نشست معرفی و بررسی «کتاب اول اربعین حضرت سیدالشهداء» نوشته سیدمحمدعلی قاضی طباطبائی برگزار می‌شود.

بررسی «کتاب اول اربعین حضرت سیدالشهداء»

هجدهمین کتاب از «صد کتاب ماندگار قرن» به معرفی و بررسی کتاب یادشده اختصاص دارد که با سخنرانی حجت‌السلام والمسلمین ابوالفضل هادی‌منش، مدیر مطالعات و برنامه‌ریزی پژوهشی حوزه‌های علمیه و محمد اسفندیاری، پژوهشگر مطالعات دینی  روز دوشنبه، ۵ شهریور از ساعت ۱۰ در مرکز همایش‌های بین‌المللی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران (سالن فرهنگ)  برپا می‌شود.

درباره این کتاب می‌خوانیم: تحقیق درباره اولین اربعین حضرت سیدالشهداء (ع)، کتابی به زبان فارسی اثر سید محمد علی قاضی طباطبائی، اولین شهید محراب در جمهوری اسلامی ایران، با موضوع بازگشت اهل بیت امام حسین(ع) به کربلا پس از واقعه عاشورا و به اسارت رفتن در شام.

قاضی طباطبایی با بیان اقوال مختلف و استنادات فراوان، سعی کرده بازگشت اهل بیت به کربلا در روز اربعین سال ۶۱ هجری قمری را اثبات کند. این مسئله که اهل بیت در چهلمین روز شهادت امام حسین (ع) به کربلا آمده‌اند یا نه، محل اختلاف عالمان دینی و پژوهشگران تاریخ تشیع بوده است.

قاضی طباطبایی در مقدمه کتاب، روز اربعین سیدالشهداء در میان شیعه را که ۲۰ صفر است، دارای شهرت بسیار می‌داند و معتقد است عموماً آن را روز ورود اهل‌بیت پس از خلاصی از اسارت شام به کربلا می‌دانند که زیارت مخصوصی از ائمه برای آن روز وارد شده است.

وی تصریح می‌کند که از علمای امامیه تا قرن هفتم هجری، شبهه و اشکالی در این موضوع (روز ورود اهل‌بیت به کربلا) دیده نشده و اول کسی که شبهه کرده، غیر از سیدرضی‌الدین علی بن طاووس در کتاب اقبال نیست.

منبع: خبرگزاری ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.