پیشنهاد سردبیر

ایالات متحده آمریکا  قصد بازگشایی جبهه جدیدی در قفقاز جنوبی علیه روس ها را دارند. همچنین با ارائه کمک های تسلیحاتی جدید خود به اوکراین به ادامه جنگ روسیه اوکراین اصرار می ورزند .

پشت پرده هشدار بایدن به پوتین چیست؟

با گذشت بیش از 22 ماه از جنگ روسیه-اوکراین همچنان اخبار جدیدی از جبهه های جنگ و نشست های  خبری و بیانیه‌های مقامات طرف‌های شرقی و غربی از ادامه جنگ منتشر می‌شود . میخاییل گالوزین معاون وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه با خبرگزاری روسی اسپوتنیک عنوان کرد : آمریکایی ها گشودن جبهه دوم در منطقه قفقاز جنوبی علیه روسیه را بررسی می کنند . وی همچنین افزود : ایالات متحده و شرکای زیردست آن در ناتو از ادامه جنگ علیه روسیه استقبال و حمایت می کنند که همه اینها باعث تاخیر در حل و فصل مناقشات را باعث می شود؛ روسیه هرگز از مذاکره با اوکراین امتناع نکرده و همواره از راه حل سیاسی دفاع می کند ، اما برای اجرای کامل اهداف تعیین شده انتخاب دیگری جز انجام عملیات نظامی نداشته‌ایم . این سیاستمدار ارشد روس تصریح کرد : کیف همچنان مانند یک جنگ طلب فکر می‌کند و قصد ادامه جنگ تا پایان پیروزمندانه و موفق را دارد که "به منزله جنگ تا پایان جان آخرین نظامی اوکراینی " می‌باشد .

این اظهارات معاون وزیر امور خارجه روسیه در حالی مطرح می‌شود که چهارشنبه هفته گذشته کاخ سفید جدیدترین بسته کمک‌های نظامی خود به اوکراین تایید کرد . ارزش این کمک‌ها 250 میلیون دلار می‌باشد که شامل سلاح‌های ضد هوایی ، گلوله‌های توپخانه و مهمات سبک هستند . "اما در این بین پایگاه خبری پولیتیکو روز پنجشنبه گذشته مدعی شد دولت جوبایدن و کشورهای غربی بی سروصدا راهبرد خود در جنگ اوکراین را تغییر داده اند و اکنون به جای پیروزی بر روسیه خواستار پایان جنگ ( صرفا ) از طریق مذاکره هستند ." 

"طبق گزارش پولیتیکو دولت جو بایدن در ابتدای این جنگ تاکید کرد تا هر زمان که لازم باشد از اوکراین حمایت می‌کند اما در حال حاضر می‌گوید تا زمانی که توانایی داشته باشد از این کشور حمایت می‌کند ؛ بسیاری از تحلیلگران وکارشناسان سیاسی معتقدند که تعدیل سیاست ایالات متحده در این موضوع را در واقع باید مقدمه‌ای بر آغاز مذاکرات صلح و آتش بس با روسیه دانست و در این راستا طرف اوکراینی با تاکید بر مواضع سیاسی-نظامی خود تلاش می‌کند زمان بخرد تا شاید در انتها بتواند روسیه را قانع به پذیرش درخواست‌های خود کند ".

هشدار رییس‌جمهور آمریکا به جنگ مستقیم با روسیه

در همین حال پایگاه خبری نیوزیک گزارش کرد جو بایدن طی اظهاراتی هشدار داده که در صورت موفقیت روسیه در جنگ با اوکراین، خطر درگیری مستقیم ایالات متحده آمریکا با فدراسیون روسیه وجود خواهد داشت؛ خطرات این جنگ بسیار فراتر از جنگ روسیه-اوکراین می باشد و می تواند بر پیمان ناتو، امنیت اروپا و روابط فرا آتلانتیک اثر گذار باشد. ما نمی توانیم متحدان و شرکای خود ( از جمله اوکراین ) را ناامید کنیم . ( پوتین ) به دنبال نابودی کشور اوکراین و تحت سلطه درآوردن مردم این کشور است که اقداماتش باید متوقف شود.

بایدن در عین حال تاکید کرد که اوکراینی‌ها توانستند توسط سامانه‌های پدافند هوایی ارائه شده از سوی آمریکا برخی موشک‌های شلیک شده را رهگیری کنند . روز جمعه در پی حملات هوایی گسترده روسیه به اوکراین حدود 110 فروند موشک به اوکراین اصابت کرده و بیمارستان‌ها ، ساختمان‌های مسکونی و یک مرکز خرید مورد هدف قرار گرفته است. مقامات اوکراینی ادعا کرده‌اند در پی این حملات حد اقل 31 شهروند کشته و 120 شهروند دیگر هم زخمی شده‌اند .

علت رفتارهای متناقض آمریکا

آمریکا با اینکه به مذاکرات پنهانی برای صلح با طرف روسی اصرار می‌کند ، ولی از تقویت و کمک‌های نظامی جدید جبهه‌های جنک اوکراین دریغ نمی‌کند. اخیرا حتی رییس جمهور ایالات متحده آمریکا ، از تهدید به جنگ مستقیم با روسیه حرف می‌زند؛ به اعتقاد آگاهان سیاسی علت این اقدامات متناقض به سه موضوع مرتبط می‌شود.

نخست: این اقدامات ایالات متحده می‌تواند، این شائبه را در ذهن تقویت ‌کند که هدف آمریکایی‌ها فشار به طرف‌ روسی برای امتیاز گیری بیشتر در سرمیز مذاکره با طرف اوکراینی باشد یا کمک به اوکراینی‌ها برای به دست آوردن موقعیت بهتر در جنگ و در نهایت رسیدن به خواسته‌هایشان در فرآیند صلح پیشنهادی حتی با حداقل امیتاز، که برای مقامات کیف به ویژه برای شخص زلنسکی رییس جمهور اوکراین، می‌تواند یک پیروزی و دستاورد ( ولو ناچیز ) محسوب شود. به طور منمونه بتواند مناطق لوهانسک و دونتسک که تحت تصرف روس ها می باشد را پس بگیرد ( هرچند که بعید است روس‌ها این مناطق را باز پس بدهند ) .

دوم : این اقدامات ایالات متحده می‌تواند، راهبرد فشار به طرف‌های غربی به خصوص هم پیمانان خودش در پیمان ناتو، اتحادیه اروپا و یا حتی سایر کشورهای غربی و غیر غربی برای کمک‌های نظامی یا پشتیبانی‌های غیرنظامی ( لجستیکی ) به جبهه‌های جنگ اوکراین یا همراهی صرفا سیاسی ( دیپلماتیک ) حتی نمایشی در رسانه‌ها باشد . به طور نمونه همراهی کشورهایی مانند ژاپن و یا عربستان در عرف-ادبیات سیاسی یا بیانیه های سیاسی از طرف وزارت خارجه این کشورها به صورت دوره‌ای یا پیوسته که بتواند ضریب فشار و هجمه رسانه‌ای علیه روس‌ها را افزایش دهد. این کار هم، در واقع برای تحت فشار گذاشتن روسیه در ایجاد محیط مادی- معنوی مذاکرات صلح که منتهی به اتمام جنگ شود ( ضمن اینکه این کار می‌تواند کشورهای دوست و متحدان روس‌ها را از این کشور به دلایل سیاسی دور کند. هرچند که غربی‌ها تاکنون موفق به انجام این کار نشده اند و به غیر از تعداد معدودی از کشورها، مقامات کرملین توانسته اند رابطه سیاسی ، نظامی و اقتصادی خودشان را با سایرکشورها به خصوص در منطقه غرب آسیا تثبیت و تقویت کنند).

سوم: این اقدامات ایالات متحده می‌تواند، برای عصبانی کردن روس‌ها و تغییر و تشکیک در موجودیت محاسبات راهبردی آنها در جنگ و ادامه جنگ‌که بر اقتصاد آنها اثر منفی گذاشته است شود؛ چرا که پس از جنگ ارزش "روبل "واحد پولی فدراسیون روسیه چندین بار کاهش داشته و اقتصاد این کشور را دچار تزلزل کرده است و در ادامه می تواند باعث کاهش اعتماد شهروندان این کشور به حکومت این کشور شود . ناگفته نماند که انتخابات ریاست جمهوری روسیه 2024 موضوعی است که مقامات کاخ سفید با موقعیتی که از انتخابات به دست می‌آورند مترصد فرصتی برای ضربه زدن به روس‌ها با دستآویز قرار دادن حاشیه‌های جنگ اوکراین می باشند .

لازم به ذکر است که شرایط جنگ اوکراین تا حدودی به شرایط جنگ غزه نیز مرتبط می‌شود ؛ چرا که آمریکایی‌ها لاجرم بارها از بودجه‌ها و بسته‌های کمک تسلیحاتی به اوکراین به خاطر منافع رژیم صهیونیستی چشم پوشی کرده اند . حتی این جنگ 22 ماهه روسیه-اوکراین موجب افزایش تنش و اختلاف اعضای ناتو شده است؛ چرا که طرف‌های غربی تاکنون میلیاردها دلار کمک نظامی و تسلیحاتی به اوکراین ارائه کرده‌اند .

خبرنگار: حمید اسدی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.