تحولات لبنان و فلسطین

عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده گفت: سوره نور یک طرح جامع و کامل در رابطه با عفت در خانه، جامعه و... است و هر طرحی بدون در نظر گرفتن آن تصویب شود شکست می‌خورد.

سوره نور الگویی کامل برای طرح عفاف و حجاب است/ مردان مراقب الفاظ خود باشند

فریبا علاسوند در نشست «پاکدامنی و پوشش در طرح قرآنی خداوند» که در پژوهشکده زن و خانواده برگزار شد، با اشاره به به اتفاقات سال گذشته در مساله حجاب گفت: عفاف و حجاب یک مسئله تمدنی تاریخی است و همواره در طول تاریخ اختلافاتی در این موضوع وجود داشته است و قبل از انقلاب نیز شاهد این جریان‌ها بودیم.

وی با بیان اینکه در غرب نیز این مساله به نوعی دیگر مطرح است، تصریح کرد: تمام اختلافات سقط جنین، همجنس‌گرایی و... جزئی از همان منازع تمدنی و تاریخی است.

عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده ادامه داد: گاهی این مباحث در آنجا پررنگ‌تر هم هست. همیشه یکی از موضوعات مطرح در انتخابات غربی‌ها هم‌جنس‌گرایی و سقط جنین است، پس تقلیل آن جمهوری اسلامی یک بحث انحرافی است.

وی با اشاره به لایحه عفاف و حجاب بیان کرد: قرآن کریم به مهم‌ترین و معتبرترین منبع برای لوایح قانونی لایحه عفاف و حجاب است و سوره نور همه ارکان لازم برای ساماندهی وضعیت عفاف و حجاب در جامعه را دارد که متأسفانه به آن توجه کمی شده است.

علاسوند با بیان اینکه قرآن کریم مرزهای معنایی و مفهومی در زمینه عفاف و حجاب را تعریف کرده است، اضافه کرد: در برخی کشورها شاهد تحریف مفاهیم عفت عمومی، پوشش و حجاب هستیم در حالی که قرآن به آن اشارات فراوان دارد.

وی با اشاره به اینکه قرآن بارها به مسئله پاکدامنی اشاره کرده است، گفت: سوره نور یک طرح جامع و کامل در رابطه با عفت در خانه، جامعه و... است و هر طرحی بدون در نظر گرفتن آن تصویب شود شکست می‌خورد.

استاد حوزه علمیه خواهران با اشاره به آیه نور بیان کرد: اگر انسان از طغیان غریزی و جنسی خلاص نشود و نورانیت در او ایجاد نشود، مسیرش برای حرکت به سمت خدا محقق نمی‌شود. این تاریکی گناه و فحشا از هر تاریکی دیگری تأثیرگذارتر است و انسان باید ابتدا درونش به پاکدامنی برسد.

وی اشاره به اینکه دین یک ایدئولوژی بزرگ رفتاری است، اظهار کرد: بیان شده است با ازدواج نیمی از دین کامل می‌شود؛ یعنی نیمی از دین ما متاثر از طغیان‌های غریزی است و اگر انسان‌ها ازدواج کنند نیمی از راه دین داری را رفته‌اند.

علاسوند گفت: سوره نور با «ما انزلنا» شروع می‌شود، امروزه بحث‌‎های زیادی در رابطه آموزش‌های جنسی در جهان مطرح است. قرآن کریم سوره‌ای دارد که سوره آموزش جنسی ماست و ما باید این‌ها را آموزش دهیم و این حرف جدیدی نیست.

پژوهشگر خانواده اضافه کرد: این سوره در ابتدا به ما یک سیاست می‌دهد که باید پیرامون مسئله عفاف اجتماعی، خانوادگی و فردی آموزش بدهیم و در آیه دوم انتهای مسیر بی‌عفتی را نشان می‌دهد و به نوعی آخر آن را در اول می‌گوید.

وی با اشاره به اینکه ما لایحه عفاف و حجاب نمی‌نویسیم بلکه فقط لایحه حجاب می‌نویسیم، تصریح کرد: آیات حجاب در تمام این سوره یک آیه است و محور اصلی این ۲۱ آیه بحث تهمت‌های ناموسی است که هیچوقت روی این مسئله کار اساسی نشده است.

علاسوند با اشاره به اهمیت قرآن به امنیت فضای روانی جامعه عنوان کرد: قرآن نسبت مسئله تهمت‌های ناموسی حساس است و چندین آیه درباره مردهایی است که به زن‌های خود حرف‌های ناروا می‌زنند. باید در آموزش جنسی به این مساله توجه شود و نباید یک مرد مسلمان کلمات سخیف، جنسی و زشت به زنان پاکدامن جامعه بگوید. در جامعه‌ای که به راحتی این کلمات را رد و بدل می‌شود از نظر قرآن، عفیف نیست.

وی با تاکید بر اینکه نباید از زنان، ام الفساد بسازیم و به راحتی الفظ رکیک به آن ها نسبت بدهیم، بیان کرد: نباید همه مشکلات اخلاقی را به زنان نسبت بدهیم برخی از مردان معتقد هستند که اگر زنی پوشش کاملی ندارد مشکلات اخلاقی هم دارد در حالی که قرآن می‌گوید رای به فساد ندهید. وقتی به افراد برچسب بدکاره بودن بزنیم این مسئله بی تردید آن‌ها را برای این کار آماده‌تر می‌کند.

وی با اشاره به آیه «إِنَّ الَّذِینَ یُحِبُّونَ أَنْ تَشِیعَ الْفَاحِشَةُ فِی الَّذِینَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ فِی الدُّنْیَا وَالْآخِرَةِ وَاللَّهُ یَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ»، گفت: برخی می‌خواهند فحشا بین مومنین رواج پیدا کند و خداوند می‌گوید علت آن را می‌دانم.

عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده ادامه داد: این آیه شامل تمام افرادی که در رسانه این موارد را ترویج می‌دهند، کلمات سخیف در ادبیات‌شان استفاده می‌کنند و کسانی که به راحتی راجع به این مسائل صحبت می‌کنند می‌شود.

علاسوند گفت: بخشی از این علاقه‌مندی به اشاعه فحشا زمانی اتفاق می‌افتد که آن عمل از عنوان فحشا بودن خارج می‌شود و حتی متدینین یادشان می‌رود که این کلمه، کلمه زشتی است و نباید گوش‌ها به این کلمات عادت کنند.

وی اضافه کرد: برخی سعی می‌کنند که سقط جنین را با عناوینی مانند بدن من انتخاب من و... از مفهوم قتل بودن خارج کنند و به آن آبرو بدهند، قرآن کریم در رابطه با این موارد تعبیر فحشا و منکر را به کار می‌برد و می‌فرماید این استراتژی، استراتژی شیطانی است.

استاد حوزه علمیه خواهران یادآور شد: برخی بیان می‌کنند حجاب در قرآن در دو جا به کار رفته است یکی در جایی که می‌گوید اگر از زنان پیامبر چیزی خواستید، از پشت حجاب یعنی پرده بخواهید و دیگری درباره پنهان شدن خورشید پشت حجاب است. درحالی که باید تبیین می‌شد که حجاب در قرآن جلباب است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.