آنتن‌های زنده برنامه‌های تلویزیونی بایستی به مجریان پخته و کاربلد و قابل اعتمادِ سیما واگذار شود و اگر خلاف این موضوع اتفاق بیفتد، باعث ریزش مخاطبان می شود.

فرهنگ سازی رسانه ملی با مجریان پخته و قابل اعتمادِ سیما

به گزارش قدس آنلاین، افول ناگهانی ستاره‌های تلویزیونی در عرصه اجرا و گویندگی، دیگر موضوعی غافلگیرکننده و دور از ذهن نیست؛ رویه‌ای است که در سال‌های اخیر بر اثر تکرار مکررات، قابل پیش‌بینی اما همچنان برای مخاطب و فعالان این حوزه پرسش برانگیز و آزاردهنده است. باتوجه به اینکه شب یلدا نزدیک است و معمولا شب نشینی های تلویزیون در این شب طولانی همیشه همراه با مجریان زبردست و پرانرژی همراه بوده، اما امسال این رسانه از حضور برخی از این مجریان بی نصیب مانده و جای خالیِ آن ها را با افراد دیگری پر کرده است. از تدارکاتی که تلویزیون برای شب یلدا دیده، انتخاب «علیرضا مسعودی» به عنوان مجری شبکه دو سیما، «مهران رجبی» به عنوان مجری شبکه سه و «بهروز افخمی» به عنوان مجری شبکه نسیم بوده است. در گفت وگو با «عباس کریمی عباسی»، کارشناس رسانه به آسیب شناسی مجریان تلویزیونی پرداختیم.

تلویزیون همیشه به عنوان یک ابزار سرگرمی بوده و مردم بیشتر به دلیل چهره های شاخص و سلبریتی ها آن را دنبال می کردند. به نظر شما با وجود اینکه امسال بسیاری از چهره ها ممنوع التصویر شدند، تلویزیون با چه چالش هایی مواجه است؟
بسیاری از برنامه هایی که در تلویزیون و رادیو پخش می شود، به واسطه برند بودن مجری یا تهیه کننده و استقبال مردم از آن شخص است. در واقع آشناپنداری های مجری باعث جذب مخاطب می شود. اما موضوع ممنوع الکار شدن مجری ها صرفا مربوط به زمان حال نیست و از اول انقلاب به دلیل سوء مدیریت مدیران در صدا و سیما کم و بیش مشکلاتی به وجود می آمد. قانون های نانوشته ای در صدا و سیما وجود دارد که مدیران هم دلیل عمل به آن را نمی دانند و این عامل باعث سقوط می شود. ما قبلا هم مجری هایی داشتیم که غلط های فاحش در تلفظ داشتند و یا زبان بدن را نمی شناختند و این عوامل رفته رفته در سال های متمادی باعث کاهش تماشاگران شده است. به اعتقاد من رسانه با مخاطبان خود زنده است و اگر این مخاطبان خاص نباشند،عملا رسانه مرده به نظر می آید. طبق تعاریف روزنامه نگاری، رسانه های گرم و سرد هستند و امروزه فقط رسانه های دو سویه و گرم موفق خواهند بود،در حالی که تلویزیون هنوز یک رسانه یک سویه و سرد باقی مانده است.

سوء مدیریت برخی مدیران به جز از دست دادن مخاطبان چه آسیب هایی دیگری را می تواند به رسانه ملی وارد کند؟
صدا و سیما یک رسانه فرهنگ ساز و لازمه تولید یک کار فرهنگی، برنامه ریزی و مدیریت درست است. مدتی است که شعار جوان گرایی به گوش می رسد و با توجه به اینکه جوانان پتانسلی های بسیار خوبی در حوزه های مختلف دارند اما لازمه آن تجربه و پختگی است. اگر خلاف این موضوع پیش آید، قادر به فرهنگ سازی نیستیم و رسانه های فارسی زبان(آن سوی آب) نظیر بی بی سی فرصت را غنیمت می شمارند و شروع به فرهنگ سازی می کنند و این امر در دراز مدت باعث شکل گیری اعتراضات اجتماعی می شود.

آیا ویترین مجریان امسال، می تواند شب یلدای جذابی را برای مخاطبان رقم بزند؟
با توجه به اینکه شب یلدا یک شب به یاد ماندنی برای همه ی خانواده ها محسوب می شود و برکات خاص خود را دارد، تلویزیون باید سعی کند برنامه های پرنشاط و به دور از کسالت را برای مخاطبان آماده کند و لازمه آن انتخاب یک مجری و گرداننده خوب و ماهر است. از طرفی شب یلدا در قبل و بعد از اسلام پیشینه تاریخی بسیار زیادی دارد و از این حیث مجری باید اطلاعات لازم را داشته باشد. عمل تلویزیون برای جلب‌نظر مخاطب و جلوگیری از ریزش مخاطبانش، با آوردن مجریان تازه وارد که در میان مردم محبوبیت ندارند یا محبوبیت خود را از دست داده‌‏اند، یک نوع خودزنی رسانه‌‏ای است و مقبولیت رسانه‌ملی در تحول گفتمانی آن است.

حضور مجریان تازه وارد به تلویزیون کمکی به پیشرفت آن ها در این رسانه می کند یا خیر؟
جوان گرایی در بدنه مدیریتی کشور متاسفانه به دلیل شکل ظاهری ضربه بزرگی به ما زده چرا که منظور از جوان گرایی فقط سن و سال پایین داشتن نیست، بلکه باید افکار جوان داشته باشند. متاسفانه اغلب نیروهای جوان ما کم تجربه اند و این شامل مجریان تلویزیونی هم می شود. البته اینطور نیست که همه جوانان اینگونه باشند، برخی از مجریانی که وارد تلویزیون می شوند استعداد های بی نظیری دارند به عنوان مثال شهاب حسینی در برنامه ای مانند اکسیژن به عنوان یک مجری توانست با مهارت کار خود را با نحو احسن انجام دهد و در حال حاضر یکی از سوپراستارهای سینمای کشورمان است. آنتن‌های زنده برنامه‌های تلویزیونی بایستی به مجریان پخته و کاربلد و قابل اعتمادِ سیما واگذار شود و مجریان جوان قدری با سعه‌صدر و آزمون و خطا دادن در برنامه‌های ضبطی و غیرتخصصی به این جایگاه برسند.

رسانه ملی با وجود شرایط فعلی می تواند در آینده موفق باشد؟
در حال حاضر مخاطبان تلویزیون یا به دلایل نوستالژیک این رسانه را دنبال می کردند و یا در مناطقی زندگی می کنند که تنها به این رسانه دسترسی دارنددر دیگر کشورها با وجود داشتن های شبکه های کابلی بسیار زیاد، اما استناد اصلی آن ها به شبکه های ملی کشورشان است. صدا و سیما می تواند با انتخاب مدیران درست و ماهر این ضعف و سقوط را جبران کند.

جوانان در حال حاضر به فضای مجازی و پلتفرم ها روی آورده اند و به عنوان یک فرصت به آن نگاه می کنند، به نظر شما این فضا چه آسیب و تهدیدهایی را می تواند برای جوانان به دنبال داشته باشد؟
پلتفرم ها به خودی خود یک ابزار هستند و در حال حاضر رقیبی برای صدا و سیما محسوب می شود. موضوعی که اهمیت دارد نظارت بر محتوای این پلتفرم ها است و باید با توجه به رده سنی نوجوانان طراحی و برای خانواده ها فرهنگ سازی شود. برخی از برنامه های شبکه نمایش خانگی به دلیل جذب مخاطب بیشتر،بعضا موارد اخلاقی را رعایت نمی کنند. صدا و سیما هم بایستی در ابعاد مختلف فرهنگی، معضلات اجتماعی، بیماری ها و... فرهنگ سازی را انجام دهد.

خبرنگار: محدثه رضایی
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.