قدس آنلاین/ پورافضلی: مطابق آنچه در روایات آمده زیارت امام رضا علیه السلام در ماه رجب جزو با فضیلت ترین اعمال شمرده شده است. <BR>

توصیه های امام جواد(ع) به زیارت امام رضا (ع) در ماه رجب

بسیاری از کتاب‏هاى معتبر شیعه، مثل: اصول کافى، تهذیب الاحکام، کامل الزیارات، عیون اخبار الرضا و... روایت معروف امام جواد علیه السلام در مورد فضیلت زیارت امام رضا علیه السلام را ذکر کرده اند.
شهید اول می گوید: «زیارت امام رضا (علیه السلام) در ماه رجب از افضل اعمال است».(1) مرحوم شیخ عباس قمی نیز می نویسد: «…زیارت آن حضرت در ایام و اوقات شریف و مخصوص به آن حضرت، فضیلت بسیار دارد، خصوصا در ماه رجب(2)… و در روز اول ماه رجب».(3)
مطابق این روایات زیارت حضرت على بن موسى الرضا - علیه السلام - از حج فضیلت بیشترى دارد. امام جواد(ع) در پاسخ به این سؤال که هر گاه کسى به حج رفته و پس از بازگشت از حج به زیارت امام حسین - علیه السلام - مشرف شده و آن گاه هزینه و مقدمات سفر دوباره به حج برایش فراهم شد، آیا بهتر است به حج رود یا براى زیارت امام رضا - علیه السلام - راهى خراسان شود، فرمود: «... اگر به خراسان رود و به امام رضا (ع) سلام کند، فضیلت بیشترى دارد، لیکن این سفر باید در ماه رجب باشد و سزاوار نیست در این ماه انجام شود؛ چون حکومت به خاطر آن از ما و شما بدگویى مى‏کند.»
علامه مجلسى معتقد است که این روایت نشان گر آن است که زیارت آن حضرت در ماه رجب مستحب مؤکد است و به طور خاص در این ماه بر آن تأکید شده است. (4)
در روایتى دیگر، از امام جواد - علیه السلام - نقل کرده‏اند: «زیارت امام رضا علیه السلام در همه زمان‏ها خوب است، ولى با فضیلت‏ترین زمان زیارت آن حضرت ماه رجب است.( 5)»

پانوشتها:
1. عاملى (شهید اول)، محمد بن مکى، الدروس الشرعیة فی فقه الإمامیة‌، ج 2، ص 24٫.
2. مفاتیح الجنان، ص 289 و 981٫.
3. همان، ص .
4. عیون اخبارالرضا، ج‏2، ص‏258.
5. بحار الانوار، ج‏102، ص‏52. «زیارة مولانا و سیدنا ابى الحسن الرضا - علیه السلام - فى کل الاوقات صالحة و افضلها فى شهر رجب روى ذلک عن ولده ابى جعفر الجواد....»
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.