سیاست های عربستان سعودی که بر پایه دخالت نظامی و سیاسی در امور دیگران، ایجاد بی ثباتی در کشورها، ایدئولوژی طائفه گرایی مبتنی است، امروز کاملا نتیجه عکس داده است؛ آیا اکنون زمان آن نرسیده که رژیم ل سعود در سیاست ها خود، بازنگری کند؟!

سیاست های شکست خورده وهابی / هدف بزرگتر داعش چیست؟

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری شبستان، روزنامه "رأی الیوم" در مقاله ای به قلم "عبدالباری عطوان" –سردبیر خود نوشت: سیاست های عربستان سعودی که بر پایه دخالت نظامی و سیاسی در امور دیگران، تغییر دولت ها، ایجاد بی ثباتی در کشورها، ایدئولوژی طائفه گرایی و نشر آن در دیگر کشورها مبتنی است، اکنون به طور کامل نتیجه عکس داده است و عربستان باید در سریعترین زمان ممکن آن را تغییر دهد و این نه به خاطر آن است که این سیاست ها شکست خورده است، بلکه به خاطر آنکه این سیاست ها در شرایطی که دیگران یعنی یمن، عراق و مشخصا سوریه، تا حدودی در از بین بردن تروریسم موفق شده اند، علیه صاحبان خود برگشته است.

روز دوشنبه چهار انفجار انتحاری عربستان سعودی را به لرزه درآورد که دو مورد آن در شهر شیعه نشین "قطیف"، یک مورد مقابل کنسولگری آمریکا در شهر جده همزمان با جشن سالروز استقلال این کشور و مورد چهارم که در نظر ما خطرناک ترین این انفجارها ها بود، مقابل موانع امنیتی نزدیک به حرم شریف نبوی در مدینه منوره هنگام لحظه افطار اتفاق افتاد.

این انفجارها پس از انفجارهای خونین مشابه آن در محله "کراده" در شهر بغداد و چهار روز پس از حمله سه فرد انتحاری در فرودگاه "آتاترک" شهر استانبول اتفاق افتاد.

انگشت های اتهام اشاره می کنند که در پس این انفجارها، داعش و اتباع انتحاری آن قرار دارند و هدف از آن ارسال این پیام خونین به طرف های جنگ در عراق و سوریه علیه آن است که این گروه تروریستی هنوز قدرت دارد و با کشاندن جنگ به قلب کشورهای اسلامی و کشورهایی که باصطلاح با آن می جنگند، بر پاسخگویی قادر است.

اینکه از انفجار تروریستی لحظه افطار مقابل حرم شریف نبوی(ص) در مدینه منوره به عنوان خطرناکترین این انفجارها یاد کردیم، ما از دیدگاه اهمیت مذهبی و قداست خاص این مکان برای یک میلیارد و نیم مسلمان در جهان، آن هم در ماه مبارک رمضان به موضوع نگریسته ایم.

وقوع چهار انفجار در شرق و غرب عربستان آن هم در یک روز واحد، با دقت بسیار بالایی انجام گرفته و از مساجد شیعیان آغاز و به کنسولگری آمریکا و حرم شریف نبوی ختم شده است و هدف از آن، ایجاد بی ثباتی در عربستان تنها پیش از چند هفته مانده به موسم حج بوده است و هشدار داده ممکن است که هدف بعدی، مراسم حج باشد.

به خوبی می دانیم که نیروهای امنیتی عربستان، هرقدر هم که توانایی داشته و به تجهیزات و سلاح مسلح باشند، نخواهند توانست از وقوع اینگونه انفجارها و انتحار کسانی که به خیال خود با کشته شدن از این طریق وارد بهشت می شوند، مانع شوند، ولی استراتری ها و رویکردهای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدتی وجود دارد که می توان با دنبال کردن آن، از شدت این تهدیدها کاست.

از جمله برداشت هایی که می توان از انفجارهای خونین این چنینی داشت آن است که نیروهای امنیتی عربستان، با وجود تمام بودجه و دستگاه های اطلاعتی خود، در رصد این گروه های وابسته به داعش شکست خورده اند، ولی با این وجود باز به جای تغییر سیاست ها و ایدئولوژی خود، تنها به راه حل امنیتی تکیه دارند.

داعش همچنان در خاک عربستان نفوذ فعال دارد و جوانان بسیاری طرفدار این گروه تروریستی هستند.

یمنی ها، شیعیان ایران و یا دولت سوریه، تهدیدی برای امنیت عربستان نیستند، بلکه تهدید امنیتی علیه این کشور از داخل خود عربستان نشأت می گیرد و جنگ واقعی که سعودی ها باید وارد آن شوند، جنگ یمن، سوریه، عراق و لیبی نیست، بلکه آنها باید در داخل مرزهای خود بجنگند؛ جنگی که موفقیت آن در گروی استفاده از جنگنده های "طوفان قاطعیت" و یا تانک های مدرن آمریکایی نیست، بلکه تنها راه موفقیت آن جنگ ایدئولوژیک، از بین بردن فساد و اعمال اصلاحات در سیاست های خود است.

ممکن است گروه تروریستی داعش از لحاظ جغرافیایی شکست بخورد و بسیاری از شهرهای تحت سیطره خود را از دست بدهد، ولی همچنان بر نفوذ فکری در تمام کشورها اعم از عربستان سعودی قادر است و هرکه به شکست قریب الوقوع داعش بسیار خوش بین می باشد، عجله کرده است.

عربستان در جنگ های خارجی خود شکست خورده و نتایج آن فاجعه بار بوده است و در جنگ های داخلی نیز شرایط بهتری ندارد. اکنون زمان آن فرا رسیده است که این کشور به صورت ریشه ای در سیاست های خود بازنگری کند و مطمئنا ادامه این سیاست ها، به مثابه نفت بر آتش ریختن است؛ بنابراین اجرای عملیات نجات سریع ضروری است که البته این وظیفه عقلا و حکمایی است که در رأس امور قرار دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.