۱۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۶
کد خبر: 1010166

تعداد گونه‌های ماهی‌های در معرض خطر انقراض پنج برابر بیشتر از تخمین‌های گذشته شده است.

روزهای انقراض ماهی‌ها نزدیک است

آیا تا به حال به بررسی تأثیر انقراض ماهی‌ها فکر کرده‌اید؟ ۱۲.۷ درصد از گونه‌های مورد بررسی تحقیق جدید، در آستانه انقراض هستند. این رقم افزایش پنج برابری را نسبت به برآوردهای قبلی اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) نشان می‌دهد. پیش از این، برآورد آن ها در حد متوسط ‌۲.۵ درصد بود.

فهرست قرمز گونه‌های در معرض خطر، تلاش جامع با هدف ردیابی بیش از ۱۵۰ هزار گونه است و با وجود این تلاش‌های ستودنی، هنوز نقطه کور قابل‌توجه‌ای وجود دارد. به نظر می‌رسد ۳۸ درصد از گونه‌های دریایی نادیده گرفته شده‌اند که تقریباً ۵۰۰۰ گونه ماهی است و به دلیل کمبود داده، وضعیت رسمی حفاظتی ندارند.

دسته در معرض خطر شامل گونه‌هایی است که به‌عنوان در معرض خطر بحرانی، در معرض خطر و آسیب‌پذیر فهرست شده‌اند.

ارث گزارش کرد محققان نقاط مهم جغرافیایی را شناسایی کردند که محل زندگی بیشتر گونه‌های پیش‌بینی‌شده در معرض خطر هستند و مناطقی را برجسته کردند که این مناطق برای حفاظت از تنوع زیستی و جلوگیری از کاهش بیشتر گونه‌ها به تلاش‌های حفاظتی فوری نیاز دارند.

مناطقی مانند دریای چین جنوبی، دریاهای فیلیپین و سواحل غربی استرالیا و آمریکای شمالی برجسته هستند و این تغییر تمرکز به این مناطق به معنای تغییر اولویت حفاظتی است.

استفاده از هوش مصنوعی در حفاظت از این جانداران بسیار مهم است و هوش مصنوعی روشی سریع، گسترده و مقرون به صرفه برای ارزیابی خطر انقراض ارائه می‌دهد که قبلاً به آن دسترسی نداشتیم. هوش مصنوعی امکان ارزیابی قابل اعتماد خطرات انقراض گونه‌هایی را فراهم می‌کند که هنوز توسط اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) ارزیابی نشده‌اند.

گفتنی است ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست و بررسی‌های محققان حوزه شیلات نشان می‌دهد برخی از گونه‌های اقتصادی دریای خزر مانند اردک ماهی و فیل دریایی در سال یک تا ۲ مورد صید می‌شوند و اگر این روند ادامه یابد، در سال‌های آینده این گونه‌های با ارزش از این حوضه آبریز محو خواهند شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.