قدس آنلاین: يكي از ابعاد انقلابي بودن و انقلابي ماندن حوزه اين است كه حوزه بايد براي استمرار انقلاب اسلامي توليد كننده نظريه هاي جديد باشد و در فقه و كلام و فلسفه وعلوم اجتماعي وعلوم انساني و توليد فكر و انديشه باشد.

نظریه پردازی از راه های انقلابی مانده حوزه های علمیه است

به گزارش قدس آنلاین، آيت الله عليرضا اعرافي امروز در حاشيه آغاز مراسم آغاز سال تحصيلي حوزه‌هاي علميه منطقه کاشان درگفت‌وگو با خبرنگاران از كاهش تعطيلات در حوزه علميه خبرداد و گفت: با اقداماتي كه طي سالهاي گذشته انجام گرفته است، تعطيلات مدارس علميه به شدت كاهش يافته است.

به گفته وي، روزهاي تحصيل در مدارس علميه كشور نسبت به برخي از مراكز علمي كشور بيشتر است.

آيت الله اعرافي با اشاره به آغاز سال تحصيلي جديد 95-96 برخي از مدارس علميه كشور، خاطرنشان كرد: حدود يك سوم از مدارس علميه كشور از جمله مدارس علميه كاشان يكماه زودتر از ساير مراكز علمي كشور از ابتداي شهريور آغاز شده است.

وي از آغاز سال تحصيلي جديد 95-96 مدارس علميه قم از ابتداي نيمه اول شهريور ماه خبرداد و اضافه كرد: آغاز سال تحصيلي جديد 95-96 مدارس علميه قم از شنبه 13شهريورماه جاري با حضور حضرت آيت الله مكارم شيرازي در مدرسه فيضيه قم آغاز و از روز يكشنبه 14شهريور نيز تمامي دروس مدارس علميه قم آغاز خواهد شد.

مدير حوزه‌هاي علميه خاطرنشان كرد: آغاز سال جديد تحصيلي 95-96 مدارس علميه در شهريورماه جاري بيانگر كاهش تعطيلات حوزه و سبب ارتقای روزافزون روح تحصيل و تحقيق در حوزه خواهد شد.

 

براي انقلابي بودن و انقلابي ماندن حوزه بايد توليد كننده نظريه هاي جديد باشد

آيت الله اعرافي در ادامه با اشاره به اين كه بسياري از نهضت هاي اسلامي برخواسته از حوزه‌هاي علميه است و حوزه‌هاي علميه نيز مولد انقلاب اسلامي هستند، گفت: تأكيد رهبر معظم انقلاب بر انقلابي ماندن تأكيد بجا و درستي است كه مراجع عظيم الشان نيز آن را تمام كمال پذيرفته و برآن تأكيد دارند.

وي همچنين با تشريح ابعاد مختلف انقلابي بودن و انقلابي ماندن حوزه، اضافه كرد: يكي از ابعاد انقلابي بودن و انقلابي ماندن حوزه اين است كه حوزه بايد براي استمرار انقلاب اسلامي توليد كننده نظريه هاي جديد باشد و در فقه و كلام و فلسفه وعلوم اجتماعي وعلوم انساني و توليد فكر و انديشه باشد.

به گفته وي يكي از ابعاد ديگرپيام رهبر معظم انقلاب مبني بر انقلابي بودن حوزه اين است كه پايگاهي مانند حوزه كه خواستگاه انقلاب اسلامي است در معرض توطئه و خطرهاي بيروني است و دستهايي تلاش مي‌كنند تا روح و حقيقت انقلابي بودن را از حوزه بگيرند.

مديرحوزه‌هاي علميه با بيان اينكه حوزه هم درابعاد معرفتي، شعائر و ابعاد مختلف انقلابي بوده هست و خواهد بود، اظهاراميدواري كرد مخاطرات موجود از حوزه دور شده و مراجع و اساتيد و طلاب انقلابي و جوان نيز انقلابي ماندن و انقلابي شدن را عمق بيشتري بدهند.

آيت الله اعرافي در ادامه تبريك سال جديد تحصيلي حوزه به طلاب و اساتيد و مديران مدارس علميه از آنها خواست تا دركنار وظايف علمي آموزشي به بحث اجتماعي بودن، پاسخگو بودن، انقلابي ماندن و تعميق ابعاد انقلابي‌حوزه اهتمام ويژه داشته باشند.

لازم به ذکر است، آيين آغاز سال تحصيلي حوزه‌هاي علميه شهرستان کاشان صبح امروز با اجتماع بزرگ علما، مدرسان و طلاب مدارس علميه منطقه کاشان و با حضور آيت الله نمازي نماينده ولي فقيه و امام جمعه کاشان، آيت الله عليرضا اعرافي مديرحوزه‌هاي علميه كشور و حجت الاسلام عبدالكريم فرحاني معاون حوزه‌هاي علميه كشور در مصلاي بزرگ بقيه الله الاعظم شهرستان کاشان برگزارشد.

شايان ذكراست، آيت الله عليرضا اعرافي در اولين سفر استاني و شهرستاني خود بامسافرت به كاشان، ضمن شركت در آيين آغاز سال تحصيلي جديد حوزه علميه شهرستان كاشان، با آيت الله عبدالنبي نمازي نماينده ولي فقيه دركاشان، ديدار كرد.

رسا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.