آخرین تحولات لبنان

۱۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۸
کد خبر: 1017268

سکته اقتصادی رژیم صهیونیستی

زهرا طوسی، روزنامه‌نگار

وقتی وزیر اقتصاد اسرائیل گفت که «ما در طولانی‌ترین و پرهزینه‌ترین جنگ در تاریخ اسرائیل هستیم» گمان نمی کرد اقتصاد این کشور در میانه جنگ با حزب الله و حملات موشکی ایران سکته کند و با این حرف درمانی ها که آسیب‌های اقتصادی «مقطعی» است بهبود نیابد.

وقتی خاورمیانه غرش موشک‌های ایران در پاسخ به تجاوزات اسرائیل در ترور فرماندهان مقاومت را تماشا می کرد و موشک باران عملیات وعده صادق ۲ تاریکی های سرزمین‌های اشغالی را روشن کرده بود، اقتصاددان‌های صهیونیست از خسارات اقتصادی جنگ بر اقتصاد رژیم صهیونیستی پرده برداشتند و اذعان کردند که رگ های فاسد و شریان های حیاتی اقتصاد این رژیم انسداد پیدا کرده و پیکره رژیم کودک کش اسراییل با بحرانی مهارناپذیر روبرو شده است.

در حال حاضر اقتصاد رژیم غاصب اسراییل در زیر گنبد به اصطلاح آهنین از شیشه شکننده تر شده و درگیر «کاهش ارزش پول»، «توقف ورود گردشگران خارجی به سرزمین‌های ‌اشغالی و کاهش درآمد توریسم و گردشگری»، «خسارت به بخش کشاورزی به دلیل توقف عملیات کشاورزی در مناطق جنگی»، «اختلال در عملیات نفتی، گازی و پالایشگاه‌های رژیم صهیونیستی»، «توقف صادرات و واردات از طریق بنادر رژیم صهیونیستی»، «توقف پروژه‌های عمرانی بزرگ همچون شهرک‌سازی»، «کمبود بودجه ناشی از استقراض برای مصارف جنگی» و «کاهش شدید نرخ بهره‌وری در بخش‌های دولتی» شده است.

به این لیست عریض و طویل باید «ورشکستگی ده‌ها هزار شرکت‌»، «آوارگی ده‌ها هزار صهیونیست»، «خروج شرکت‌های بزرگ غربی» و «تعطیلی بنادر»، «کاهش نیروی کار»، «سقوط بورس»، «کاهش امنیت غذایی»، «کاهش سرمایه‌گذاری خارجی» و «کمبود و نایابی کالاهای اساسی» را نیز اضافه کرد.

در حالی که رژیم صهیونیستی اسراییل دچار یک سناریوی کابوس وار از حملات موشکی ایران است، برخی از سرمایه گذاران خود را برای جنگی آماده کرده اند که کل اسرائیل از جمله بیت المقدس و تل آویو را فرا بگیرد. بر اساس چنین سناریویی، رشد اقتصادی لطمه شدیدی خواهد دید،  فرار سرمایه گذاران به ورشکستگی بانک ها  منجر خواهد شد؛ ارزش شکل اسراییل سقوط خواهد نمود و بانک مرکزی اسرائیل را وادار به مداخله و استفاده از ذخایرش خواهد کرد. هر اتفاقی که رخ دهد، طبق گفته رسانه های آنها اقتصاددانان اسرائیلی سناریوی بدتر شدن اوضاع را تصویر کرده اند.

آن طور که آکادمی امنیت داخلی رژیم صهیونیستی نوشته است جنگ گسترده پیش بینی شده در شمال سرزمین‌های اشغالی باعث می‌شود اقتصاد این رژیم با کسری تولید ناخالص داخلی به میزان ۱۰ درصد در سال ۲۰۲۴ مواجه شود. بر اساس این گزارش اگر این ارزیابی درست باشد، خسارت ناشی از این اتفاق معادل ۵۰ میلیارد دلار است. البته این خسارت به مدل‌های مختلف خود را نشان می‌دهد که از جمله آنها کسری بودجه کابینه رژیم صهیونیستی است.

چشم انداز آینده اقتصاد رژیم اسراییل روشن نیست و سرمایه‌گذاران در مورد توانایی اسرائیل برای بازگشت به ثبات مطمئن نیستند. واحد پول اسرائیل بی‌ثبات شده است، بانک‌های اسرائیلی فرار سرمایه را تجربه می‌کنند و سه بانک بزرگ از افزایش شدید مشتریانی که درخواست انتقال پس‌انداز به کشورهای دیگر یا شاخص‌سازی آنها به دلار را دارند، گزارش می‌دهند.

با توجه به شرایط موجود، اقتصاد اسرائیل در صورت ادامه جنگ با چالش‌های بیشتری مواجه خواهد شد. هزینه‌های نظامی و بازسازی، همراه با رکود در سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های اقتصادی، می‌تواند به رکود اقتصادی عمیق‌تری منجر شود. به گفته برخی کارشناسان اقتصادی، پایان جنگ تنها راه بازگشت اقتصاد به مسیر رشد است. اما در حال حاضر چنانچه رئیس سابق بانک‌مرکزی اسراییل نیز گفته است: «اقتصاد در حال حاضر در بلاتکلیفی عظیمی است و این هم به وضعیت امنیتی مربوط می‌شود؛ اینکه جنگ تا چه زمانی ادامه خواهد داشت، شدت آن چقدر خواهد بود و این پرسش که آیا بحران تشدید خواهد شد یا خیر.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.