مدیرعامل موسسه شهرستان ادب گفت: خبرهایی می‌شنویم که از فرآیند تخریب هویت و فروریختن بنای بلند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان حکایت دارند؛ این اتفاق دردناکی است .

تخریب هویت کانون پرورش فکری اتفاق دردناکی است

به گزارش قدس آنلاین، بحث اصلی این روزها در جامعه فرهنگی ایران، درخواست وزارت ارشاد برای صدور مجوز واگذاری کتابخانه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، است. انتشار خبر چنین درخواستی واکنش‌های بسیاری را میان اهالی فرهنگ و قلم و باعث گلایه آنها از وزارت ارشاد شد. این وزارتخانه البته در اطلاعیه ای نسبت به این اتقاقات واکنش نشان داد.

درباره ایده واگذاری کتابخانه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با علی محمد مؤدب، ادیب سرشناس معاصر و مدیر مؤسسه شهرستان ادب گفت‌وگویی کوتاه داشته‌ایم. مؤدب گفت: در وضعیت حاضر جامعه کودک و نوجوان ما از حیث فرآیند تولید آثار هنری و همچنین بحث آموزش و تربیت هنرمند بسیار مظلوم، مغفول و رها شده است.

وی افزود: این وضعیت در شرایطی است که ما می‌دانیم قشر وسیعی از جامعه فعلی را نوجوانان تشکیل می‌دهند و برای این قشر وسیع و این عزیزان هیچ برنامه‌ای وجود ندارد. وزارت آموزش و پرورش ما در ساختارهای رسمی خود هیچ ایده‌ای برای پرورش و تربیت حافظ‌ها، سعدی‌ها، فردوسی‌ها و فرشچیان‌های جدید ندارد.

علی محمد مؤدب ادامه داد: ساختارهای رسمی بسیار ناکارآمد و ناکافی هستند. تنها ثروت موجود در این حوزه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است با همین مراکزی که دارد و البته فراموش نکنیم که این نهاد پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران توسعه خوب و مناسبی پیدا کرد.

این چهره شاخص ادبیات انقلاب در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این نکته که اگر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به درستی مدیریت می‌شد، می‌توانست خلأ ساختارهای رسمی برای پرورش نسل جدید را پر کند، گفت: ما در یک رویایی بزرگی تمدنی با جهان جدید -اعم از شرق و غرب- هستیم و این بر هیچکدام از مدیران فرهنگی کشور پوشیده نیست. بنابراین برای حضور خلاقانه در هستی نیاز به محتواهای بسیار در حوزه کودک و نوجوان داریم.

شاعر مجموعه «عاشقانه‌های پسر نوح» اضافه کرد: با این اوصاف اما مدتی است که روز به روز علائمی می‌بینیم و خبرهایی می‌شنویم که از فرآیند تخریب هویت و فروریختن بنای بلند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان حکایت دارند. این اتفاق دردناکی است و امیدوارم اهل نظر در حاکمیت به خاطر اقتضائات اجرایی و ناچاری این ثروت بزرگ را دستخوش اهمال و برخورد سهل‌انگارانه نکنند، چراکه ما امروزه بیش از هر چیزی هم به تربیت هنرمندان توانمند و کشف استعداد از میان نوجوانان و کودکان نیاز داریم و هم به مرکزی که در تولید آثار اعم از کتاب و صنایع فرهنگی نقش رهبری و راهبردی داشته باشد.

مدیرعامل مؤسسه شهرستان ادب نقش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در زمینه تولید آثار هنری را مهم خواند و ادامه داد: ما دچار ضعف جدی در حوزه تولید کتاب کودک، موسیقی کودک، تئاتر و سینمای کودک و غیره هستیم. در نمایشگاه اخیر کتاب تهران نیز بخشی از ناشران معتبر کتاب کودک حضور نداشتند. در شرایطی که موج کشنده ترجمه مدام در حال کار کردن و توسعه خود است، این نوع برخورد با سرچشمه‌های خلاقیت در ادبیات کودک باعث تأسف و شرمندگی است.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.