۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۲
کد خبر: 877252

تطهیر حرم مطهر رضوی از دیرباز اهمیت خاصی داشته است. البته این تطهیر با نظافت روزمره حرم تفاوت دارد. در صورتی که حوزه روضه منوره نیاز به تطهیر و نظافت از لحاظ شرعی داشته باشد، این خدمت توسط خدام کشیک وقت انجام می‌شود.

به گزارش قدس آنلاین، تطهیر حرم مطهر رضوی و با توجه به ضرورت پاک نگهداشتن این آستان ملکوتی از دیرباز اهمیت خاصی داشته است. البته این تطهیر با نظافت روزمره حرم تفاوت دارد. در صورتی که حوزه روضه منوره نیاز به تطهیر و نظافت از لحاظ شرعی داشته باشد، این خدمت توسط خدام کشیک وقت و با وسایل لازم ارائه می‌شود. این موضوع از دوره های گذشته در حرم رعایت می شده است. در آرشیو اسناد مدیریت امور اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی در حال حاضر مجموعه‌ای سند مرتبط با تطهیر حرم از دوره قاجار تا به امروز  نگهداری می‌شود. در این اسناد از تطهیر حرم با عنوان «کربندی»، «کر گرفتن« و یا «کر بستن» یاد شده است. قدیمی ترین سند موجود مربوط به این موضوع، به سال 1237 هجری قمری و اوایل دوره قاجار بر می گردد که در آن به تعمیر ظرف کربندی حرم اشاره کرده است. 

خرید ظرف‌های مخصوص و پرداخت انعام برای انجام این کار، مهمترین موضوعاتی است که در اسناد به ‌چشم می‌خورد. از جمله این اسناد تاریخی می‌توان به پرداخت انعام به سقاباشی جهت کُر بستن حرم امام رضا(ع) در سال 1325 هجری قمری  اشاره کرد که نشان می دهد علاوه بر خدام  برخی دیگر از کارکنان حرم از جمله سقا نیز به امر اقدام می کرده اند. خرید پارچه کرباس جهت کُر گرفتن حرم رضوی در سال 1296 هجری قمری از دیگر این اسناد است. لازم به ذکر است بر اساس اسناد موجود کربستن حرم امری متداول بوده به گونه ای که ظروف کربندی در هر کشیک وجود داشته است.

تاریخچه تطهیر و کر گرفتن حرم رضوی

پرداخت انعام به سقا باشی جهت کربستن (تطهیر)حرم امام رضا (ع) در سال 1325 هجری قمری

تاریخچه تطهیر و کر گرفتن حرم رضوی

خرید پارچه جهت کرگرفتن (تطهیر) حرم رضوی در سال 1296 هجری قمری

زهرا فاطمی مقدم، کارشناس مسئول ارزشیابی مرکز اسناد آستان قدس رضوی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.