فرانسه در جدیدترین اقدام کاملا آشکار ضد اسلامی، پوشیدن عبا (ردای گشاد و تمام قد) را برای دختران مسلمان در مدارس دولتی خود ممنوع اعلام کرد.

اسلام هراسی جنون آمیز فرانک‌ها / پاریس پوشیدن «عبا» را برای دختران مسلمان در مدارس ممنوع کرد

فرانسه در جدیدترین اقدام کاملا آشکار ضد اسلامی، پوشیدن عبا (ردای گشاد و تمام قد) را برای دختران مسلمان در مدارس دولتی خود ممنوع اعلام کرد. این تصمیم در حالی از زبان «گابریل آتال» وزیر آموزش و پرورش تازه منصوب شده فرانک ها جاری شد که پیشتر گزارش‌هایی مبنی بر استقبال دختران مسلمان از پوشش عبا در مدارس فرانسه منتشر شده بود. وی اما در توجیه این محدودیت جدید، پوشیدن عبا را نقض قوانین سخت سکولار توصیف کرد که در زمینه آموزش در این کشور اعمال می‌شود.

تصمیم جدید دولت در جناح راست و راست افراطی، مورد استقبال واقع شده است. اما در جناح چپ واکنش‌ها به این موضوع یک‌دست نبود؛ برخی مانند اولیویه وران، سخنگوی دولت امانوئل ماکرون پوشیدن عبا توسط برخی دانش‌آموزان مسلمان را «حمله سیاسی» به مدارس لائیک توصیف کرد و از این تصمیم دفاع کرد و  برخی دیگر مانند کلمانتین اوتن، نماینده حزب «فرانسه تسلیم‌ناپذیر» در مجلس ملی، در صفحه ایکس (توییتر) خود با «خلاف قانون اساسی» خواندن این ممنوعیت نوشت: «پلیس لباس تا کجا می‌خواهد پیش برود؟» یکی از اعضای حزب «Unbowed» هم در این رابطه گفت که پاریس به شکلی وسواس‌گونه جمعیت مسلمان ۵ میلیونی این کشور را نفی می‌کند.

طبق نظرسنجی ها منتشر شده مسلمانان فرانسه از مورد تبعیض‌ترین جمعیت‌ها در این کشور هستند؛ آن‌ها نه تنها از تبعیض دولتی رنج می‌برند، بلکه با حملات و نگرش‌های نژادپرستانه و اسلام هراسی سازمان یافته نیز دست‌وپنجه نرم می‌کنند. فرانسه که بیشترین جمعیت مسلمان در اروپا را دارد، در راستای اقدامات ضد اسلامی، از سال ۲۰۰۴ حجاب اسلامی را در مدارس دولتی ممنوع کرده است. در سال ۲۰۱۰ نیز پوشیدن روبند برای زنان مسلمان در انظار عمومی ممنوع شد. با این حال از سال 2015 و بعد حمله به دفتر مجله هتاک شارلی ابدو محدودیت ها علیه مسلمانان تشدید شد. از جمله تصمیمات جدید قانونی بود که در سال ۲۰۱۶ به تصویب رسید و پوشیدن حجاب در محل کار را ممنوع کرد. در سال ۲۰۱۷ هم قانونی تصویب شد که مسلمانان و مساجد را تحت نظارت شدید دولت قرار می‌دهد. وزیر کشور فرانسه اخیرا خبر داده بود که در چند سال اخیر۲۱ مسجد در این کشور بسته شده است. بر اساس گفته وزیر کشور فرانسه، برای نخستین بار در تاریخ فرانسه است که این تعداد از مساجد در این کشور بسته می‌شوند.

انتظار می رود تصمیم جدید وزارت آموزش فرانسه با مخالفت قشری گسترده از جامعه مسلمانان فرانسه مواجه شود. پیشتر دانشگاه «لیل» پس از بررسی هزار و ۷۴ مسلمانی که فرانسه را ترک کرده‌اند، اعلام کرد که بیش از دو سوم این افراد گزارش دادند که با هدف انجام آزادانه دین خود نقل مکان کردند، در حالی‌که ۷۰ درصد گفته‌اند برای جلوگیری از حوادث نژادپرستی و تبعیض، این کشور را ترک کردند. اکنون کشور فرانسه در قلب اروپا که از آن به عنوان مهد آزادی نام برده می‌شود، تبدیل به سیستمی شده است که ظاهرا محجبه بودن در آنجا جرم است. مسلمانانی که در سرزمین فرانک ها زندگی می‌کنند، طعم محدودیت‌ها و اعمال فشار مذهبی بر اقلیت‌های مسلمان را چشیده‌اند. موافقان این دست اقدامات افراطی دولت مدعی هستند که این ممنوعیت ها، کشور را از افراطی گرایی برحذر می‌دارد و مخالفان آن نیز می‌گویند که هدفی که در پس پرده این قانون نهفته است، گسترش حس اسلام هراسی و ایجاد خصومت علیه مسلمانان در کشور است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.