«مهدی قیصری نیک» برایمان از آثار اهدایی حاج‌قاسم به رهبر معظم انقلاب اسلامی سخن گفت که این آثار از طریق ایشان به موزه‌های آستان قدس رضوی اهدا شده است.

یادگارانی از «سردار دل‌ها» در این قطعه از بهشت

سیزدهم دی ماه، سالگرد عروج و شهادت سردار دل‌ها سپهبد پاسدار شهید حاج‌قاسم سلیمانی است. این سردار سلحشور سپاه اسلام و اسوه کم‌نظیر جبهه مقاومت، شاید برای بسیاری از ایرانیان و آزادگان جهان، تا پیش از شهادتش کمتر شناخته شده بود. حاج‌قاسم با اعمال، رفتار، کردارش، جانفشانی‌هایش، مردمی بودنش، رزمنده بودنش و در نهایت با شهادتش، یادگاری‌های بسیاری در دل‌های ایرانیان و آزادگان جهان باقی گذاشت. در این میان اخلاص و اعتقاد او در ابراز ارادت به ساحت مقدس امام هشتم(ع) و در تشرف‌های او به این قطعه از بهشت برای زیارت مضجع نورانی امام مهربانی‌ها نیز قابل توجه بوده که به زبان قابل توصیف و بیان نیست. اکنون و در چهارمین سالگرد شهادت این سردار سرافراز سپاه اسلام، معاون امور موزه‌ها و گنجینه‌های فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی به یادگاری‌های باقیمانده از حاج‌قاسم در حرم مطهر رضوی اشاره می‌کند.

«مهدی قیصری نیک» برایمان از آثار اهدایی حاج‌قاسم به رهبر معظم انقلاب اسلامی سخن گفت که این آثار از طریق ایشان به موزه‌های آستان قدس رضوی اهدا شده است. در ادامه با برخی از این آثار به اختصار آشنا می‌شوید.

یکی از نفایس اهدایی شهید حاج‌قاسم سلیمانی به رهبر معظم انقلاب که در گنجینه رضوی موجود است، مصحف شریف قرآن با دستخط ابن‌نور محمد است که در سال ۱۲۸۷هجری قمری کتابت و در مرداد ۱۳۹۸ وقف گنجینه رضوی شده است.

از دیگر نفایس اهدایی سردار حاج‌قاسم سلیمانی که در گنجینه رضوی نگهداری می‌شود، نسخه خطی کَنزُ اللُغات؛ فرهنگ عربی ‌به ‌فارسی اثر محمد بن عبدالخالق به خط نستعلیق است. این کتاب فرهنگ عربی به فارسی است و در تاریخ ۹۲۰ هجری قمری کتابت شده است.

سومین نسخه اهدایی شهید حاج‌قاسم سلیمانی به رهبر معظم انقلاب موجود در گنجینه رضوی، کتاب خطی ارشادُ العقلِ السلیم اثر محمد بن محمد به خط نسخ است که در قرن ۱۱ هجری قمری کتابت شده و در مرداد ۱۳۹۸ به آستان مقدس رضوی اهدا شده است.

پرچم‌ گنبد مطهر حرم‌های منور حضرت امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل العباس(ع) از دیگر آثار اهدایی شهید حاج‌قاسم سلیمانی است که به دست این شهید بزرگوار تقدیم رهبر معظم انقلاب شده و توسط ایشان به موزه آستان قدس رضوی اهدا شده است.

عصای ارزشمندی از جنس عاج و چوب آبنوس و همچنین یک نشان و دو پلاک طلای یادبود مزین به تصویر سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی موجود در موزه رضوی از دیگر آثار ارزشمند مرتبط با این شهید بزرگوار است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.