موکب رسانه‌ای امام رضا(ع)

«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای امروز (سه‌شنبه) قبل از بازدید از نیروگاه هسته‌ای «زاپروژیا»، با مقامات مسوول اوکراینی دیدار و گفت‌وگو کرد.

رایزنی گروسی با مقامات اوکراینی درباره ایمنی نیروگاه‌های هسته‌ای

رافائل گروسی یک هفته پس از بازدید از نیروگاه هسته‌ای «کورسک» در روسیه و هشدار نسبت به خطر وقوع یک حادثه هسته‌ای در این کشور، وارد اوکراین شد.

مدیرکل «آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای» (IAEA) در آخرین سفر خود به اوکراین پس از حمله روسیه در فوریه ۲۰۲۲ (اسفند ۱۴۰۰)، با آلمان گالوشچنکو وزیر انرژی و پترو کوتین رئیس شرکت دولتی انرژی هسته‌ای «انرژواتوم» اوکراین و همچنین اوله کوریکوف رییس موقت «سازمان بازرسی و تنظیم مقررات هسته‌ای اوکراین» ملاقات کرد.

گروسی در شبکه اجتماعی «ایکس» (توییتر سابق) با انتشار عکس‌هایی از این دیدار خود با مقامات اوکراینی نوشت که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «به طور کامل به ایمنی و امنیت پایگاه‌های هسته‌ای» اوکراین متعهد است.

وی درباره این نشست تصریح کرد که با مقامات اوکراینی «قبل از بازدید من از نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا، در مورد حمایت ما از نیروگاه‌های هسته‌ای اوکراین» تبادل نظر کردیم.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای روز گذشته (دوشنبه) در شبکه اجتماعی «ایکس» اعلام کرد که «در تداوم کمک به جلوگیری از یک وقوع حادثه هسته‌ای» به نیروگاه هسته‌ای «زاپروژیا» می‌رود.

بر اساس این گزارش، ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین گفت که پس از بازدید گروسی از نیروگاه‌های هسته‌ای این کشور، با او دیدار خواهد کرد.

روسیه و اوکراین از زمان شروع درگیری بارها یکدیگر را به گلوله‌باران نیروگاه «زاپروژیا» که بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا است ولی اکنون فعال نیست، متهم کرده اند.

رافائل گروسی پیشتر در بیانیه‌ای نسبت به ایمنی نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا هشدار داده و تاکید کرده بود که ایمنی این نیروگاه به دنبال حمله پهپادی اخیر به جاده اطراف محوطه نیروگاه در حال بدتر شدن است.

اواخر مردادماه یک هواپیمای بدون سرنشین به جاده نزدیک این نیروگاه برخورد کرد و مدت کوتاهی بعد از آن، دولت روسیه، اوکراین را به دست داشتن در این حمله متهم کرد.

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای اوایل شهریورماه پس از بازدید از نیروگاه هسته‌ای «کورسک» روسیه وضعیت این نیروگاه را وخیم ارزیابی کرد و نسبت به یک فاجعه هسته‌ای هشدار داد و گفت که این نیروگاه بسیار شکننده است زیرا گنبد فلزی محافظ ندارد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.