فولکر پرتس نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سودان یکشنبه شب خواستار توقف فوری درگری‌ها در استان‌های جنوب و غرب کردفان شد.

نماینده سازمان ملل متحد خواستار توقف فوری درگیری‌ها در سودان شد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، دیپلمات آلمانی از سال ۲۰۲۱ یکی از میانجی‌گران مهم در بحران سودان بوده در بیانیه‌ای همچنین خواستار بازگشت طرفین درگیری به گفت وگو شد و گفت که تحولات اخیر نظامی در دو استان کردفان تأسف برانگیز است.

وی در این بیانیه خاطرنشان کرد: باید تمام اقدامات نظامی و جمع آوری نیرو فورا برای کاهش درد و رنج ساکنان آسیب دیده این مناطق متوقف شود.

پرتس از تمامی طرف‌های ذیرربط نظامی تأثیرگذار در سودان خواست ضمن جلوگیری از انجام اقدامات نظامی به دفاع از ساکنان غیر نظامی و زیرساخت‌ها بپردازند، چرا که در غیر اینصورت این اقدامات درگیری مسلحانه را شدت خواهد داد.

سخنان این دیپلمات ساعاتی پس از آن روی می دهد که از صبح روز یکشنبه سودان شاهد انفجارهای شدید بود به طوری که ستون های دود به آسمان در چندین منطقه این کشور برخاسته بود.

این انفجارها بویژه در محله های الدیم، الصحافه، و العشره در جنوب شهر خارطوم پایتخت سودان روی داده است

درگیری‌های مسلحانه در سودان از ۱۵ آوریل (۲۶ فروردین ماه) میان نیروهای ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع بر سر قدرت آغاز شده و میانجیگری‌های بین‌المللی برای پایان دادن به آن و نشستن طرف‌های درگیر بر سر میز گفت‌وگوها ثمری نداشته است.

تاکنون چندین بار در سودان با وساطت بین‌المللی آتش‌بس اعلام شده اما طرف‌های درگیر به طور مداوم آن را نقض کرده‌اند.

این درگیری‌ها که در مناطق جداگانه سودان که بیشتر آنها در خارطوم متمرکز شده، ادامه دارد و صدها غیرنظامی کشته و یا زخمی شده‌اند.

اختلافات بین عبدالفتاح البرهان رئیس شورای حاکمیت سودان و فرمانده نیروهای مسلح سودان و محمد حمدان دقلو فرمانده نیروهای واکنش سریع پس از امضای «توافقنامه چارچوب» برای ایجاد دوره انتقالی وانتقال قدرت به غیرنظامیان علنی شد.

دقلو پس از درخواست ارتش برای ادغام نیروهای واکنش در نیروهای مسلح، ارتش سودان را به برنامه‌ریزی برای ابقا در قدرت و عدم واگذاری قدرت به غیرنظامیان متهم کرد، این در حالی است که ارتش تحرکات نیروهای واکنش سریع را یک شورش علیه دولت انتقالی خواند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.