روزنامه آمریکایی تحلیل کرد واشنگتن چنان عنان گسیخته دست به اعمال تحریم علیه رقبا و دشمنان خود در جهان زده که تا کنون یک سوم از کل کشورهای جهان را هدف این تحریم‌ها قرار داده است.

واشنگتن پست: آمریکا یک سوم کشورهای جهان را تحریم کرده است

روزنامه واشنگتن پست آمریکا در تحلیلی نوشت دولت‌های پیاپی در آمریکا از دهه ۱۹۹۰ تا کنون جنگ اقتصادی و وضع مجازات‌های اقتصادی را تبدیل به ابزار اصلی سیاست خارجی خود کرده‌اند اما اغلب این مجازات‌ها غیرموثر بوده و تاثیر معکوس داشته‌اند.

طبق این تحلیل به عنوان مثال تحریم‌هایی که به مدت چند دهه علیه کره شمالی اعمال شدند نتوانستند جلوی اینکه پیونگ یانگ برنامه های تسلیحاتی خود را به پیش برده و توانمندی‌های موشک‌های بالستیک قاره‌پیمای خود را توسعه دهد بگیرند. هچنین در این گزارش تصریح شد که از سوی دیگر تحریم‌های آمریکا علیه نیکاراگوئه و کوبا نیز هیچ تاثیری در اینکه دولت‌های نامطلوب آمریکا در این کشورها تحت رهبری «دنیل اورتگا» و «فیدل کاسترو» را براندازی کنند نداشتند.

در این تحلیل عنوان شد ایالات متحده آمریکا هم اکنون سه برابر بیش از هر کشور یا نهاد بین‌المللی دیگری به اعمال تحریم پرداخته اما حالا عالی‌ترین مقام‌ها در دولت آمریکا نیز دارند به این افراط در استفاده از مجازات‌ها و محدودیت‌های اقتصادی هر چه بیشتر اعتراف می‌کنند.

در این میان دولت «جو بایدن»، رئیس جمهور دموکرات کنونی آمریکا هرگز جلوی خودش را در زمینه اعمال تحریم با مشاهده سهولت استفاده از این ابزار، نگرفته و باعث شده که کارمندان وزارت خزانه‌داری آمریکا نه فقط پیش‌نویس‌ها برای تغییر ساختار نظامهای تحریمی قبلی را لغو کنند بلکه همچنین به سراغ مجازات‌های اقتصادی خفه‌کننده جدیدی بروند.

در ادامه تحلیل این نشریه آمریکای نوشته شده انبوهی از لابی‌گرها و مقام‌های آمریکایی سابق از هزاران تحریمی که واشنگتن علیه رقبا و دشمنانش اعمال کرد کاسبی کردند و این تحریم‌ها بعضا میلیاردها دلار آنها را ثروتمندتر کرد چون کشورها و الیگارشهای خارجی به آنها پول می‌دادند تا در مقابل کمک‌هایی به منظور حرکت امن خود در ضمن تغییرات در محیط اقتصادی و ژئوپلیکی جدید دریافت کنند.

گزارش شده که ایالات متحده آمریکا در فاصله فوریه ۲۰۲۲ تا ژانویه ۲۰۲۴ بیش از ۱۶۰۰۰ فرد، ۹۰۰۰ شرکت و ۳۲۰۰ نهاد مرتبط با روسیه را هدف تحریم قرار داده و روسیه هدف بیشترین میزان تحریم‌ها در کل جهان قرار گرفته است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.