با طولانی شدن جنگ میان روسیه و اوکراین، انجام مذاکرات صلح همیشه به میان آمده اما هنوز اجرایی نشده است.

مذاکرات صلح میان روسیه و اوکراین؛ شاید وقتی دیگر

به گزارش قدس آنلاین، اولین بار مذاکرات صلح بین روسیه و اوکراین در بهار ۲۰۲۲ شکست خورد و هر دو طرف یکدیگر را به طرح خواسته‌ های غیرقابل قبول متهم کردند. پوتین گفته است که هیئت اوکراینی ابتدا با برخی از شروط روسیه از جمله بی طرفی موافقت کرد، اما سپس به طور ناگهانی مذاکرات را به حالت تعلیق درآورد.

این در حالی است که کشورهایی مانند مجارستان، چین و هند هم تلاش کردند تا در قالب گفت و گو روسیه و اوکراین را به میز مذاکره صلح سوق دهند اما هنوز در اجرای این ایده موفقیتی حاصل نشده است.

از سوی دیگر «دیمیتار گلاوچف» نخست وزیر موقت بلغارستان گفت: این کشور در نشست آتی سران ناتو در واشنگتن خواستار برگزاری گفت‌ و گوهای صلح میان روسیه و اوکراین شده و برای میانجیگری میان آنها اعلام آمادگی خواهد کرد.

اما خبر رسید که آندری رودنکو، معاون وزیر خارجه روسیه گفته است که اوکراین باید موضع منطقی‌ تری برای از سرگیری مذاکرات صلح اتخاذ کند.

او درباره گزارش اخیر مبنی براینکه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و همتای چینی او، شی جین‌ پینگ، انتظار دارند مذاکرات صلح تا پایان سال ۲۰۲۴ آغاز شود، توصیه کرد از «تعیین ضرب الاجل یا تعیین جدول زمانی خاص خودداری شود».

این دیپلمات روس با این حال تاکید کرد که «پیشنهادات ارائه شده از سوی مقامات اوکراینی که از خارج کنترل می‌ شود، نمی‌تواند مبنایی برای مذاکره جدی باشد».

روزنامه اسپانیایی ال پاییس گزارش داد که ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان به مقامات اتحادیه اروپا اطلاع داده است پوتین و شی پیش بینی مذاکرات صلح را قبل از پایان سال دارند. نه مسکو و نه پکن این ادعا را تایید نکرده‌ اند.

اوربان، منتقد سرسخت موضع اتحادیه اروپا در قبال درگیری اوکراین، اخیراً سفرهایی به کی‌ یف، مسکو و پکن انجام داد و آن را «مأموریت صلح» توصیف کرد. پس از سفر هفته گذشته اوربان به مسکو، پوتین مجدداً بر شرایط صلح ژوئن خود تأکید کرد و اظهار داشت که به جای آتش‌ بس موقت، خواستار پایان جامع و نهایی درگیری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.