دبیر کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: پس از اجرا شدن مالیات بر معاملات مکرر و مالیات بر عایدی سرمایه قراردادهای تهاتر رواج گرفت و شدت پیدا کرد.

ترفند جدید مشاوران املاک برای قیمت‌سازی‌ها / رواج معاملات تهاتری و صوری

به گزارش قدس آنلاین یاسر دستمالچیان درباره قیمت‌سازی‌ها در بازار مسکن اظهار داشت: ‌بخشی از قیمت‌سازی‌ها در بازار مسکن با معاملات تهاتری انجام می‌شود. معامله مسکن و انعقاد قرارداد با تهاتر بلامانع است اما به این شرط که برای هر کدام قراردادی منعقد شود و بیع در عوض معلوم است و کاملا مشخص شود که چه چیزی در مقابل چه چیز دیگری معامله و تهاتر می‌شود. طبق قانون تملیک عین باید به عوض معلوم باشد

وی ادامه داد: این امکان وجود ندارد که برای مثال باغی در شمال کشور که جزییات متراژ و قیمت کارشناسی آن مشخص نباشد با ملکی در تهران معامله شود و قطعا عوض بیع باید معلوم باشد. اما شاهد آن هستیم که در قراردادها به اشتباه می‌نویسند ثمن قرارداد یک باغ است و این باغ در قرارداد هیچ مشخصاتی ندارد.

دبیر کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات با بیان اینکه در واقع این معاملات صوری و قیمت‌سازی هستند و اساسا در این قراردادها باغی هم برای تهاتر وجود ندارد، گفت: پس از اجرا شدن مالیات بر معاملات مکرر و مالیات بر عایدی سرمایه قراردادهای تهاتر رواج گرفت و شدت پیدا کرد.

دستمالچیان افزود: در حال حاضر، در بازار مسکن شاهد آن هستیم که برای افزایش قیمت یک واحد آن را با واحد دیگر تهاتر می‌کنند بدون آنکه قیمت مشخصی داشته باشند و در معاملات بعدی مجددا بدون آنکه خریدار و فروشنده پولی جابه‌جا کنند به طور اسمی قیمت‌ها را افزایش می‌دادند. برخی از مشاوران املاک با همین معاملات می‌توانند قیمت مسکن در آن منطقه را بالا ببرند ضمن اینکه این معاملات محل درآمدزایی برای آنها هم محسوب می‌شود.

وی با اشاره به بازار فروش امتیار واحدهای نهضت ملی مسکن اظهار داشت: ۱۰هزار نفر را شناسایی کردیم که قطعه‌ای کاغذ در دست دارند در حالی ارزش این کاغذ با پرداخت هزینه کپی آن ۲ هزار تومان است این افراد آن را بیش از ۲ میلیارد تومان خریداری و خریداران گمان کردند که امتیاز واحدی را خریداری کردند.

دبیر کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات گفت: در ماده ۱۳ قانون جدید ساماندهی بازار زمین، مسکن، اجاره به رفع این مشکل اشاره شده است و ذکر شده در راستای کاهش التهابات بازار مسکن و برای جلوگیری از معاملات سفته بازی واحدهای در حال احداث طرح‌های حمایتی تامین مسکن مانند اقدام ملی یا نهضت ملی مسکن که مطابق قانون جهش تولید مسکن به صورت اجاره ۹۹ ساله واگذار می‌شود، متقاضیان این طرح‌ها در قرارداد واگذاری، به صورت قید قرارداد و به نحو سلب حق، ملزم می‌شوند تا قبل از تحویل واحد مسکونی یا نصب کنتور برق یا اخذ گواهی پایان کار ساختمانی حق انعقاد معاملات و اعطای وکالت مربوط به انتقال، حق انتفاع اراضی یا اعیان یا امتیاز ثبت نام را جز به اشخاص مورد تایید وزارت راه و شهرسازی نداشته باشند. همچنین ثبت رسمی معاملات و وکالت‌نامه‌ها منوط به استعلام از وزارت راه و شهرسازی مبنی بر رعایت شروط است.

دستمالچیان تاکید کرد: بنابراین با این قانون جلوی این سفته بازی را گرفته‌ایم و امکان فروش‌ این واحدها بر روی خاک وجود ندارد و پیشرفت فیزیکی آن باید به ۳۰ الی ۴۰ درصد رسیده باشد.

منبع: خبرگزاری ایلنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.