تحولات لبنان و فلسطین

در حالی که وزارت آموزش و پرورش از پایان رتبه‌بندی معلمان و رسیدگی به اعتراض آن ها خبر داده است، برخی معلمان جدیدالورود پرسش‌ها و ابهام‌هایی در این زمینه دارند که به گفته سخنگوی این وزارتخانه، این موارد در سامانه گفت‌وگو مطرح می‌شود.

ابهامات معلمان در رتبه‌بندی چگونه پیگیری شود؟

وزارت آموزش و پرورش دوم دی پایان رتبه بندی معلمان و رسیدگی به اعتراضات آنان را اعلام و تاکید کرد که از این پس رتبه بندی فرهنگیان بر اساس آیین نامه مصوب انجام می شود.

این وزارتخانه در عین حال از طراحی سامانه گفت‌وگو در پایگاه اینترنتی وزارت آموزش و پرورش خبر داد که برای رفع سوالات و ابهامات کسانی که درباره رتبه بندی ابهام دارند، در این سامانه به همه پرسش‌ها پاسخ داده شود.

در این ارتباط، علی فرهادی، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: سامانه اعتراض به رتبه بندی به تازگی بسته شده است اما اگر فردی سوالی در این زمینه دارد، می‌تواند آن را در سامانه گفت‌وگو مطرح کند تا کارشناسان به آن ها پاسخ دهند.

وی این پرسش ها و ابهام ها را شامل موضوعاتی دانست که مغفول مانده یا در چارچوب اعتراضات به مدرکی رسیدگی نشده است.

فرهادی توضیح داد: سامانه گفت و گو به سوال معلمان پاسخ می دهد؛ اگر فرد از پاسخ ارایه شده قانع نشد و باز هم ابهام داشت، می تواند بار دیگر در سامانه سوال خود را مطرح کند.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: اگر مشخص شد که موضوعی در رتبه بندی مغفول مانده و یا به سند جدیدی برسیم به طوری که معلوم شود ما دچار خطا شده ایم، آن را بررسی می کنیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه پیشتر اعلام شده بود اگر فردی اعتراض به رتبه بندی را ثبت نکرده باشد، دوباره برای ثبت اعتراض به او فرصت داده می شود، گفت: این موضوع مربوط به معلمان جدید است که به تازگی کار خود را آغاز کرده اند و براساس آیین‌نامه رتبه‌بندی به تدریج مشمول رتبه‌بندی می‌شوند و بنابراین ناظر به اعتراضات معلمان نیست.

گفتنی است طرح رتبه بندی معلمان هدف ارج نهادن به نظام تعلیم و تربیت و ترمیم حقوق فرهنگیان و اعمال تجربیات، توانمندی ها و شایستگی های معلمان در احکام استخدامی آنان در برنامه ششم توسعه به عنوان تکلیف قانونی مصوب شد اما اجرای آن در دولت گذشته به تعویق افتاد و سرانجام با دستور و پیگیری آیت الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور در دولت سیزدهم اجرایی شد.

رضا مراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش در این باره گفته است: دولت سیزدهم قانون رتبه‌بندی فرهنگیان را با ۴۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار اجرا کرد و ۲۶ درصد حقوق دریافتی معلمان به دلیل اجرای این قانون است.

به تازگی علی محبی، رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش از تدوین آیین نامه جدید رتبه‌بندی معلمان خبر داده است که بر اساس آن معلمان علاوه بر ارزیابی هر چهار سال یک بار برای ارتقای رتبه، همانند استادان دانشگاه و برای کسب «پایه علمی» هر سال ارزیابی شوند و بر اساس عملکرد سالیانه خود «پایه علمی» کسب کنند.

وزارت آموزش و پرورش از نظر تعداد نیروی انسانی، بزرگترین دستگاه اجرایی کشور محسوب می شود که حدود ۲.۵ میلیون نیروی شاغل و بازنشسته دارد که حدود یک میلیون نفر از آن ها معلم هستند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.