نزدیک به سه هفته از عدم‌تمدید ویزا و خروج رئیس نمایندگی رسانه ملی از پاکستان به‌اتهام ترویج فرقه‌گرایی می‌گذرد که برخورد نامناسب دولت و رسانه‌های پاکستانی با دیپلماتهای ایرانی چالش جدیدی را پیش روی دو کشور قرار داده است.

چالش رسانه‌ای و دیپلماتیک تهران ــ اسلام‌آباد / ویزای رئیس دفتر نمایندگی رسانه ملی تمدید نشد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، پس از آنکه دولت پاکستان مدیر دفتر منطقه‌ای صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در اسلام‌آباد را به افزایش تفرقه مذهبی و فرقه‌ای متهم کرد و تصمیم گرفت روادید وی را تمدید نکند احتمال دارد روابط دو کشور وارد مرحله جدیدی از چالش رسانه‌ای شود.

رسانه «اردو پوینت» مدعی شده است که «حسن سرایی» مدیر دفتر منطقه‌ای صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در برنامه‌های فرقه‌ای فعال بوده است و روابط پاکستان با سایر کشورها را نیز تحت تأثیر قرار داده است.

به نظر می‌رسد این خبر به‌صورت مشخص به کشورهای حامی جریان تکفیر و تروریسم به‌ویژه عربستان سعودی اشاره دارد؛ چه آنکه طی چند نوبت دفتر نمایندگی صدا و سیما صرفاً با استناد به منابع رسمی رسانه‌ای پاکستان گزارش‌هایی درباره فعالیت جریانهای تکفیری در پاکستان منتشر کرده بود.

این رسانه در ادامه گزارش خود به نقل از مقامات دولت پاکستان و به‌منظور توجیه رفتار غیردوستانه با نمایندگی صدا و سیما افزوده است؛ اطلاعاتی به دست آمده که «شهاب‌الدین دارایی» رایزن فرهنگی ایران و «قاسم مرادی» معاون وی به‌همراه تعدادی از کارمندان سفارت این کشور در اسلام‌آباد برای شرکت در کنفرانس‌های مختلف بدون مجوز به منطقه «اسکردو» در ایالت «گلگیت و بلتستان» به‌منظور شرکت در برنامه‌های فرهنگی و دینی از جمله مراسم‌های گرامیداشت از «امام حسین علیه السلام» سفر کرده است.

گزارش می‌افزاید که دیپلمات‌های ایرانی سفر خود به منطقه یادشده را به اطلاع وزارت امور خارجه پاکستان رسانده‌ بودند اما مجوز امنیتی از نهادهای مربوطه دریافت نکرده بودند. این روزنامه تهدیدهای فرقه‌ای و کریدور اقتصادی «پکن ــ اسلام‌آباد» را عامل اصلی نگرانی دولت پاکستان از این گونه سفرها اعلام کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.