معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور با اشاره به حضور ۷۰ درصدی زنان در شرکت‌های دانش بنیان گفت: باید سازوکاری برای به رسمیت شناختن زنان و کسب و کارهایشان در اقتصاد غیر رسمی طراحی کنیم.

سقف‌های شیشه‌ای مانع حضور زنان به پست‌های بالاتر می‌شوند

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده از نمایشگاه خانه نوآوری و فناوری ایران در تهران با عنوان (iHiT) در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران بازدید کرد.

بهروز آذر طی بازدید از نمایشگاه خانه نوآوری و فناوری ایران در نشستی که با حضور حسین افشین، معاون علمی رئیس جمهور و مدیرعامل و نمایندگان خانه نوآوری و فناوری ایران برگزار شد، ضمن تشکر از اقدامات صورت گرفته هدف از این نشست را آشنایی با ظرفیت‌های موجود در حوزه دانش بنیان و نخبگان بیان کرد و از ضرورت ایجاد زیرساخت‌هایی برای به حداکثر رساندن ظرفیت‌های زنان در بخش‌های دانش‌بنیان سخن گفت.

معاون رئیس جمهور در ادامه اظهار کرد: امسال نزدیک به ۶۱ درصد از ورودی های دانشگاه‌ها را خانم‌ها تشکیل می‌دهند و بیشترین فارغ التحصیلان رشته‌های ریاضی و مهندسی را شامل می‌شوند که وارد بخش کارشناسی شده یا در بین مدیران میانی قرار می‌گیرند، ولی با این وجود برای رسیدن به پست‌های بالاتر سقف‌های شیشه‌ای متعددی برای زنان وجود دارد که مانع از حضور آن ها در فضاهای با قدرت تصمیم‌گیری بیشتر و ارزش‌آفرینی گسترده‌تر می‌شوند.

بهروزآذر در ادامه بر لزوم توجه به ارائه محصولات در داخل کشور و بازارهای بین‌المللی اشاره کرد و گفت: برای توسعهٔ بازارهای بیشتر، به روایت‌هایی از محصول، مبتنی بر حل مسائل نیاز داریم و ضروری است محصولات شرکت‌های دانش بنیان برای ارائه مؤثرتر، بر مسائلی که حل می‌کنند، نیازهایی که رفع می‌کنند و ارزش‌های اقتصادی و غیر اقتصادی که تولید می‌کنند، تمرکز کنند.

در ادامه حسین افشین، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور بیان داشت نمایشگاه ایجاد شده در مجموعه آی هیت یک برش کوچک از دستاوردهای شرکت‌های دانش بنیان است که پتانسیل صادرات پیدا کرده‌اند، شرکت‌های دانش‌بنیان متعددی در اکوسیستم دانش‌بنیان رشد کرده اند و به بازارهای خارجی و صادرات محصول رسیده‌اند.

حسین افشین، به نقش زنان در فناوری‌های داخلی اشاره کرد و گفت: در صنایع خلاق، از جمله انیمیشن و هنر، حضور خانم‌ها پر رنگ‌تر است و این صنایع از نقاط قوت ماست. در قانون برنامه هفتم هم توجه به این صنایع الزام شده و حضور خانم‌ها در آن حدود ۷۰ درصد برآورد شده است.

وی بیان داشت: این صنایع ظرفیت‌های صادراتی زیادی داشته و ارزآوری فراوانی نیز دارند و بنابر این خواستار فعال‌کردن آن‌ها با کمک معاونت زنان و امور خانواده و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستیم.

همچنین بهروزآذر با اشاره به حضور زنان در بخش اقتصاد غیررسمی بیان کرد: باید سازوکاری برای به رسمیت شناختن این زنان و کسب و کارهای‌شان طراحی و اجرا کنیم. بسیاری از کسب و کارهای زنان در اقتصاد غیررسمی، استاندارهای لازم برای دانش‌بنیان شدن را داشته و لازم است تا با کمک دستگاه‌های دیگر، حمایت‌های بیشتری از آن‌ها صورت گیرد. به نظر بهروزآذر، ورود بیشتر زنان به اکوسیستم دانش‌بنیان ضروری است و باید تلاش حداکثری برای ایجاد زیرساخت‌های لازم برای این موضوع انجام شود.

منبع: خبرگزاری مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.