد.

یزدیان گفت: متأسفانه در همه زمینه‌ها شعار می‌دهیم و دست به عمل نمی‌زنیم. در زمینه توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی نیز دچار این شعارزدگی هستیم. برای حل مشکل بنزین، نیازمند اقدامات عملیاتی و جدی هستیم.

وی ادامه داد: در حوزه بنزین در سرازیری‌ای قرار گرفته‌ایم که در آمدن از آن کار ساده‌ای نیست. هر چقدر در اجرای طرح‌های عاجل و جدی برای حل این مشکل تعلل کنیم، بر گستره مشکلات افزوده می‌شود.

نماینده اصفهان و ورزنه در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در حوزه بنزین در حال اعطای یارانه بدون توجه به عدالت هستیم و هزینه‌های زیادی را پرداخت می‌کنیم و در نتیجه این اقدامات غلط مجبور به واردات بنزین شده‌ایم.

یزدیان گفت: از هر طرف که به موضوع بنزین و مدل فعلی یارانه بنزین نگاه می‌کنیم، ضرر و زیانی که به کشور وارد می‌شود، محرز است. این که سالانه چند میلیارد دلار برای واردات بنزین هزینه می‌کنیم، از جمله ضررهایی است که به کشور به لحاظ اقتصادی وارد می‌شود. با اجرای بنزین به نفر علاوه بر کاهش مصرف غیربهینه بنزین، مصرف بهینه سوخت توسط مردم برای مصارف شخصی دارای منفعت خواهد شد و همچنین یارانه بنزین نیز عادلانه توزیع خواهد شد و در نهایت منجر به کاهش ناترازی بنزین نیز می‌شود.

عضو مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: فنر قیمت‌ها در حوزه بنزین فشرده شده است و هر لحظه امکان اتفاقات ناگوار در این بخش وجود دارد. به همین دلیل، نیاز است دولت تصمیمات عاجل و جدی در حوزه بنزین اتخاذ کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.