یزد- مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان یزد گفت: ۱۲ هزار و ۵۴۱ موقوفه و ۳۷ هزار و ۷۲۵ رقبه در استان یزد وجود دارد.

بیش از دوازده هزار موقوفه در یزد وجود دارد

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام حسین زارع‌زاده امروز بمناسبت دهه گرامیداشت و ترویج وقف در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: استان یزد با داشتن ۱۲ هزار و ۵۴۱ موقوفه و ۳۷ هزار و ۷۲۵ رقبه جزو پنج استان برتر کشور در زمینه وقف محسوب می‌شود.

وی از قدیمی‌ترین موقوفات ثبت شده در استان به موقوفات ربع رشیدی متعلق به سال ۷۰۹ هجری قمری و موقوفه جامع الخیرات مربوط به سید رکن‌الدین امامزاده و مجموعه امیرچخماق در سال ۸۴۹ هجری قمری و موقوفه اسحاقیه و مصلی در قرن یازدهم هجری قمری اشاره کرد.

زارع‌زاده افزود: استان یزد به لحاظ تعداد موقوفات از استان‌های سرآمد کشور است ولی از نظر درآمدهای موقوفات در رده‌ی استان‌های پانزدهم یا شانزدهم قرار دارد و بیشتر موقوفات استان مربوط به زمین‌های زارعی است که به دنبال خشکسالی‌های اخیرفاقد درآمد شده است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان یزد  گفت: مردم دارالعباده یزد عشق و علاقه‌ی زیادی به ائمه اطهار(ع) به ویژه حضرت سیدالشهدا(ع) دارند و قریب ۴۵ درصد موقوفات استان مربوط به آیین‌ها و مراسم‌های عزاداری امام حسین(ع) است.

وی افزود: ۳۵۱ موقوفه قرآنی در استان وجود دارد و در این زمینه استان یزد دچار ضعف است که امیدواریم از طریق مشاوره واقفان و همچنین اطلاع‎‎رسانی رسانه‌ها، خیرین اهتمام بیشتری در این مورد انجام دهند.

زارع زاده از ثبت ۵۴ مورد وقف جدید طی یکسال اخیر خبر داد و گفت: بیشترین تعداد این موقوفات مربوط به شهرستان بافق با ۱۵ مورد وقف بوده است.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.