رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی گفت: وزش باد خیلی شدید و خیزش گرد و خاک در جنوب خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان تا دو روز آینده پیش‌بینی می‌شود.

علت وقوع طوفان گرد و خاک در شرق کشور/ ادامه خیزش گرد و خاک تا دو روز دیگر

طی روزهای اخیر وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک تنفس را در شرق کشور دشوار کرده است، به‌گونه‌ای که طوفان گرد و خاک شنبه (۲۷ مرداد) از ترکمنستان وارد مشهد شد و شعاع دید افقی در فرودگاه این شهر را به ۱۰۰۰ متر کاهش داد علاوه بر مشهد برخی مناطق دیگر استان خراسان رضوی نیز  با گردوخاک ناشی از این طوفان مواجه شدند.

صبح روز گذشته (۲۸ مرداد) نیز گردوخاک گسترده بسیاری از مناطق استان‌های خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان را فرا گرفت و شاخص کیفیت هوا در بیرجند را به بالاترین سطح آلودگی یعنی ۵۰۰ واحد رساند. میانگین روزانه شاخص کیفیت هوای زاهدان نیز بالاترین سطح آلودگی را تجربه کرد. گردوخاک شدید شهر مرزی میرجاوه در فاصله ۷۰ کیلومتری زاهدان را نیز فرا گرفت و سبب شد تا شعاع دید افقی در محدوده ایستگاه هواشناسی این شهر به ۳۵۰ متر کاهش یابد.

صادق ضیاییان درباره علت وقوع طوفان گرد و خاک در شرق کشور اظهارکرد: بادهای ۱۲۰ روزه به مدت طولانی می‌وزند و گاهی اوقات شدت می‌گیرند. میزان شدت این بادها به نحوه تعامل کم فشار حرارتی که روی پاکستان قرار می‌گیرد با پرفشاری که از عرض‌های شمالی وارد می‌شود، بستگی دارد.

وی اضافه کرد: طی دو روز آینده احتمال افزایش آلودگی هوای جنوب خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان به ۵۰۰ واحد یعنی بالاترین سطح آلودگی وجود دارد ولی میزان آلودگی هوای خراسان رضوی کمتر خواهد بود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی در پاسخ به این پرسش که منشاء گرد و خاک بیشتر داخلی است یا خارجی؟ اظهار کرد: منشاء گرد و خاک این روزهای شرق کشور قابل تفکیک نیست البته نسبت به سال گذشته گرد و خاک کمتر است چراکه پارسال خیلی شدیدتر بود ولی بارش به‌گونه‌ای نبوده که بتواند مانع خیزش گرد و خاک شود.

ضیاییان در پایان تاکید کرد: بارندگی که بهار امسال در شرق کشور روی داد و منجر به وقوع سیل شد، مربوط به بلوچستان بود و قسمت سیستان و مناطق شمالی آن از کانون‌های گرد و غباری متاثر هستند و بخشی از آن دریاچه هامون نشات می‌گیرد که به علت خشکی به کانون گرد و غبار تبدیل شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.