پیش از تهاجم روسیه، بسیاری تصور می‌کردند که  بین قدرت‌های بزرگ قرن بیست و یکم، چنانچه جنگی اتفاق بیفتد، مانند جنگ‌های گذشته نخواهد بود  و نسل جدیدی از فناوری‌های پیشرفته در مبارزه استفاده می شود. اما اکنون، غرب مجبور شده است با نبردی کلاسیک در خاک اروپا کنار بیاید .

مجله آمریکایی فارین افرز در مطلبی با عنوان «چرا جنگ ها به پایان نمی رسند؟» به قلم مارگارت مک میلان به موضوع جنگ اوکراین پرداخته و نوشت: پیش از تهاجم روسیه، بسیاری از افراد تصور می‌کردند که  بین قدرت‌های بزرگ قرن بیست و یکم، چنانچه جنگی اتفاق بیفتد، مانند جنگ‌های گذشته نخواهد بود  و نسل جدیدی از فناوری‌های پیشرفته در مبارزه استفاده می شود. اما اکنون، غرب مجبور شده است با نبردی کلاسیک در خاک اروپا کنار بیاید .

پوتین جا پای هیتلر می گذارد!

در ادامه گزارش آمده: در زمان جنگ جهانی اول آلمانی ها تصور کردند فرانسه به سرعت تسلیم خواهد شد. در سال ۲۰۲۲، پوتین تقریباً همین اشتباه را مرتکب شد. او به قدری از توانایی روسیه برای فتح سریع اوکراین متقاعد شده بود که انتظار روی کارآمدن یک دولت دست نشانده را داشت و مانند امپراتوری آلمان یک قرن قبل، روسیه توجه چندانی به هزینه‌های بالقوه فاجعه‌بار نداشت.

اما تجربه جنگ بزرگ قبلی در اروپا هزینه های گزاف یک درگیری طولانی و تلخ را به ما یادآوری خواهد کرد. مانند امروز، انتظار می رفت که جنگ جهانی اول کوتاه باشد. گذشته همچنین هشداری حتی تلخ تر ارائه می‌دهد  این بار، برای آینده، زمانی که جنگ در اوکراین، مانند همه جنگ‌ها، سرانجام به پایان می‌رسد. کی یف و حامیانش ممکن است به پیروزی قاطع و سقوط پوتین امیدوار باشند. با این حال، اگر روسیه در آشفتگی، تلخ و منزوی رها شود و بسیاری از رهبران و مردم آن دیگران را به خاطر ناکامی‌هایش سرزنش کنند، همانطور که بسیاری از آلمانی‌ها در آن دهه‌های بین دو جنگ جهانی اول و دوم انجام دادند، آنگاه پایان یک جنگ می‌تواند به سادگی زمینه‌ای برای جنگ دیگر فراهم کند.

تکرار یک اشتباه تاریخی

این دو ماه نامه امریکایی در ادامه نوشت: در بهار ۱۹۱۴، تعداد کمی فکر می کردند که جنگ زمینی بین قدرت های بزرگ اروپایی امکان پذیر است. دولت‌های اروپایی، آن‌طور که ساکنان از خود راضی آن ها می‌پنداشتند، آنقدر «متمدن» بودند که نمی‌توانستند به درگیری مسلحانه با یکدیگر فکر کنند؛ اما تصور اشتباهی بود.

فارین افروز در انتها آورد: در مقاله ای که پوتین در سال ۲۰۲۱ منتشر کرد همه چیز با عنوان"در مورد وحدت تاریخی روس ها و اوکراینی ها" بیان شده است. او استدلال می کند که اوکراین نه تنها زادگاه خود روسیه است، بلکه مردمان آن همیشه روسی بوده اند. به نظر او، نیروهای بدخواه خارجی -مانند اتریش-مجارستان قبل از جنگ جهانی اول و اتحادیه اروپا امروز - تلاش کرده بودند روسیه را از حق قانونی اش جدا کنند.

در نهایت برخی از مورخان جنگ جهانی دوم استدلال کرده اند که متفقین با اصرار خود بر تسلیم بی قید و شرط آلمان، راهی جز جنگیدن برای آلمان نازی باقی نگذاشتند. اگرچه جنگ در اوکراین تنها در دومین سال خود قرار دارد، اما این جنگ نیز برای چندین ماه در شرایط سخت شدن خطوط مقدم با هزینه های انسانی بسیار بالا رخ داده است. چنین واقعیتی مانع از امکان عملیات جدید قابل توجه توسط هر یک از طرفین و تغییرات متعاقب آن خواهد شد. با گذشت یک سال از جنگ، پیشرفت‌ها احتمالاً با قیمت بسیار بالاتری همراه خواهند بود و این یعنی بن بست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.