رئیس انجمن واردات ایران: هر کسی که کار اقتصادی انجام می دهد، باید مسائل اقتصادی اش شفاف باشد. در همین راستا، اقدام سامانه جامع تجارت برای اطلاع از موجودی انبارطلافروشان منطقی است.

مخالفت طلافروشان با شفافیت چه در سامانه جامع تجارت چه در سامانه مؤدیان به هیچ وجه منطقی نیست

به عقیده ی بسیاری از کارشناسان اقتصادی، نظام حکمرانی در ایران با مشکلاتی از قبیل ناعدالتی در اخذ مالیات، عدم شفافیت در حوزه ی جریان کالا، پایین بودن درآمدهای مالیاتی کشور نسبت به تولید ناخالص ملی و در نتیجه کسری عملیاتی بودجه مواجه است.

به منظور حل این مشکلات دولت سیزدهم اقداماتی را در دستور کار قرار داد. اجرای قانون سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی از مهم ترین کارها بود. در این چارچوب، دستگاه های کارت خوان تمامی کسب و کارها به سامان متصل شدند و تراکنش ها و میزان درآمد افراد مشخص شد.

بسیاری از کارشناسان بر این عقیده اند که شفاف سازی فضای اقتصادی کشور در نهایت به نفع اقتصاد است و بستر را برای کنترل فعالیت های غیرقانونی فراهم می کند. پیاده سازی سامانه مودیان با موفقیت انجام شد و این سامانه در حال حاضر فعال است. البته به گفته مودیان این سامانه نواقصی دارد که باید برطرف شود.

یکی دیگر از سامانه هایی که در راستای شفاف سازی عملکرد فعالان اقتصادی در کشور در دستور کار قرار گرفته، سامان جامع تجارت ایران است. این سامانه مورد اعتراض طلافروشان قرار گرفته است.

به گفته کارشناسان، سامانه جامع تجارت ایران یک سامانه مالیاتی به شمار نمی رود. اما از اطلاعات این سامانه می توانیم در مالیات گیری استفاده کنیم. این سامانه قواعدی همچون لزوم اعلام موجودی انبار و دارایی طلافروشان و اعلام اینکه طلای وارداتی در زیرشبکه به چه کسانی فروخته شده است، دارد.

نظرات علیرضا مناقبی، رئیس انجمن واردات کشور را در خصوص مخالفت طلافروشان با سامانه جامع تجارت ایران را در ادامه می خوانید.

مناقبی در خصوص مخالفت طلافروشان با سامانه جامع تجارت ایران و نه سامانه مودیان تصریح کرد: در شرایطی که کارمندان و کارگران در ردیف اول مالیات دهی هستند و مرتب مالیات شان را پرداخت می کنند، فعالان اقتصادی نیز باید مالیات بدهند. هر کسی در جایگاه خودش باید مالیات بپردازد و مخالفت با سامانه های مالیاتی و تجاری کشور منطقی نیست.

 از این کارشناس اقتصادی در خصوص این موضوع که سامانه تجارت به دنبال شفاف سازی موجودی انبار و دارایی طلافروشان است، سوال کردیم و وی در پاسخ گفت: در این سامانه گفته نشده است که دارایی و میزان طلای موجود در انبارها به رویت برسد، بلکه هدف این است که موجودی انبار طلافروشان مشخص شود.

وی ادامه داد: ادعای طلافروشان مبنی بر اینکه اگر موجودی انبارشان را اعلام کنند به لحاظ امنیتی برایشان مشکل ساز می شود، منطقی نیست. اگر این طور باشد، هیچ کسب و کاری نباید موجودی اش را اعلام کند، چون این موضوع برایش به لحاظ امنیتی مسئله ساز می شود.

مناقبی گفت: هر کسی که کار اقتصادی در کشور انجام می دهد، باید به دولت پاسخگو باشد. البته نیاز است که دولت هم کار مالیات ستانی را به درستی انجام دهد. در این زمینه نقص داریم که باید برطرف شود. اما این مسئله ای دیگر است.

وی ادامه داد: در شرایطی که کارمندان و کارگران در ردیف اول مالیات دهی هستند و مرتب مالیات شان را پرداخت می کنند، فعالان اقتصادی نیز باید مالیات بدهند. هر کسی در جایگاه خودش باید مالیات بپردازد و مخالفت با سامانه های مالیاتی و تجاری کشور منطقی نیست.

رئیس انجمن واردات ایران گفت: در خصوص این موضوع که سامانه هایی همچون سامانه مودیان به نفع کشور و نظام مالیات ستانی کشور هستند، شکی نیست. ایجاد شفافیت فضای اقتصادی کشور یک ضرورت است. هر کسی که کار اقتصادی در کشور انجام می دهد، باید مسائل اقتصادی اش شفاف باشد. در همین راستا، اقدام سامانه جامع تجارت ایران مبنی بر تلاش برای اطلاع از موجودی انبار طلافروشان منطقی است.

مناقبی در پایان تأکید کرد: اطلاعات یک اصل اساسی در مالیات ستانی به شمار می روند. دسترسی به این اطلاعات نیز از طریق سامانه ها امکان پذیر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.