معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور در دولت سیزدهم با بیان اینکه جمعیت یکی از مسائل مهمی است که سرمایه و پشتوانه کشور محسوب می شود، تاکید کرد: تامین اعتبارات لازم برای این بخش باید در بودجه ۱۴۰۲ مورد توجه قرار گیرد.

ضرورت توجه به افزایش جمعیت در بودجه 1402

به گزارش قدس آنلاین، انسیه خزعلی در همایش دستاوردهای قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده که بعدازظهر امروز (دوشنبه 23 آبان ماه) در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، با بیان اینکه جمعیت یکی از مسائل مهمی است که سرمایه و پشتوانه کشور محسوب می شود، افزود: دشمن برای از بین بردن اقتصاد، منابع و ذخیره های انسانی برنامه ریزی کرده است، و اگر به تامین منابع انسانی توجه نشود، اقتصاد، کشاورزی، صنعت و هر آنچه می تواند به عنوان منابع و عواید مادی محسوب شود، قابلیت بهره برداری نخواهد داشت.

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور در دولت سیزدهم تصریح کرد: نیروی انسانی مهمترین عاملی است که کشور را به اقتدار می رساند و می تواند با کاربردی کردن علوم و در راس قرار دادن آن، توانمندی و قدرت کشور را به نمایش بگذارد، همانطور که اکنون جوانان و منابع انسانی توانستند از نظر علمی و توان نظامی قدرت کشور را به نمایش بگذارند.

وی یادآور شد: امیدواریم با پشتیبانی مجلس برای اجرای قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده بودجه ای واقع بینانه تنظیم کرده که امکان تخصیص اعتبارات در آن وجود داشته باشد تا کار در این حوزه تسهیل شود.

خزعلی با اشاره به اقدامات معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری که در یک سال گذشته انجام شده است، خاطرنشان کرد: بسیاری از این اقدامات بدون توجه به بودجه و تخصیص اعتبارات انجام گرفته، به دلیل کمبود منابع و عدم تامین اعتباراتی که به طور اسمی به این حوزه اختصاص داده شد، اما امیدواریم در باقیمانده سال این اعتبارات تخصیص پیدا کرده و عملیاتی شود تا بتوانیم بسیاری از مشکلاتی که در مسیر اجرای این قانون وجود دارد را رفع کنیم.

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور در دولت سیزدهم افزود: معاونت زنان و خانواده با اولین ابلاغ رئیس جمهور کار خود را در این حوزه شروع کرد و خارج از توجه به بودجه و اعتبارات تلاش کرد که وزارتخانه ها را در این زمینه فعال کند، کما اینکه فعالسازی وزارت راه و شهرسازی برای اختصاص مسکن به والدین دارای 4 قلو یکی از این اقدامات بود که هنوز در بخشی از آیین نامه های آن دچار مشکل هستیم و در این زمینه به همکاری مجلس نیازمندیم، چرا که قرار است در قالب اعطای آپارتمان یا زمین در استان ها به والدین دارای 4 قلو که دچار شوک اقتصادی شده اند، کمک کنیم.

وی تصریح کرد: توجه به ازدواج دهه شصتی ها از دیگر موارد روی زمین مانده بود که با همکاری برخی دستگاه ها همچون معاونت روستایی توانستیم در روستاها با تخصیص تسهیلات فوق العاده خارج از تسهیلات ازدواج از آنها پشتیبانی کنیم، چرا که سن ازدواج در روستاها بالا رفته، چرا که جمعیت مجردین روستایی دو برابر بیشتر از مجردین شهرها بود و اگر از این فرصت در 5 سال آینده به خوبی استفاده نشود، بعد از این فرصت جبران را از دست خواهیم داد، بنابراین لازم است بودجه ویژه ای به این بخش اختصاص یابد.

خزعلی اظهار کرد: اگر چه معتقد نیستیم بودجه همه چیز نیست، اما لازم است با اختصاص اعتباراتی در این حوزه کار فرهنگی انجام شود و نوع نگاه به جمعیت تغییر داده شود.

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور در دولت سیزدهم یادآور شد: دورکاری بانوان دارای فرزند زیر 6 سال از دیگر اقداماتی بود که دنبال کردیم، هر چند برخی ادارات در این زمینه همکاری نکردند، اما برخی استان ها مثل فارس نیز همکاری خوبی داشتند، بنابراین لازم است با تکمیل و اصلاح قانون این مهم فراگیرتر شود.

وی افزود: مسئله انتقال از دیگر موضوعاتی بود که پیگیری شد، همچنین پیگیری ماده 27 را در دستور کار قرار دادیم، اما به نتیجه مطلوب نرسید، چرا که درخصوص عدم تخصص در برخی استان های دورافتاده و محروم نیازمند همفکری دولت و مجلس هستیم.

خزعلی بیان کرد: ایجاد مهدکودک از دیگر مواردی بود که پیگیری کردیم، اما به دلیل نبود مکان، بودجه و امکانات لازم در بسیاری از ادارات هنوز مهدکودک وجود ندارد، همچنین برای آینده نیز برنامه هایی اعم از طرح های متعددی در حوزه جمعیت داریم، همچنین اجرای آزمایشی طرح نومادران را برای 5 استان در دستور کار داریم که طراحی اولیه اپلیکیشن مربوط به آن انجام شده که در این قالب قرار است به ارائه مشاوره رایگان به زنان باردار و مادران شیرده بپردازیم که نیازمند همکاری وزارت بهداشت است، از سوی دیگر حمایت از جمعیت ها به طور وسیع تر و طرح آمایش سرزمینی برای استان های مختلف با توجه به بوم، میزان جمعیت و کاهش جمعیتی که داشتند، با رویکرد فرهنگی و توجه به آداب و رسوم هر استان را در دستور کار داریم.

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور در دولت سیزدهم افزود: طرح ارائه مشاوره 4 سال اول برای گرمتر شدن کانون خانواده ها و جلوگیری از افزایش آمار طلاق و ارائه رایگان این خدمات به دهک های یک تا پنج، برنامه ریزی برای جلوگیری از ازدواج دیرهنگام و استفاده از پایان نامه ها، فیلم و سریال برای فرهنگ سازی در این حوزه ها از دیگر اقداماتی است که در حال پیگیری آنها هستیم.

وی بیان کرد: امیدواریم این جلسات به آسیب شناسی، راهکارشناسی و برنامه ریزی عملیاتی برای آینده بهتر منتهی شود./

منبع: خانه ملت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.