تحولات لبنان و فلسطین

یک نماینده مجلس پیرامون بحران تشدید ناترازی بنزین اظهار کرد: ناترازی بنزین و واردات آن، ما را در آینده به بن بست می‌رساند و گرفتار می‌کند. در واقع ما برای چیزی ارز مصرف می‌کنیم که می‌توانیم با اتخاذ راهکارهای مناسب از مصرف بی رویه اش جلوگیری کنیم. این شرایط به نفع کشور نیست و باید اصلاح شود.

روند فعلی در زمینه‌ ناترازی بنزین قابل تداوم نیست؛ در آینده‌ نزدیک زمین گیر می‌شویم

طبق آمار وزارت نفت، میانگین مصرف بنزین از ابتدای سال تا اواخر شهریور معادل ۱۱۶ میلیون لیتر در روز بوده است. این رقم در مقایسه با میانگین مصرف مدت مشابه در سال گذشته ۱۳.۵ میلیون لیتر در روز افزایش یافته است.

آمار گمرک نیز نشان می‌دهد که صادرات بنزین ایران در سال ۱۴۰۱ تقریبا صفر بوده و حتی در حال حاضر هزینه ۳ میلیارد دلاری برای واردات بنزین در سال آتی در بودجه پیش بینی کرده ایم. بدین ترتیب با فرض تراز بودن بنزین در سال گذشته، امسال ناترازی بنزین به میزان ۱۳.۵ میلیون لیتر در روز می‌رسد.

با توجه به مسائلی که در بالا گفته شد، ضرورت چاره اندیشی در ارتباط با ناترازی بنزین در کشورمان به وضوح احساس می‌شود. راهکارهای متعددی برای حل این مشکل مطرح شده است. یکی از راهکارهای پیشنهاد شده این است که ظرفیت سی ان جی و پالایشگاهی کشور را افزایش دهیم. استفاده از خودروهای کم مصرف و با کیفیت خارجی نیز از دیگر راهکارهاست. نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و شخصی کشور نیز راهکار دیگری است که مطرح می‌شود.

به زعم کارشناسان، افزایش ظرفیت سی ان جی کشور به تنوع سبد سوختی مان منجر می‌شود و به لحاظ امنیت انرژی اهمیت دارد. به زعم این افراد، بستر برای استفاده‌ بیشتر از سی ان جی در کشور فراهم است و از طریق برنامه ریزی‌های دقیق می‌توانیم این امر را تحقق ببخشیم.

 کیومرث سرمدی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در خصوص مشکل ناترازی بنزین و لزوم چاره اندیشی برای این مشکل با اشاره به این موضوع که مسئله‌ ناترازی بنزین در کشور جدی است و هر ساله بر وخامت موضوع افزوده می‌شود، تصریح کرد: اگر راهکارهای مناسب و اساسی برای حل مشکل ناترازی بنزین در پیش نگیریم، مجبوریم هر ساله هزینه‌ گزافی برای واردات بنزین بپردازیم.

وی ادامه داد: ناترازی بنزین و واردات آن، ما را در آینده به بن بست می‌رساند و گرفتار می‌کند. در واقع ما برای چیزی ارز مصرف می‌کنیم که می‌توانیم با اتخاذ راهکارهای مناسب از مصرف بی رویه اش جلوگیری کنیم. این شرایط به نفع کشور نیست و باید اصلاح شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس خاطرنشان کرد: خودروهای فرسوده بخش مهمی از مشکل ناترازی بنزین را در کشور به وجود آورده اند. اقداماتی در این رابطه به اجرا گذاشتیم اما سیاست‌ها تداوم نداشت و رها شدند. لازم است در حوزه‌ نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و شخصی کشور نیز کارهای اساسی انجام دهیم و سیاست گذاری‌های صحیح داشته باشیم.

سرمدی گفت: چند میلیون خودروی فرسوده در سطح کشور تردد می‌کنند که علاوه بر دامن زدن به مشکل ناترازی بنزین در کشور به سلامت شهروندان نیز آسیب می‌زنند. این خودروها هزینه‌های جانبی متعددی برای کشور ایجاد می‌کنند و بسیار مشکل زا هستند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس خاطرنشان کرد: پرمصرف بودن خودروهای داخلی نیز بر گستره‌ مشکل افزوده اند. متاسفانه خودروهایی که در کشور مورد استفاده قرار می‌دهیم، چند برابر استاندارد جهانی مصرف انرژی دارند. به این ترتیب، هدررفت بنزین را در سطح کلان داریم. اصلاح کیفیت خودروهای ساخت داخل و کاهش مصرف آن‌ها می‌تواند به ما در کاهش مصرف بنزین کمک کند.

وی ادامه داد: تنوع بخشی به سبد سوختی کشور می‌تواند راهکار مناسبی برای حل مشکل ناترازی بنزین در کشور باشد. خودروهای برقی، هیبریدی، گازسوز و ال پی جی سوز می‌توانند در کشور مورد استفاده قرار بگیرند و از وابستگی شدید ما به بنزین بکاهند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس خاطرنشان کرد: راهکارهای متعدد و عملیاتی در حوزه‌ حل مشکل ناترازی بنزین وجود دارد. تنها نیاز به اراده‌ حاکمیتی داریم که در راستای رفع این مسئله سیاست گذاری‌های صحیح انجام و اجرا شود. در غیر این صورت، در آینده نزدیک با مشکلات لاینحلی مواجه خواهیم شد.

سرمدی تأکید کرد: اگر با شرایط فعلی پیش برویم و چاره اندیشی اساسی نداشته باشیم. ممکن است در آینده زمین گیر شویم و به بن بست برسیم. به نحوی که نمی توانیم مشکل را با واردات و سایر اقدامات حل کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.