دکتر محمود واعظی برگزاری کنگره جهانی امام رضا(ع) را حرکتی در جهت تأسی به سیره و آموزه‌های رضوی عنوان کرد که نیاز انسان امروز است.

کنگره جهانی امام رضا(ع)، حرکتی در جهت تأسی به سیره و آموزه‌های رضوی

دکتر محمود واعظی استاد دانشگاه، با بیان اینکه اسلام به عنوان یک مکتب جهانی باید برای همه زمان ها حرفی برای گفتن داشته باشد، گفت: پیش‌بینی می‌شود در یکی دو دهه آینده اسلام به عنوان اولین دین در جهان مطرح شود، اسلام فراگیرترین دین جهانی خواهد بود پس نیاز است نقش  امامان و راهبران این مکتب را مورد بررسی قرار دهیم و به تناسب نیازهای روز از آموزه‌های دینی و رضوی بهره‌برداری کنیم.
وی افزود: شرایطی که امام رضا(ع) در آن بسر می‌بردند یکی از شاه بیت‌های تاریخ اسلام است. منش، سیره و آموزه‌های رضوی نیاز امروز جامعه جهانی است و این آموزه‌ها می تواند پاسخگوی نیازهای امروز جامعه بشری باشد. 
وی با بیان اینکه شخصیت‌ها، گروه‌ها، فرقه‌ها و مذاهبی که در دوران رسول خدا حضور داشتند در دوران امام رضا(ع) چندین برابر افزایش یافتند، افزود: تضارب آرا در دوران امام رضا(ع) فراوان بود و امام(ع) با استدلال و با تکیه بر عقلانیت با فرقه‌ها و مذاهب مختلف گفت و گو و مناظره می‌کردند.
این استاد دانشگاه ادامه داد: اگر غرب در 200 سال اخیر منادی گفت‌وگو و دیالوگ شده است، در مکتب اسلام و تشیع قرن‌ها قبل این اتفاق‌ها افتاده و مناظره، گفت‌وگو و تعامل با دیگران میراث رسول الله برای ماست که در دوران امام رضا(ع)  به اوج خود رسید. گفت و گوهایی که در آن دوران مثل یک رسانه جهانی برای مکتب اسلام و مذهب شیعه عمل می‌کرد. هر چه به این بحث‌ها بیشتر بپردازیم برای ما سرمایه است.
این استاد دانشگاه ادامه داد: در جهان امروز که بیشتر از هر زمانی تضارب آرا وجود دارد و با ابزار رسانه و در فضای مجازی می‌خواهند اندیشه‌های خود را به مردم جهان تحمیل کنند بیش از هر زمانی نیاز داریم که ویژگی‌های شخصیتی، روشی و آموزه های حضرت رضا(ع) را برای مردم جهان تبیین کنیم. 
دکتر واعظی با تاکید بر اینکه شعار« عدالت برای همه ظلم به هیچکس» که برای کنگره جهانی امام رضا(ع) انتخاب شده نیاز و دغدغه دوران معاصر ماست، تصریح کرد: این  شعار همه گیر، جهانی و دغدغه همه ادیان و مذاهب به ویژه در دوران معاصراست.
وی با اشاره به اینکه اعتقاد به عدالت و مبارزه با ظلم باوری است که همه ادیان و مذاهب با همه تفاوت هایی که دارند به آن معتقدند، اظهار داشت: این مفاهیم فطری و جهانی است و ما هرچه برای تبیین این مفاهیم سرمایه‌گذاری کنیم  در حقیقت برای مکتب اهل بیت سرمایه‌گذاری کرده‌ایم.
واعظی به اهمیت برگزاری کنگره جهانی امام رضا(ع) اشاره کرد و افزود: ما به تاسی از سیره امام رضا(ع)، در این دوران می‌توانیم با استدلال، عقلانیت و با تکیه بر آموزه‌های رضوی در نشست‌های مختلف علمی مثل کنگره امام رضا(ع)  اندیشه‌های اسلامی را تبیین کنیم. امام رضا(ع) می فرمایند:«اگر محاسن کلام مارا درک کنند از ما تبعیت می کنند» بنابر این در زمان حاضر  این گفت و گو و تعامل با ادیان و مذاهب دیگر که روش و منش رضوی بوده است می تواند تفکرات اهل بیت و امام رضا(ع) را به جهان امروز معرفی کند.
گفتنی است؛کنگره جهانی حضرت رضا(ع) به میزبانی آستان قدس رضوی روزهای 24 و 25 اردیبهشت ماه در تالار قدس آستان قدس حرم مطهر رضوی در مشهد برگزار می‌شود.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.