قدس آنلاین – گیلان – نرجس غلامپور : رئیس سازمان چای از تامین درآمد 100 هزار خانوار به طور مستقیم و غیر مستقیم از طریق چای در این استان خبر داد.

درآمد 100 هزار خانوار گیلانی از چای

محمدولی روزبهان در جریان بازدید از باغ‌های چای این شهرستان با اشاره به اینکه 95 درصد از چای کشور در گیلان تولید می‌شود، اظهار کرد: درآمد 100 هزار خانوار گیلانی به طور مستقیم و غیرمستقیم از طریق چای تأمین می‌شود و امرار معاش می‌کنند.

وی ادامه داد: باغ‌های چای در شرایط و موقعیت‌هایی واقع شدند در صورتی که مورد بهره‌برداری قرار نگیرند محصول دیگری جایگزین آن نداریم و 80 درصد از باغ‌ها در ارتفاعات هستند.

رئیس سازمان چای به بهره‌برداری از 97 درصد از باغ‌های چای به صورت دیم اشاره کرد و افزود: وضعیت توپوگرافی و اقلیمی منطقه به گونه‌ای است اگر باغ‌های چای بهره‌برداری نشوند با جنگل مخروبه‌ای مواجه می‌شویم.

روزبهان با بیان اینکه محصولات دیگر را نمی‌توان جایگزین چای کرد، گفت: آب کافی برای کشت برنج در مناطق مذکور وجود ندارد.

وی، روند تولید چای در سال‌های گذشته را منفی خواند و بیان کرد: سال 77 مقدار 72 هزار تن چای خشک در کشور تولید شد و این مقدار در سال 93 به 14 هزار و 600 تن رسیده است.

رئیس سازمان چای با اشاره به اینکه 65 درصد از چای مورد نیاز کشور در سال 77 در داخل تولید شده است، خاطرنشان کرد: سال 93 توانستیم 13 درصد از نیاز چای خشک کشور را در داخل تأمین کنیم.

روزبهان به وابستگی 87 درصدی کشور به واردات چای اشاره کرد و یادآور شد: 32 هزار هکتار باغ‌های چای به 18 هزار هکتار کاهش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه اقبال مردم به مصرف چای تولید داخلی کاهش پیدا کرده بود، اظهار کرد: مصرف‌کنندگان به دلیل‌های متعدد چای تولید داخلی را مصرف نمی‌کردند و چای در انبار مانده به عنوان چای سنواتی نامگذاری شده است.

رئیس سازمان چای، چای تاریخ مصرف گذشته را غیر قابل مصرف عنوان کرد و افزود: دولت با توجه به اقتصاد مقاومتی اقدام‌های مناسبی به منظور استفاده از چای تولید داخلی انجام داده است.

روزبهان با اشاره به افزایش صددرصدی قیمت تضمینی خرید برگ سبز چای از طرف دولت در مدت سه سال گذشته، بیان کرد: حمایت مالی مفید، به‌موقع و سریع از چایکاران و صنعت چای دومین اقدام در زمینه مذکور است.

وی به یکسری قوانین اداری و محدودیت‌های مختلف به منظور پرداخت تسهیلات به صنعت چای اشاره کرد و گفت: اسفندماه سال 93 صندوق حمایت از صنعت چای کشور با سرمایه‌گذاری 40 میلیارد تومانی برای نخستین بار در ایران تأسیس شده است.

رئیس سازمان چای با بیان اینکه تعداد 42 هزار نفر اکنون عضو صندوق حمایت از صنعت چای کشور هستند، تصریح کرد: امسال 11.5 میلیارد تومان تسهیلات از طریق صندوق مذکور به چایکاران و تعدادی از کارخانه‌داران سهامدار پرداخت شده است.

روزبهان، تسهیلات پرداختی از طریق صندوق حمایت از صنعت چای کشور را با کارمزد چهار درصد دانست و خاطرنشان کرد: بخشی از حمایت‌ها از طریق صندوق مذکور به چایکاران انجام می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.